بنابر اعلام خبرگزاری آناتولی ترکیه، یک عضو کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) از حزب لیکود امروز (چهارشنبه) در گفتگویی با یک رادیوی محلی ضمن ابراز نگرانی نسبت به وقوع انفجاری در بندر حیفا مشابه انفجار بندر بیروت به دلیل وجود انبارهای بزرگ مواد شیمیایی، گفت: باید این مواد شیمیایی خطرناک را از بندر حیفا خارج کنیم.

این عضو کنست افزود: برنامه این است که مواد را ظرف پنج سال از بندر خارج کنیم و پس از آن به پنج سال دیگر برای پاکسازی منطقه نیاز داریم.

ایلی لیوی، خبرنگار شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز امروز در گفتگویی با همین رادیو اظهار کرد: هر کسی که اتفاق رخ داده در بیروت را می‌بیند، متوجه می‌شود که این اتفاق می‌تواند اینجا در بندر حیفا نیز رخ دهد. ما انبارهای سوخت بزرگی در بندر حیفا داریم، همچنین انباری از برم و آمونیاک داریم.

پیشتر سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در سال ۲۰۱۶ تهدید به شلیک یک موشک به انبارهای آمونیاک در بندر حیفا کرده و گفته بود: موشکی که به این مخازن اصابت کند، بیشتر شبیه به یک بمب هسته‌ای است.

روزنامه اورشلیم پست به نقل از مرکز پژوهش‌های زیست محیطی حیفا نوشت: ۱۵۰۰ منطقه خطرناک در بندر حیفا وجود داشته و ۸۰۰ نوع ماده شیمیایی خطرناک در این بندر در کارگاه‌هایی واقع در مجاورت اتاق خواب‌های ما وجود دارند.

این مرکز افزود: اتفاقی که در لبنان رخ داد، خطر انباشت مواد خطرناک در نزدیکی یک منطقه مسکونی پرجمعیت و نیاز شدید به تعطیلی این کارگاه‌های قابل اشتعال و انفجار را نشان داد.

رئیس کمیته امور داخلی و محیط زیست کنست نیز به اورشلیم پست گفت: اسرائیل باید بابت انفجار بیروت بسیار ناراحت باشد.

او در ادامه تدوین طرحی برای تعطیلی صنعت پتروشیمی در حیفا را خواستار شد.

به نوشته اورشلیم پست، یک کمیته اسرائیلی در سال ۲۰۱۷ تخمین زد ۱۲ هزار تن آمونیاک در بندر حیفا وجود دارد.

رئیس کمیته امور داخلی و محیط زیست کنست در پایان اعلام کرد، برگزاری نشستی با تمامی مسؤولان مربوطه را جهت بررسی آمادگی اسرائیل برای فاجعه‌ای مشابه آنچه در بیروت رخ داد، خواستار خواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.