پیش بینی بورس در هفته جاری

اقامت شاخص در کانال دو میلیون تمدید می‌شود؟

کدخبر: ۳۵۴۵۸۲
بورس در پایان معاملات کاری هفته گذشته توانست سوپر کانال دو میلیونی را پس بگیرد اما این بازپس گیری چقدر دوام دارد؟ آیا شاخص می تواند در سطح دو میلیون اتراق کند یا ناچار به عقب نشینی مجدد می شود؟
اقامت شاخص در کانال دو میلیون تمدید می‌شود؟

به گزارش اقتصادنیوز، شاخص کل بورس تهران در آخرین روز کاری هفته گذشته توانست با 39 هزار واحد رشد مجددا وارد سوپر کانال دو میلیون شود تا پایان هفته را در این کانال تاریخی سپری کند.

این اتفاق در روز دوشنبه نیز رخ داده بود ولی ریزش روز سه شنبه کار را خراب کرد و شاخص به زیر مرز دو میلیون بازگشت. تا اینکه روز چهارشنبه بازار به مدد نمادهایی چون شستا،پتروشیمی خلیج فارس،ملی مس ، نفت و گاز تامین و سرمایه گذاری غدیر توانست این عقب نشینی را جبران کند.

رکورد های در نیمه اول تابستان

به لحاظ تقویمی آخر هفته گذشته پایان نیمه اول تابستان بود.رسانه ها به بهانه ای این روز اقدام به فهرست کردن رکوردها در بورس تهران کردند.یکی از رکوردهای فهرست شده ارزش بازار بورس تهران بود،"ارزش بازار" که از حاصل ضرب قیمت روز سهام در تعداد سهم‌های منتشر شده استخراج می شود در بورس به بیش از 7 هزار 600 هزار میلیارد تومان رسیده است. مقایسه این رقم در پایان نیمه اول تابستان با رقم پایان سال قبل نشان می دهد در این فاصله ارزش بازار بیش از 4 برابر شده است.

بورس تهران

دیگر رکورد به معاملات خرد اختصاص دارد،به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد ارزش معاملات خرد سهام در بورس و فرابورس نیز تا ابتدای نیمه دوم تابستان  به حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

رکورد دیگر در بورس از آن شاخص کل است،بازدهی شاخص کل بورس اوراق بهادار در مقایسه با ابتدای سال از 296 درصد فراتر رفت که در تاریخ این بازار بی نظیر توصیف می شود.

کلکسیون رکورد های بورس در هفته گذشته با فتح قله دو میلیونی کامل شد اما این بازار در هفته کاری پیش رو می تواند این رکورد را حفظ کند؟

پیش بینی روند بورس در کانال دو میلیون

کانال دو میلیون از نگاه برخی تحلیگران نقطه مقاومتی مهمی در بورس بود،شاخص کل در هفته گذشته دو بار توانست از این دروازه عبور کند.

پیش از این برخی فعالان بازار اعتقاد داشتند اگر شاخص بورس بتواند هفته را با حضور در سوپر کانال دو میلیونی به پایان برساند باید با کانال قبلی خداحافظی کرد.زیرا حضور شاخص در سطح دو میلیونی سیگنالی قوی برای افزایش سرمایه گذاری در بازار سهام است.از دید این دسته از تحلیگران رکوردهای عجیب و غریب بورس می تواند جذابیت بیشتری ایجاد کند و طیف دیگری از سرمایه گذاران محافظه کار را به سوی خود جلب کند.هر چه سرمایه گذار بیشتری وارد شود بورس نیز انرژی بیشتری برای رکورد شکنی پیدا می کند.

البته برخی دیگر از فعالان بازار اعتقاد دارند حجم عرضه ها در راه احتمال دارد از سرعت رشد شاخص بکاهد. عرضه برخی سهام دولتی در قالب صندوق های قابل معامله، عرضه سهام صندوق با درآمد ثابت و واگذاری بخشی از سهام متعلق به بازیگران بزرگ مانند تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری برای انجام تعهداتشان در ماههای پیش رو مهم ترین متغیری است که به عنوان فشار کوتاه مدت بر بازار عنوان می شود.از این دید ممکن است شاخص در سطوح جدید با فشار عرضه به سمت کانال پایین تر نوسان کند.

سه اتفاق به نفع صعود بورس

اما از جمع بندی نگاه بر می آید که در هفته گذشته سه اتفاق به نفع بورس شده تا جایگاه خود در سطوح کنونی را حفظ کند.

بورس تهران

 اتفاق اول: به گزارش دنیای بورس برچیده شدن صف فروش سنگین «خودرو» موجب شد تا هیچ کدام از نمادهای لیدر و شاخص ساز آخر هفته خود را با صف فروش به پایان نرسانند. مجامع برخی نمادهای شاخص ساز همانند «فولاد» و «تجارت» نیز برگزار شد تا امکان بازگشت آن‌ها به معاملات در هفته جاری میسر شود. 

اتفاق دوم: ظاهرا سخنان چهره های سیاسی نیز به کمک شاخص برای حفظ سوپر کانال دو میلیونی آمده است. صحبت های حسن روحانی در جلسه هیات دولت درباره عرضه‌های اولیه شرکت‌ها در بورس در هفته‌های آینده ممکن است حجم تقاضا را افزایش دهد. صحبت های مدرس خیابانی، وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت صمت درباره باقی محصولات فولادی در بورس نیز دیگر خبر خوش برای سهامداران تفسیر می شود. از سوی دیگر دوفوریت لایحه افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی از محل صرف سهام در صحن مجلس به تصویب رسید تا این نوع از افزایش سرمایه که به ندرت مورد توجه شرکت ها بوده است، بار دیگر به عنوان گزینه جذاب برای افزایش سرمایه پیش روی مدیران بورسی قرار گیرد.

اتفاق سوم: برخی تحلیلگران هم با اشاره به روند اصلاحی در دو هفته پیش اعتقاد دارند بازگشت از این روند اصلاحی موجب شده بازار حداقل در بازه کوتاه مدت یک هفته ای وارد فاز اصلاح نشود. زیرا اصلاح قبلی در حکم یک انرژی جدید برای حرکت بورس به حساب می آید و می تواند موجب موج جدیدی در بورس شود.موجی که از پایان هفته قبل شروع و می تواند به این هفته نیز سرایت کند.

چه اتفاقی موجب عقب نشینی شاخص بورس می شود؟

برخی تحلیگران اعتقاد دارند افزایش نرخ سود در بازار بین بانکی، انتشار اوراق با نرخ های سود جذاب، هدف گذاری دولت برای عرضه های بزرگ تر و جابجایی سهام و.. اگر در دستور کار سیاست گذار قرار گیرد می تواند ترمز حرکت بورس شود.

شاخص بورس

اما گروهی دیگر از تحلیلگران که در بازار سرمایه فعالیت دارند بیشتر بر متغیرهای غیر اقتصادی تاکید دارند. 

از نگاه این تحلیلگران با توجه به روند ورود نقدینگی به بازار سهام تنها عاملی که می تواند لنگر حرکت بورس به ارتفاع های بالاتر شود اتفاقات و پدیده های خارج از بازار در حوزه سیاست و سیاست خارجی است.

این اتفاقات اگر موجب تغییر نگاه سهامداران به آینده شود قطعا تغییر رفتار آنان را به دنبال دارد. از منظر این تحلیگران به واسطه آنکه رشد بورس در شرایط کنونی بیشتر از کانال انتظارات متاثر می شود اتفاقات رخ داده باید اثر عکس بر انتظارات کنونی داشته باشد.

به بیانی دیگر یا باید از درجه نااطمینانی در آینده کاسته شود و خوش بینی جای نااطمینانی ها کنونی را بگیرد یا دید سهامداران به بورس به عنوان یک پناهگاه امن بر اثر مسائل خارج از بازار تغییر کند و سرمایه گذاران به مقصد جدیدی پناه ببرند.به باور این گروه از تحلیلگران این اتفاقات در هر زمانی رخ دهد حرکت شاخص متوقف و حتی نزولی می شود حالا وقوع آن هر زمانی باشد؛ هفته جاری یا تاریخ دیگر.آنان می گویند اگر گشایش وعده داده شده در حوزه سیاسی باشد می تواند برای رشد بورس ترمز باشد اما اگر در حوزه اقتصادی باشد این اثر از خاصیت بازدارندگی زیادی برخودار نیست.شاهد چنین ادعایی ورود نقدینگی به بورس است از این نگاه در بازاری که ارزش آن ظرف کمتر از پنج ماه چهار برابر شده عرضه های هدف گذاری شده کنونی شاید سرعت گیری لحظه ای شود اما توان توقف حرکت را ندارد. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید