ولوله‌ای که فتاح در دفتر احمدی نژاد و خاتمی به پا کرد

«ساختمان مدرسه فرهنگ را آقای حداد عادل در منطقه فرشته تهران گرفته اند که البته اجاره آن به روز هم نبوده، آقای حداد عادل باید یا اجاره به روز پرداخت کنند یا ساختمان را به بنیاد پس بدهند.»، «آقای احمدی نژاد هم در حال حاضر در ملک بنیاد مستضعفان در منطقه ولنجک هستند که زمین آن ۱۸۰۰ متر مربع است. البته آماده هستند منتقل شوند و به محلی در جنوب شهر بروند.»،«مرکز مطالعات و تحقیق زنان دست خانم ابتکار و مولاوردی بوده است.بابت تخلیه ساختمان آنها ۵ میلیارد تومان میگیرند که این کار خلاف قانون است.کسی که در ملک بنیاد سالیان سال نشسته باید اجرت المثل هم بدهد». 

این جملات تنها بخشی از ادعاهای پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان است که شب گذشته در یک گفت و گویی تلویزیونی و از آنتن زنده شبکه یک سیما پخش ‌شد، ادعاهایی که پای تعدادی از شخصیت های نام آشنای سیاسی اعم از اصلاح طلب و اصولگرا مانند سیدمحمد خاتمی، محمود احمدی نژاد، غلامعلی حدادعادل، علیرضا زاکانی، معصومه ابتکار، شهین‌دخت مولاوردی و برخی نهادها چون مجمع تشخیص مصلحت نظام را به میدان کشید.

فیلم های منتشر شده از این گفت و گوی تلویزیونی از ساعات ابتدایی امروز، فضای مجازی و رسانه ای را تحت الشعاع قرار داد و سیلی از واکنش ها، تحلیل ها ، پاسخ ها و حتی انتقادات سیاسیون را روانه پرویز فتاح و بنیاد مستضعفان کرد.  شهیندخت مولاوردی، از اولین شخصیت‌هایی بود که ضمن انتقاد از رئیس بنیاد مستضعفان در رشته توئیتی پاسخ ادعاهای فتاح را داد. او نوشت:«آقای فتاح شما را به سلامت نفس می شناختم. کاش در جایگاه مهمی که قرار گرفته اید در روایت هایتان بیش از پیش دقیق تر و مسئولانه تر باشید تا با مغلطه طوری وانمود نشود گر حکم‌ شود که مست گیرند....منتظر جوابیه مستند و مستدل هیات مدیره موسسه بمانید.»

سپس معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده نیز در پاسخ به فتاح در توئیتی نوشت:« آقای فتاح خیلی ها شمارا به دیانت میشناختند! صحبت دیشب شما اما اشتباه زیاد داشت و نام بردن از من وخانم مولاوردی باحقیقت ماجرا سازگار نیست که گویا رانت یانفع شخصی بوده.رسانه ملی بایدفرصت پاسخ دهد.»

ماجرای کاخ مرمر و مجمع تشخیص مصلحت نظام چه بود؟

اما بهمن ماه سال گذشته بود که رئیس بنیاد مستضعفان مدعی شده بود که کاخ مرمر به مدت ۲۵ سال در اختیار آیت الله هاشمی بوده است. ادعایی که توسط محسن هاشمی تکذیب شد اما شب گذشته پرویز فتاح در برنامه نگاه یک درباره کاخ مرمر گفت:« یکی از املاکی که سر و صدای زیادی هم در کشور ایجاد کرد کاخ مرمر بود که سالها در دست مجمع تشخیص مصلحت نظام بود و حتی قبل از مرحوم هاشمی رفسنجانی این ساختمان در دست افراد دیگری بود و بعد از مرحوم هاشمی هم برای مدتی دست مجمع تشخیص مصلحت نظام بود.» 

روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در اطلاعیه در پاسخ به فتاح بیان کرد:« تا زمان فوت مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی، ساختمان کاخ مرمر بعنوان دفتر رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد بهره برداری قرار می گرفت، پس از آن براساس تدابیر مقام معظم رهبری مبنی بر تمرکز امور مجمع(سازمانی و ساختمانی) به درخواست دبیر مجمع و موافقت معظم له مبنی بر انتقال مجمع به ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی، در مرداد ماه ۱۳۹۷ و در زمان ریاست مرحوم آیت ا... هاشمی شاهرودی بر مجمع، ساختمان کاخ مرمر تحویل ریاست وقت بنیاد مستضعفان، جناب آقای مهندس سعیدی کیا گردید.»

آیت الله مجتهد شبستری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نیز درباره ادعاها پیرامون کاخ مرمر گفت:« در حال حاضر قسمت عمده کاخ مرمر از حاکمیت مجمع تشخیص خارج شده و قسمت‌هایی از مجلس سابق هم برای مجمع تشخص مصلحت در نظر گرفته شده است.»

پای انتخابات ۱۴۰۰ در میان است؟

اما اظهارات فتاح تنها پاسخ افراد و نهادهایی که مخاطب سخنانش بودند را به دنبال نداشت بلکه به سرعت نگاه ها و تحلیل ها به سمت علت اظهارات طوفانی او رفت. برخی چون زیباکلام معتقد بودند که فتاح با این ادعاها رسما خود را کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰ کرد و محمد مهاجری فعال رسانه ای اصولگرا نیز می گوید «اظهارات پرویز فتاح در مورد زمین‌ها و ساختمان‌های در اختیار آقایان حدادعادل، احمدی نژاد و... حتی اگر بوی کاندیداتوری انتخابات ۱۴۰۰ را بدهد، نشان می دهد رئیس بنیاد مستضعفان فعلا از شجاعت کافی برخوردار هست. انتظار می رود دلیل و نحوه این واگذاری ها در زمان مدیران سابق هم روشن شود.»

در جدول زیر واکنش ها و انتقادات سیاسیون را  بخوانید. 

عنوان

اظهارات

اطلاعیه مجمع تشخیص مصلحت نظام

* تا زمان فوت مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی، ساختمان کاخ مرمر بعنوان دفتر رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد بهره برداری قرار می گرفت، پس از آن براساس تدابیر مقام معظم رهبری مبنی بر تمرکز امور مجمع(سازمانی و ساختمانی) به درخواست دبیر مجمع و موافقت معظم له مبنی بر انتقال مجمع به ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی، در مرداد ماه ۱۳۹۷ و در زمان ریاست مرحوم آیت ا... هاشمی شاهرودی بر مجمع، ساختمان کاخ مرمر تحویل ریاست وقت بنیاد مستضعفان، جناب آقای مهندس سعیدی کیا گردید.

 * علاوه بر ساختمان کاخ مرمر، دو ساختمان مرکز تحقیقات استراتژیک که توسط جناب آقای دکتر روحانی و سپس جناب آقای دکتر ولایتی مدیریت میشد نیز در مرداد ماه ۱۳۹۷ به ریاست وقت بنیاد، جناب آقای مهندس سعیدی کیا تحویل شد.

 * پس از تحویل ساختمان های فوق الذکر به بنیاد مستضعفان، مجمع تشخیص مصلحت نظام، هیچگونه بهره برداری از ساختمان های مذکور نداشته است.

اطلاعیه دفتر محمود احمدی نژاد

* این دفتر و جناب آقای دکتر احمدی‌نژاد هیچگاه درخواستی برای در اختیار گرفتن ساختمان به بنیاد مستضعفان نداده‌اند. این دفتر همچنین هیچ دخالتی در تعیین یا انتخاب محل مورد نظر که ساختمانی متروکه بوده و بعداً بازسازی گردید، نداشته است. محل مذکور در آبانماه ١٣٩٢ با انتخاب و پیشنهاد و دستور رئیس محترم وقت بنیاد مستضعفان و با عقد قرارداد در اختیار این دفتر قرار گرفته است.

 * این دفتر به ویژه پس از پیشنهاد سال ١٣٩٦ جناب آقای دکتر احمدی‌نژاد به مقام معظم رهبری دائر بر فروش تمامی أموال بنیاد مستضعفان و توزیع آن بین مردم، خصوصاً محرومین، همواره آماده تخلیه این محل بوده است.

*  طی سال گذشته و با افزایش نجومی قیمت‌ها، این دفتر ابتدائاً و رأساً پیشنهاد تخلیه را به مسئولین بنیاد داده است، لیکن از طرف آنان تا کنون هیچ درخواستی حتی تلویحی برای تخلیه ارائه نشده است.

*  با این حال آمادگی داشته و داریم که ساختمان مذکور را تخلیه نماییم و خواهیم کرد. کافی بود مسئولین مربوطه درخواست خود را مستقیماً به این دفتر اعلام می‌نمودند.

 * دکتر احمدی‌نژاد هرگز زیر بار دین هیچ فرد، گروه و جریانی نبوده و به لطف الهی نخواهند بود.

آیت الله محسن مجتهد شبستری

* در حال حاضر قسمت عمده کاخ مرمر از حاکمیت مجمع تشخیص خارج شده و قسمت‌هایی از مجلس سابق هم برای مجمع تشخص مصلحت در نظر گرفته شده است. البته هنوز قسمت‌های جزئی از دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت در کاخ مرمر باقی مانده است؛ بنده درباره سرنوشت سایر بخش‌های این کاخ و اینکه آیا قرار است تبدیل به موزه شود یا خیر، اطلاعی ندارم؛ بهتر است از اشخاصی نظیر محسن رضایی یا صادق لاریجانی در این زمینه سوال کنید.

* کاخ مرمر در زمان مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی به طور کلی در اختیار مجمع تشخیص قرار داشت، اما الان به این صورت نیست.

*{ درباره ادعای پرویز فتاح مبنی بر ساخت ساختمان  ۹ طبقه شخصی که در اختیار مرکز استراتژیک مجمع تشخیص قرار دارد}: من از این موضوع اطلاعی ندارم.

معصومه ابتکار

* آقای فتاح خیلی ها شمارا به دیانت میشناختند! صحبت دیشب شما اما اشتباه زیاد داشت و نام بردن از من و خانم مولاوردی باحقیقت ماجرا سازگار نیست که گویا رانت یانفع شخصی بوده. ساختمان اوایل دهه ۷۰ بانظر امام به موسسه مطالعات زنان داده شد که ما مسئولیتی نداشتیم. رسانه ملی بایدفرصت پاسخ دهد.

* امام راحل در سال ۶۷ و مقام معظم رهبری در سالهای بعد دو نوبت تایید کردند که ساختمان در اختیار موسسه مطالعات زنان قرار گیرد. 

حسام الدین آشنا

* چه بنیادی شود این بنیاد! فرمودند مستاجران بنیاد باید یا اجاره‌ها را به‌روز  و یا ملک را تخلیه کنند اما نفرمودند با آنان‌که املاک را به نام مزایده‌ ولی با مصالحه و توصیه مالک شده‌اند چه باید کرد و نفرمودند فردای فروش سریع  همه اموال و  املاک، بنیاد می‌ماند یا جمع می‌شود.

شهیندخت مولاوردی

 * آقای فتاح شما را به سلامت نفس می شناختم. کاش در جایگاه مهمی که قرار گرفته اید در روایت هایتان بیش از پیش دقیق تر و مسئولانه تر باشید تا با مغلطه طوری وانمود نشود گر حکم‌ شود که مست گیرند. منتظر جوابیه مستند و مستدل هیات مدیره موسسه بمانید.

* این موسسه که کاملا غیرانتفاعی است، هیچگونه نفع و ما به الازای مالی برای اعضای هیات امنا و مدیره خود ندارد و ملک طلق کسی هم محسوب نمی شود. هیات امنای آن هم که اخیرا به عنوان عضو آن (از ۱۲عضو) انتخاب شده ام فقط سالی یکی دو بار جلسه دارد، به عبارتی امروز هست و فردا نیست.

* هر ضعفی هم داشته باشم، همواره با سری برافراشته بر نداشتن کوچکترین نقطه ضعف مالی و اخلاقی در سوابق کاری و زندگیم بالیده ام، پای اثبات آن هم ایستاده ام و اینک هر دو را با ادعاهای واهی نشانه رفته اند؛ یکی با اتهامی که دیشب از تریبون یکطرفه و زنده برنامه نگاه یک صداوسیما وارد شد و دیگری با اتهام تشویق به فساد و فحشا و فراهم کردن موجبات آن در دادسرای فرهنگ و رسانه

* این هم از عیدی ما! اسفند ماه پاسخگوی فهرست دروغین «عیدی ترامپ به ملت ایران»بودیم و حالا پاسخگوی بیان ناقص حقیقت و ذبح حقیقت در پای مصلحت!

محمد مهاجری

* اظهارات پرویز فتاح در مورد زمین‌ها و ساختمان‌های در اختیار آقایان حدادعادل، احمدی نژاد و... حتی اگر بوی کاندیداتوری انتخابات ۱۴۰۰ را بدهد، نشان می دهد رئیس بنیاد مستضعفان فعلا از شجاعت کافی برخوردار هست. انتظار می رود دلیل و نحوه این واگذاری ها در زمان مدیران سابق هم روشن شود.

* آقای پرویز فتاح از املاکی سخن گفته که متعلق به بنیاد مستضعفان است و بعضا زورش نمی رسد آنها را پس بگیرد. آقای فتاح! اگر زورتان به دیگران نمی رسد،به شرکت ایرانسل متعلق به بنیاد هم نمیرسد که تعرفه های اینترنت خود را برخلاف کلیه مقررات کشور ۲ برابر کرده و به مستضعفان گرانفروشی می کند؟

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی

* اینکه آقای فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان در صدا و سیمای مردمی، در محضر مردم و به پشتیبانی آنها، نهادها و مسئولان نظام را به حساب می‌کشد؛ اندکی از مردم سالاری اسلامی است که امام خمینی آن را با انقلاب۵۷ به ایران سزاوار اعطا کرد. امیدواریم زودتر املاک مردم به مردم بازگردد.

                                           

                                 

                                 صادق زیبا کلام

 *  شاید اظهارات شب گذشته او در تلویزیون درست باشد، اما بیشتر خوراک تبلیغاتی است. آقای فتاح شناسنامه، کارت ملی و سه قطعه عکس خود را در دست گرفته و انتقاد از چهره‌های سیاسی و نهادها را می‌توان آغاز ثبت‌نام او در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ دانست. با این حال او نامزد اول تندروها نیست و نامزد اول همچنان محمود احمدی‌نژاد است، اگر نتوانند او را وارد انتخابات کنند، فتاح گزینه بعدی است.

* فتاح می‌داند هر چقدر درباره حداد عادل بد حرف بزند از منظر انتخاباتی اتفاقا خوب است. چرا که ممکن است برخی سران اصولگرا رنجیده شوند، اما آرای پوپولیستی مورد نیاز را به دست می‌آورد. در حال حاضر هدف نامزدهای احتمالی اصولگرایان در انتخابات سران اصولگرا نیستند، بلکه کسب محبوبیت در میان مردم است، که با اینگونه حرف‌ها زمینه آن فراهم می‌شود

                                        

                                       جواد امام

* متاسفانه توضیحات آقای فتاح درباره ملک جماران ناقص و شبهه برانگیز است. چرا که در همان سال ها اعلام شد که ملک مذکور از سوی موسسه تنظیم و نشر آثار امام در اختیار سید محمد خاتمی قرار گرفته و به هیچ عنوان دفتر بنیاد باران نبوده است.

*  ملکی که آقای فتاح چند سال پس از تخلیه به «بنیاد باران» نسبت می دهد، سابقه مشخصی دارد. این ساختمان از زمان حضرت امام و با اذن ایشان در اختیار کمیته انقلاب اسلامی قرار گرفت و در زمان رهبری کنونی نیز همین روند ادامه یافت. با اینکه چند سال بعد بخش هایی از آن در اختیار نیروی انتظامی قرار گرفت، اما در سال های گذشته در اختیار موسسه تنظیم و نشر آثار امام(س) بود و دفتر «شبه قاره» موسسه محسوب می شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.