بولتون اعلام کرد از براندازی حکومت ایران حمایت می‌کند

«جان بولتون» مشاور سابق امنیت ملی آمریکا در مصاحبه اختصاصی با شبکه «رووداو» تأکید کرد که دولت آمریکا باید در راستای منافع راهبردی خود از استقلال کردستان عراق حمایت کند و به دنبال براندازی حکومت ایران باشد.

جان بولتون با انتقاد از سیاست‌های دولت‌ آمریکا در قبال کردستان عراق گفت: «من فکر می‌کنم که آمریکا یک سیاست مؤثر در قبال کردستان عراق ندارد؛ همان‌طور که در قبال سایر کشورها به‌ویژه کشورهای اروپایی نیز چنین است. مدتی است که من به این نتیجه رسیده‌ام که بهتر است عراق تجزیه شود و آمریکا دست‌کم باید کردستان عراق را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت بشناسد.»

وی افزود: «اینکه با مناطق کردنشین سایر کشورهای پیرامون عراق چه باید کرد، سؤال دشوارتری است و آمریکا باید در موردش راهبردی‌تر فکر کند، زیرا پیامدهای آن بسیار قابل‌توجه و از نظر من مثبت خواهد بود.»

بولتون در پاسخ به این سؤال که چرا دولت ترامپ در سال 2017 از برگزاری همه‌پرسی در کردستان عراق حمایت نکرد [به زعم هواداران برگزاری همه‌پرسی] نیز مدعی شد: «این مسئله مربوط به قبل از آن‌که من به دولت ملحق شوم، بود و من فکر می‌کنم که تحت تأثیر وزارت امور خارجه و سایر کسانی که هرگز با برگزاری همه‌پرسی موافق نبوده‌اند، اتفاق افتاد. صریح بگویم، کسانی هستند که به تجزیه عراق علاقه ندارند و نمی‌خواهند قبول کنند که عراق عملاً تجزیه شده است.»

مشاور سابق امنیت ملی آمریکا سپس در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا از نظر وی تصمیم دولت ترامپ برای ترور سردار شهید سلیمانی تصمیم درستی بوده است، گفت: «بله. او فرمانده نیروی قدس و یک فرمانده بسیار مهم در سپاه پاسداران بود و دائماً خسارات سنگینی را به آمریکا، نیروهای نظامی آمریکا و شرکای ما در ائتلاف وارد می‌کرد. او یک عنصر کلیدی در سیاست‌های منطقه‌ای ایران بود. من این کار [ترور سردار شهید سلیمانی] را اقدام درستی می‌دانم و گام‌های دیگر علیه سپاه پاسداران را نیز نفی نمی‌کنم.»

بولتون که از سال‌ها پیش در آرزوی براندازی حکومت ایران بوده و حتی ادعایش مبنی بر اینکه حکومت ایران چهل‌سالگی خود را جشن نخواهد گرفت به دستمایه‌ای برای تمسخرش در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بدل شده بود، در ادامه اظهار داشت: «من فکر می‌کنم یکی از اهدافی که ما باید به دنبالش باشیم، براندازی حکومت ایران است. یکی از راهها برای دستیابی به این هدف، ایجاد تفرقه بین نیروهای نظامی ایران است که می‌تواند به بی‌ثباتی در ایران منجر شود.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.