در روز گذشته شاخص بورس تهران با ثبت رشد ۳.۰۱ درصدی به کانال یک میلیون و ۹۶۱ هزار واحدی رسید تا فاصله‌اش با ابرکانال ۲ میلیونی کمتر شود.

یک گام تا رسیدن بورس تهران به ابرکانال تاریخی

تنها یک رشد 2 درصدی می‌تواند شاخص بورس تهران را به ابرکانال تاریخی برساند. با این حال، تحلیلگران در اینکه امروز بازار مثبت باشد و موفق به فتح ابرکانال شود، هم رای نیستند.

برخی فاز اصلاحی بازار را تمام شده می‌دانند و برخی دیگر، با نزدیک شدن به سطح 2 میلیون واحد، احتیاط بیشتر خریداران را پیش‌بینی می‌کنند.

به هر حال، شاخص بورس برای عبور از ابرکانال جدید نیاز به نقدینگی پرقدرت دارد. اگر تلقی فعالان بازار، بر افزایش میان مدت بورس باشد، رشد 2 درصدی نمی‌تواند کار سختی برای شاخص بورس باشد؛ اما اگر شناسایی سود در سطح فعلی افزایش یابد، می‌تواند بورس را در ورود به ابرکانال جدید با چالش مواجه کند. 

حباب سکه و انتظارات سکه بازان

اما بازارهای موازی نقدشونده دیگر، یعنی ارز و طلا هفته را کاهشی آغاز کردند. مشخصا سکه و طلا چشم انتظار اونس جهانی برای رکوردهای بعدی خواهند بود.

البته با اینکه اونس در روز جمعه افزایشی بود و به نزدیک 1980 دلار برخورد کرد، اما طلای داخلی چندان به آن واکنش نشان نداد. حباب سکه در روز گذشته به زیر 300 هزار تومان رسید. افت قابل توجه حباب سکه، انتظارات سکه‌بازان از روند کوتاه مدت را می‌تواند نشان دهد.

با توجه به اینکه امروز هم بازار جهانی تعطیل است، به نظر دلار نقش اصلی را در روند قیمتی سکه بازی خواهد کرد. البته قراردادهای آتی طلا در بازار جهانی، روند اونس را نسبتا افزایشی نشان می‌دهد. 

علت کاهش تقاضای حواله ای چیست؟

اما در بازار ارز، برخی تحلیلگران معتقد بودند که به دلیل تعطیلی بازار درهم، تقاضای حواله‌ای کاهش یافته و همین عامل نقش مهمی در افت محدود دلار در اولین روز هفته داشته است. معامله‌گران برخط دلار، بازار امروز را نیز کاهشی می‌بینند و بازگشت نرخ دلار به کف کانال فعلی را محتمل می‌دانند. اگر انتظار معامله‌گران به واقعیت تبدیل شود، احتمالا سکه نیز دنباله‌روی دلار خواهد بود. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.