آصفی: آمریکا و رژیم صهیونیستی بر سر دولت امارات کلاه گذاشتند

روز گذشته ترامپ در توئیتی خبر از توافق دولت امارات و رژیم صهیونیستی با واسطه گری آمریکا داد و لحظاتی بعد بن زاید و نتانیاهو نیز این موضوع را اعلام کردند.

این موضوع واکنش ها و تحلیل های مختلفی را در پی داشت و کشورهای مختلف مواضع خود را اعلام کردند و وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز با صدور بیانیه ای این اقدام امارات را به شدت محکوم کرد و آن را خیانت به آرمان مردم فلسطین دانست.

در خصوص جزئیات این توافق و دلیل اینکه ایران این اقدام دولت امارات را اشتباه استراتژیک می داند، با حمیدرضا آصفی گفت و گویی داشته ایم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

آقای آصفی! تحلیل شما از توافق امارات و رژیم صهیونیستی چیست؟ 

توافق دولت امارات با رژیم صهیونیستی خیلی غیر قابل پیش بینی نبود. به خاطر اینکه از چند ماه پیش تحرکات مخفیانه و محرمانه ای بین دو کشور صورت گرفته بود. مواضع دو پهلویی از طرف مسئولین رژیم صهیونیستی و دولت امارات به عمل آمده بود. همچنین بعضی پروازهای مشکوک بین تل آویو و ابوظبی گزارش شده بود.

اما خطای استراتژیک و کُشنده ای که دولت امارات مرتکب شده باعث تعجب است. به نظرم بعد از کمپ دیوید، این بزرگترین خطای جهان عرب بوده و روشن هم هست که با واسطه گری کوشنر داماد یهودی ترامپ صورت گرفته است.

آمریکا با چه هدفی دست به این واسطه گری زده است؟

اظهاراتی که ترامپ ظرف 48 ساعت گذشته داشت همه نشان می دهد که آمریکا با چند هدف این کار را کرد. یکی ایجاد شکاف در جهان عرب، دیگری محکم کردن موقعیت رژیم صهیونیستی و سوم اینکه چون ترامپ در دوران ریاست جمهوری هیچ دستاورد سیاسی نداشت و موضوعات ونزوئلا، کره، ایران، روسیه، چین و هرجایی را که ببینید یک شکست افتضاح برای ترامپ بود، قبل از انتخابات دوست داشت که یک دستاورد را به مردم کشورش نشان دهد. از این موضوع به عنوان یک دستاورد یاد خواهد کرد.

یعنی این موضوع برای ترامپ در آستانه انتخابات نوامبر یک دستاورد محسوب می شود؟

دستاورد نیست ولی ترامپ آن را به عنوان دستاورد بزک خواهد کرد. به همین دلیل اعلام کرده اند که در کاخ سفید امضا صورت می گیرد.

با توجه به اینکه تجربه گذشته نشان داده که رژیم صهیونیستی بر هیچ توافقی پایبند نیست، آیا اماراتی ها می توانند به این توافق امیدوار باشند؟

همین ابتدای کار نشان داد که رژیم صهیونیستی زیاده خواه است چون ولیعهد امارات توئیت کرده بود که بعد از این توافق رژیم صهیونیستی از الحاق بخش هایی از سرزمین فلسطین که مخالف منشور سازمان ملل و افکار عمومی دنیا است صرف نظر و آن را متوقف خواهد کرد؛ ولی بلافاصله نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعلام موضع کرد که آن طرح متوقف نشده و بلکه چند ماه به درخواست ترامپ عقب افتاده است!

یعنی رژیم صهیونیستی حتی حاضر نشد این حداقل امتیاز را به ازای شرافت عربی دولت امارات بدهد. حتی اگر آن کار را می کرد جبران به حراج گذاشتن شرافت عربی یک کشور عرب نبود. ولی رژیم صهیونیستی آن را هم نپذیرفت.

این می تواند نشان دهنده بدعهدی رژیم صهیونیستی باشد؟

این می تواند نشانه خیلی چیزها باشد. می تواند نشانه این باشد که دولت امارات به شدت در مقابل این خوش خدمتی به رژیم صهیونیستی و دولت آمریکا، بازنده هست و کلاه بر سرش رفته است. زیاده خواهی های رژیم صهیونیستی بیشتر خواهد شد.

آیا بقیه کشورهای عربی به این توافق ملحق می شوند؟

برخی کشورهای عربی مثل عمان، بحرین و مصر مواضع مثبتی گرفته اند و برخی نویسنده های نزدیک به رژیم سعودی هم در نوشته های خود استقبال کرده اند. این امر نشان می دهد این دسته از کشور صحبت هایی کرده اند و ممکن است در آینده دور و یا نزدیک به این دو کشور ملحق شوند. باید دید که آیا این اتفاق می افتد یا نه.

این توافق چه تأثیری در آینده محور مقاومت خواهد داشت؟

این اتفاق در جبهه مقاومت تأثیر منفی نخواهد داشت. تصور من این است که صفوف گروه های ناب پایبند به اصول در جبهه مقاومت محکم تر خواهد شد. جبهه مقاومت نشان داده که با خطا و انحراف یک و یا دو کشور راهشان عوض نمی شود. ما کمپ دیوید و سرنوشت دولتمردان مصر را دیده ایم.

اشتباه می کند کشوری که فکر کند اگر با رژیم صهیونیستی رابطه برقرار کند می تواند منافع اقتصادی، تکنولوژی، امنیت و یا موضوعاتی از این دست را به ارمغان بیاورد. به هر حال آینده نشان می دهد که امارات چه اشتباه بزرگی را مرتکب شده است.

بعد از این توافق چه آینده ای در انتظار اسرائیل است؟ می تواند به عادی سازی روابط با کشورهای عربی امیدوار باشد؟

اشاره داشتم که برخی کشورها ابراز خوشحالی کرده اند و ممکن است برخی کشورها بخواهند اضافه شوند؛ باید صبر کرد و دید. البته باید به آن دسته از کشورها هشدار داد که این راه خطا است. رژیم صهیونیستی به دنبال تضعیف جبهه مقاومت و انشقاق در کشورهای اسلامی، برای پیشبرد اهداف نامشروع خودش هست. از طرف دیگر به حمایت های آمریکا و حماقت های ترامپ متکی است.

موضوع دیگری که در این رابطه مطرح می شود، جایگاه امارات و بن زاید پس از این اتفاق است؟ امارات چه جایگاهی در منطقه پیدا می کند؟

امارات نمی تواند جایگاه بزرگی در منطقه داشته باشد. هر کشوری که بخواهد در دنیا جایگاه رفیع داشته باشد باید ابزارهای سیاسی، اقتصادی، امنیتی، نظامی، دموکراسی، نفوذ بین المللی و اعتماد به نفس را داشته باشد؛ امارات فاقد اینها است. ممکن است برای خودش جاه طلبی هایی تعریف کرده باشد ولی به لحاظ این عواملی که من گفتم، نمی تواند از جایگاهی که الآن دارد فراتر برود و بلکه با این پیمان موقعیتش بین کشورهای اسلامی حتما تضعیف می شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.