دکتر احمد مشکورنیا در نشست هم‌اندیشی با مدیران هیات‌های عزاداری که امروز (۲۶ مردادماه) برگزار شد، با اشاره به در پیش بودن محرم، اظهار کرد: طبق روال هر ساله در ماه محرم هیات‌های عزادای اباعبدالله الحسین(ع) در جهان شیعه فعالیت می‌کنند. سابقه این هیات‌ها ۱۰ یا ۵۰ سال نیست بلکه قدیمی هستند و جزو میراث فرهنگی ما محسوب می‌شوند و یکی دو قرن از عمر تشکلات منسجم این هیات‌ها می‌گذرد.

 وی افزود: در خوزستان وضعیت قرمز سختی را پشت سر گذاشتیم و وضعیت قرمز در هیچ استانی مانند خوزستان طولانی نشد. با رفع محدودیت‌ها از اوایل اردیبهشت‌ماه آمار بیماران افزایش یافت و پیک بدی رخ داد و بدجوری ادامه پیدا کرد.

مشکورنیا تصریح کرد: در ابتدا مردم و کادر بهداشت و درمان شوکه شدند و با عده‌ای که خوب دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت و عده‌ای که پروتکل‌ها را خوب رعایت نمی‌کردند مواجه شدیم اما به تدریج مردم به کووید - ۱۹ اعتقاد پیدا کردند و دستورالعمل‌ها را پذیرفتند و خوب رعایت کردند.

وی بیان کرد: زحمت زیادی کشیده شد و زمان زیادی سپری شد و جان‌های زیادی از دست رفت تا به وضعیت سفید یعنی کم‌خطر و نه بی‌خطر رسیدیم و باید در وضعیت سفید بمانیم.

رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز گفت: تا شب گذشته، ۲۴ ساعت بود که هیچ فوتی ناشی از کرونا نداشتیم امروز هم تا این لحظه این روند ادامه داشته است. این وضعیت به دلیل رعایت نکات بهداشتی، تجربه و آمادگی کادر درمان، تشخیص سریع و حساس شدن کل سیستم بوده است، گرچه ایراداتی وجود دارد. بعد از اعلام وضعیت سفید، شاهد کاهش استفاده از ماسک بودیم. البته درصد قابل ملاحظه‌ای از مردم ماسک می‌زنند و شاید برخی درست از ماسک استفاده نمی‌کنند.

وی بیان کرد: کرونا، ویروسی نیست که بدانیم چه رفتاری نشان می‌دهد. سی تی اسکن برخی بیماران طبیعی است اما بعد از یک هفته، سی تی اسکن بعدی نشان می‌دهد ریه درگیر شده و وضعیت بیمار تغییر کرده است.

مشکورنیا افزود: هنوز در ICUها تعداد قابل ملاحظه‌ای بیمار بستری هستند که این مساله می‌تواند زنگ خطر باشد بنابراین باید همچنان آمادگی و هوشیاری‌مان حفظ شود.

وی تصریح کرد: پس از عید ناگهان با پیک بد بیماری ناشی از دید و بازدیدها، عروسی‌ها، عزاداری‌ها و تجمعات مواجه شدیم و کنترل آن زمان‌بر شد پس مهم‌ترین موضوع حفظ این وضعیت است.

رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز بیان کرد: ترس ما از وضعیت قرمز بعدی به این دلیل است که ممکن است وضعیت قرمز همراه با آنفلوآنزا و بیماری‌های روده‌ای باشد.

وی افزود: در ابتدای شیوع کرونا، عنوان شد که علائم آن تب، سرفه و سپس علائم گوارشی هستند؛ دو ماه دیگر با بیمارانی که با این علائم مراجعه می‌کنند می‌خواهیم چه کار کنیم؟ در این شرایط برای تشخیص بیماری مجبور به نمونه‌گیری هستیم و این مراکز شلوغ و محلی برای انتقال ویروس می‌شوند. پس از آن تعداد بیماران بدحال و موارد بستری در ICUها افزایش می‌یابند و مجددا ظرفیت بیمارستان‌ها تکمیل می‌شوند. در این شرایط تعداد زیادی بیمار نیاز به اقدامات درمانی خواهند داشت که جایی برای آن‌ها نخواهیم داشت.

مشکورنیا بیان کرد: در پیک اول بیماری، فاجعه انسانی را تجربه نکردیم و هیچ بیماری پشت در بیمارستان‌ها نماند اما اگر اجازه دهیم کرونا مجددا جولان دهد، مشخص نیست در پیک بعدی چه اتفاقی رخ خواهد داد.

وی در خصوص چالش‌های برگزاری مراسم محرم، گفت: اغلب دست‌اندرکاران و برگزارکنندگان مراسم فاقد کارت تندرستی، لباس کار مناسب و آموزش‌های لازم هستند و محل‌های طبخ نیز فاقد شرایط مناسب و اغلب در خیابان، پارکینگ یا حیاط مساجد قرار دارند.

رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز افزود: همچنین در تکایا و امکان رعایت بهداشت فردی و شست‌وشوی دست، بهداشت ظروف و مواد غذایی عرضه شده مانند خرما، شربت و چای وجود ندارد. ظروف مورد استفاده  نیز در صورت یکبار مصرف بودن پس از استفاده در خیابان رها می‌شوند و در غیر این صورت نیز بدون شست‌وشو و یا شست‌وشوی نامناسب مجدداً مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مشکورنیا با اشاره به انتظارات از مسئولان هیات‌های عزاداری گفت: باید مراسم در اماکن و فضاهای باز و با رعایت فاصله‌گذاری از هر طرف حداقل دو متر و تجمعات حداقلی برگزار شوند. مراسم باید حداکثر تا دو ساعت طول بکشد. جابه‌جایی هیات‌ها و دسته‌روی نیز ممنوع است. استفاده از طبل، سنج و وسایل مشابه ممنوع است. استفاده از ماسک نیز باید به صورت مستمر انجام شود.

وی افزود: با توجه به آخرین یافته‌های علمی و گزارش‌های جهانی از روند ابتلا و گسترش کروناویروس، تنها راه مقابله موثر با ویروس همراهی و همکاری مردم با نهادهای بهداشت و درمان در رعایت کامل و دائمی دستورالعمل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی است. انتظار می‌رود از این فرصت برای همراه کردن شهروندان و کنترل بیماری به نحو مطلوب و موثر استفاده شود تا به عنوان الگویی راهگشا در سایر زمینه‌ها از آن بهره‌مند شویم.

رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز بیان کرد: با توجه به اینکه هنگام برگزاری مراسم ممکن است به دلیل گرما و شرجی ماسک خیس شود و کارایی خود را از دست دهد باید از ماسک‌های پارچه‌ای یا دو ماسک همزمان استفاده شود تا اگر یکی از ماسک‌ها خیس شد، ماسک دوم کارایی لازم را داشته باشد.

وی تصریح کرد: طبق ارزیابی انجام شده در خصوص علائم کرونا مشخص شد که کمترین علامت کرونا تب است؛ اگر هیات‌ها دستگاه تب‌سنج در مبادی ورودی نداشته باشند، استفاده از ماسک و الکل هم کفایت می‌کند.

مشکورنیا افزود: پیش‌بینی می‌شود آینده کرونا مانند آنفلوآنزا باشد و حذف نشود اما این مسیر، چند سال زمان می‌برد.

وی با تاکید بر لزوم مراقبت از کودکان، گفت: در اهواز تاکنون یک مرگ کودک نیز به دلیل کرونا نداشته‌ایم اما پیک دوم به سادگی از بیخ گوش کودکان رد نمی‌شود و این گونه نخواهد بود.

رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز افزود: از هیات‌های عزاداری می‌خواهیم آنچه قابل کنترل نیست را حذف و جمعیت را کنترل کنند. همچنین از حضور افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند و یا چاق هستند، جلوگیری شود زیرا ممکن است این افراد بیمار شوند و چند نفر را درگیر کنند و خودشان هم فوت کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.