ضربه‌ای که ترامپ به اپل زد

ایالات متحده دوباره دست سیاه خود را به سوی چین دراز کرده است! جدیدترین هدف آن علیه وی چت یک اپلیکیشن سطح ملی چین است.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا ششم اوت به وقت محلی دستور اداری مبنی بر ممنوعیت هرگونه معامله با شرکت های مادر تیک تاک و وی چت را امضا کرد.

آخرین کاربران فعال ماهانه وی چت از 1.2 میلیارد نفر فراتر رفته، این یکی از محصولات نمادین اقتصاد دیجیتال چین است. مردم چین هم اکنون می توانند با داشتن یک تلفن همراه به هر نقطه از دنیا سفر کنند، مهم ترین دلیل این است که تلفن همراه مجهز به وی چت است که می تواند به نیازهای مختلف آن ها از جمله تماس، مطالعه، خرید و پرداخت پاسخ دهد.

آیا ایالات متحده بالاخره می خواهد وی چت را ممنوع کند؟ به محض انتشار این خبر، قیمت سهام تنسنت شرکت مادر وی چت در بورس هنگ کنگ نزدیک به 10 درصد کاهش یافت.

با این خبر، نه تنها دایره دوستان چینی منفجر شد، بلکه در میان افکار عمومی آمریکا نیز بازتاب گسترده ای داشت. بسیاری از شهروندان آمریکایی گله مندند: دولت آمریکا این بار یک عمل احمقانه انجام داده است. اگر واقعا دست به این عمل بزند، یک بازی بزرگ خواهد بود؛ مهم تر از هر چیز، بسیاری از موارد قابل اجرا نیست.

 به عنوان مثال، چگونه جلوی تجارت با تنسنت را می گیرند؟ به نظر برخی تحلیلگران، چیزی بیش از این موارد نیست که؛ نخست، کاربرد وی چت دیگر در ایالات متحده ممنوع است. دوم، شما نمی توانید از پرداخت وی چت استفاده کنید، آگهی در تنسنت نیز غیر ممکن است. سوم، نمی توان بازی های تنسنت را انجام داد. چهارم، گوگل استور و اپل استور و سایر فروشگاه های کاربردی ایالات متحده بارگیری و استفاده از وی چت را ممنوع می کنند.

مورد اول، باید بگوییم، بیشترین گروه هایی که آسیب می بینند، علاوه بر تنسنت و شرکت های آمریکایی که ارتباط تجاری با تنسنت دارند، آمریکایی های چینی تبار و دانشجویان چینی هستند که در ایالات متحده مشغول به تحصیل هستند، بدون وی چت، بعید است که آن ها بتوانند نرم افزاری جایگزین وی چت را برای تماس با اعضای خانواده و دوستان در چین پیدا کنند.

مورد دوم، شرکت های آمریکایی تحت بیشترین تاثیر قرار می گیرند. شرکت های آمریکایی در وی چت آگهی های زیادی دارند، اگر ایالات متحده واقعا مدیریت درازدستانه را اجرایی کند و نه تنها بازار ایالات متحده بلکه شرکت های آمریکایی در چین را اداره کند، پس به این نتیجه بسیار پوچ منجر می شود که؛ شرکت های آمریکایی می خواهند از چینی ها به درآمد برسند. اما نمی توانند روی سکوهای چینی تبلیغ کنند، همچنین نمی توانند از سیستم پرداخت شرکت چاینا موبایل استفاده کنند. پس شرکت های آمریکایی چه کار باید کنند؟

مورد سوم، جوانان آمریکایی احتمالا این را نمی پذیرند. تنسنت در رده بندی جست و جوی داغ توئیتر راه یافته، اما این کار دانشجویان چینی خارج از کشور نیست، بلکه عامل آن یکی دیگر از گردانندگان در ایالات متحده است.

همان طور که همه می دانیم، بسیاری از بازی های تنسنت در اورپا و آمریکا محبوبیت دارد، به خصوص بازی هایی مانند "فورت نایت" (Fortress Night) ، "لیگ آف لجندز" (League of Legends) و"آرنا آف والور" (Arena Of Valor) در حالی که شهروندان آمریکایی با تنسنت آشنا شده اند، از این ممنوعیت مضطربند، شایعات مختلفی پیش آمد مبنی بر این که: دستور اداری محدود به وی چت است و بازی تنسنت تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت.

ماده چهارم، شاید برای گوگل اهمیتی نداشته باشد، اما اپل ممکن است مضطرب شود. این موضوع ناخواسته ترین مشکل برای اپل را به وجود می آورد، سوالی که روح کاربران را شکنجه می دهد، مطرح شده است: آیفون یا وی چت، کدام را باید انتخاب کنم؟ این امر مصرف کنندگان چینی را به تصمیم گیری نهایی مجبور خواهد کرد.

بسیاری از آمریکایی ها نگران هستند که چینی ها می توانند آیفون نداشته باشند، اما وی چت نه! در ضمن فراموش نکنیم که 20 درصد گوشی های آیفون در چین فروخته شده و صد درصد این گوشی در چین تولید می شود.

همان طورکه کاربران اپل کشورهای خارجی که ارتباط نزدیکی با چین دارند نیز با این گزینه سخت مواجهند، اگر در آیفون آن ها وی چت نصب نشود، چطور با چینی ها تماس بگیرند؟

روز جمعه تحت تاثیر این خبر، قیمت اپل 2.5 درصد افت کرد، اما همین روز کل سهام شرکت های علمی و فنی نساق نیز افت داشتند. قیمت سهام تنسنت در بازار هنگ کنگ پس از سقوط وحشتناک کوتاه مدت، نیز نیمی از میزان افت را کاهش داد. این یک نوسان عادی به نظر می رسد، پیش تر قیمت سهام هر دو شرکت افزایش چشمگیری داشته و رکورد تاریخی را به ثبت رسانده اند.

به نظر می رسد سرمایه گذاران نسبتا آرام هستند، یا می توان گفت آنان متوجه شده اند که این نمایش مضحک سیاستمداران آمریکایی است که وحشتناک به نظر می رسد، اما در حقیقت یک بازی سیاسی بیش نیست.

سیاستبازان آمریکایی اخیرا به منظور ارتقاء میزان حمایت در انتخابات، دیوانه وار عمل کرده اند، تردیدی نسیت که آنان به حقوق و منافع اکثر کاربران و شرکت های آمریکایی آسیب می رسانند ولی منافع شخصی خود را بر قوانین بازار و قوانین بین المللی ترجیح می دهند و به عمد بازی سیاسی و سرکوب سیاسی در پیش می گیرند و تنها به نتیجه تنزل اخلاقیات خود، تضعیف آبرو و اعتبار ملی خود و کاهش اعتماد بین المللی می رسند و در نهایت با عواقب آن رو به رو خواهند شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.