به گزارش اقتصادنیوز روز گذشته نتیجه دهمین حراج اوراق دولتی منتشر شد،بر مبنای اطلاعیه بانک مرکزی در مجموع حدود ۲۸۰۰میلیارد تومان اوراق در بازار بین بانکی و بازار بدهی فروش رفت.

سهم بازار پول از خرید اوراق نزدیک به ۱۵۰۰ میلیارد تومان بوده و سهم بازار سرمایه ۱۳۰۰ میلیارد تومان گزارش شده است.

یک چهارم پیشنهاد ها برگشت خورد

اطلاعیه بانک مرکزی نشان می دهد: در حراج 14 مرداد مجموع سفارش های رسیده نزدیک به 3700 میلیارد تومان بوده است اما وزارت امور اقتصادی و دارایی یک چهارم از این سفارش ها را نپذیرفته و رضایت به معامله اوراق در سطح 2800 میلیارد تومان داده است.

دلیل اصلی که وزارت امور اقتصادی و دارایی حاضر به قبول 900 میلیارد تومان از سفارش های رسیده نشد نرخ سود پیشنهادی از سوی بانک ها و سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی بوده است.

این وزارتخانه معتقد است: با توجه به اینکه در هفته اخیر اتفاقی در اقتصاد ایران رخ نداده دلیل بر قبول تنزیل اوراق با نرخ بیش از 21 درصد نبوده است.

البته مسئولان وزارت امور اقتصادی و دارایی تلاش دارند ذهنیت افزایش نرخ سود در معاملات هفتگی را هم تعدیل کنند تا صعود هفتگی نرخ به یک عادت ذهنی برای خریداران تبدیل نشود.

به همین دلیل نیز میزان اوراق فروش رفته در این حراج رکورد معکوس زد.

در دهمین حراج، ارزش اوراق دولتی فروش رفته در مقایسه با هفته گذشته 63 درصد کاهش نشان می دهد و پایین ترین رقم در حراج های تیر و مرداد بوده است.

تنها زمانی که حجم اوراق فروش رفته از حراج دهم کمتر بوده مربوط به معاملات27 خرداد است.

نرخ سود کشف شده در حراج دهم

بانک مرکزی می گوید:در حراج دهم نرخ سود کشف شده در بازار بین بانکی 20 درصد و نرخ سود کشف شده در بازار سرمایه 21 درصد بوده است.با این حساب نرخ سود موثر در فروش اوراق دولتی به بالای 20 درصد رسید.

نرخ سود موثر در حراج هفته گذشته19.42 درصد بوده اما در این هفته با رشد 1.04 واحد درصدی به 20.46 درصد رسید.

مکش ۵۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی از بازار

با برگزاری حراج 14 مرداد در مجموع 10 حراج گذشته حدود 50 هزار میلیارد تومان اوراق در بازار پول و سرمایه فروش رفته است.

هدف دولت تا پایان نیمه نخست سال 77 هزار میلیارد تومان است.با این حساب 65 درصد از هدف گذاری دولت برای این دوره تاکنون محقق شده است.

فروش این اوراق بر اساس مجوز سران به دولت انجام می شود و هدف گذاری مقداری آن هم بر مبنای جریان نقدی مورد نیاز سازمان برنامه و بودجه صورت گرفته است.

 البته با توجه به اینکه مجوز سران برای فروش اوراق دولتی تا پایان شهریور است دولت برای نیمه دوم سال نیاز به تمدید مجوز دارد.

رعایت آستانه برای فرار از تورم

برخی کارشناسان اعتقاد دارند دولت برای فرار از تبعات تورمی انبساط پاپه پولی و جابجایی در ترکیب نقدینگی باید به صورت هفتگی 5 تا 6 هزار میلیارد تومان اوراق بفروشد.

با توجه فروش 50 هزار میلیارد تومانی اوراق  در10 حراج گذشته این آستانه از سوی تیم اقتصادی رعایت شده است.البته فروش اوراق زیر این آستانه در دو هفته گذشته این دغدغه را به وجود آورده که وزارت اقتصاد به جای تمرکز بر جمع آوری نقدینگی بر کنترل نرخ سود متمرکز شود.به گفته بسیاری از کارشناسان کنترل نرخ سود در شرایطی که نرخ واقعی این متغیر در اقتصاد ایران منفی است قابل دفاع نیست و اولویت باید جمع آوری نقدینگی باشد.

هدف گذاری ۱۱۶ هزار میلیارد تومانی در نیمه دوم

دولت امیدوار است با جلب نظر شورای هماهنگی اقتصادی انتشار اوراق در نیمه دوم سال را نیز ادامه دهد.در نیمه دوم سال دولت قصد فروش 116 هزار میلیارد تومان اوراق نقدی را دارد.در کل نیز هدف گذاری دولت در فروش اوراق برای سال جاری 193 هزار میلیارد تومان است.در مجموع نیز بر اساس مجوزهای بودجه و شورای هماهنگی سران قوا، دولت در سال جاری می تواند 213 هزار میلیارد تومان اوراق نقدی و اسناد خزانه منتشر کند.

از نگاه کارشناسان فروش اوراق می تواند ضربه گیر نقدینگی موجود در بازار باشد تا از تکانه های تورمی در ادامه سال بکاهد.از سوی دیگر کمک می کند دولت با هزینه کمتری کسری منابع خود در سال جاری را تامین کند.

440ba075-4c0c-4a7c-9994-85d9c06acc79

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.