استقبال سازمان ملل از توافق امارات و اسرائیل

«آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل بامداد امروز (جمعه به وقت ایران) ابراز امیدواری کرد که توافق عادی‌سازی روابط بین امارات عربی متحده و رژیم صهیونیستی بتواند راهکار دو دولتی برای فلسطینی‌ها را محقق کند.

به نوشته وبگاه «فرانس۲۴»، گوترش با صدور بیانیه‌ای گفت که طرح اشغال کرانه باختری مؤثراً باب مذاکره بین سران فلسطین و رژیم صهیونیستی را می‌بندد و چشم‌انداز دولت فلسطینی پایدار ذیل راهکار دو دولتی را نابود می‌کند.

بر این اساس، سخنگوی گوترش به نقل از وی گفت: «دبیر کل، از این توافق (امارات و اسرائیل) استقبال می‌کند و امیدوار است فرصتی برای تعامل دوباره فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها در مذاکرات معنادار ایجاد کند که منجر به تحقق راهکار دو دولتی منطبق با قطعنامه‌های سازمان ملل، قوانین بین‌المللی و توافق‌های دوجانبه شود».

در ادامه بیانیه دبیر کل سازمان ملل آمده است: «به همکاری با همه طرف‌ها برای گشودن احتمالات آتی برای گفت‌وگو، صلح و ثبات تلاش خواهد کرد».

روز گذشته بود که واشنگتن، ابوظبی و تل‌آویو طی بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که با وساطت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، «محمد بن‌زیاد» ولی‌عهد ابوظبی و «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به توافق رسیدند که از این به بعد همکاری و روابط مشترک داشته باشند.

در متن بیانیه مشترک برای اعلام این توافق آمده است: «در نتیجه این گشایش دیپلماتیک و بنا به درخواست رئیس‌جمهور ترامپ و با حمایت امارات متحده عربی، اسرائیل اعلام حاکمیت بر مناطق اعلام‌شده در "چشم‌انداز صلح" رئیس‌جمهور ترامپ را تعلیق کرده و تلاش‌های خودش را بر توسعه روابط با سایر کشورها در جهان عرب و اسلام متمرکز خواهد کرد».

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.