فرزاد اشرفی، گفت: بیماری کرونا علاوه بر عوارض سیستم اعصاب مرکزی به صورت سردرد، اختلال بویایی و چشایی، سکته مغزی، سرگیجه و تشج می تواند باعث آسیب نخاع و در نتیجه فلج موقت و یا دائم و ‌حتی پیشرونده اندام ها شود.

وی، اختلال حسی، مشکلات ادراری، ‌جنسی، زخم‌ بستر و در موارد شدید پیشرفت ضایعه به سگمان های فوقانی نخاع را از دیگر علائم این بیماری عنوان کرد و ادامه داد: علت درگیری نخاع آسیب به عروق نخاع در چند سگمان نخاعی است که متاسفانه در صورت درگیری شدید می تواند عوارض غیر قابل بازگشتی را به دنبال داشته باشد.

اشرافی افزود: در بیمارستان شهدا دو بیمار آسیب نخاع به دنبال کووید ۱۹ بستری شدند که علائم بیماری یک مورد به رغم مصرف داروهای مختلف بازگشت نداشت البته امید است که با درمان های توانبخشی و ‌مکمل تا حدودی بهبودی حاصل شود.

وی با بیان اینکه دو مورد بیمار دچار گلین باره نیز به دنبال کووید ۱۹ در بیمارستان شهدا بستری شدند، توضیح داد: درگیری اعصاب محیطی از اندام ‌تحتانی و ‌پیشرفت به سمت دست‌ها و در مورد شدید درگیری عضلات تنفسی از علائم بیماری گیلن باره است.

این متخصص مغز و اعصاب، درباره علت این عارضه توضیح داد: علت واکنش خود ایمنی به دنبال ویروس کرونا و آسیب به اعصاب محیطی است که متاسفانه در یک مورد با پیشرفت سریع درگیری عضلات تنفسی و آسیب به سیستم اتونوم، باعث ایست قلبی و فوت بیمار شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.