بنابر اعلام خبرگزاری فرانسه، در شرایطی که تنش‌ها میان دو اقتصاد بزرگ جهانی بالا می‌گیرد، ترامپ مدعی شد که تیک‌تاک ممکن است از سوی چین برای ردگیری مکان‌ کارکنان فدرال، پرونده‌سازی علیه مردم با هدف اخاذی و اجرای جاسوسی شرکتی استفاده شود.

این دستوری که شامگاه جمعه منتشر شد بر پایه محدودیت‌های گسترده‌ای است که پیش از آن از سوی ترامپ صادر شده و پایان تمام عملیات‌های تیک‌تاک و وی‌چت در آمریکا را اعلام می‌کند.

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین امروز گفت "آزادی و امنیت صرفا بهانه‌های برخی از سیاستمداران آمریکایی برای تعقیب دیپلماسی کشتی توپدار هستند." او در واقع به کشتی‌هایی اشاره داشت که قدرت‌های استعماری غربی در قرن نوزدهم استفاده می‌کردند و چین آن را یک دوره عمیقا تحقیرآمیز در تاریخ خودش می‌داند.

تیک‌تاک که در چین قابل دسترس نیست، تلاش دارد تا خود را از قضیه مالکان چینی این برنامه ساخت ویدیو دور کند.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه چین، تیک‌تاک هر آنچه از نظر آمریکا لازم بوده انجام داده است، از جمله اینکه فقط آمریکایی‌ها را به عنوان مدیران اجرایی ارشد استخدام کند، سرورهایش درون آمریکا قرار بگیرند و کد منبع آن علنی باشد.

این سخنگو در کنفرانس خبری خود تاکید کرد، اما این اپلیکیشن "نتوانسته است از دزدی از طریق حیله‌گری برخی از افراد در آمریکا بر پایه منطق راهزنی و خودکامی سیاسی آنها فرار کند."

بایت‌دنس حدود سه سال پیش در توافقی به ارزش حدودی نیم میلیارد دلار اپلیکیشن ویدیویی موزیکالی (Musical.y) را از یک رقیب چینی خریداری کرد. این برنامه با تیک‌تاک ادغام و به برنامه‌ای محبوب در میان جوانان تبدیل شد.

دستور دونالد ترامپ که ظرف ۹۰ روز اجرایی می‌شود، عملا بایت‌دنس را از داشتن هرگونه سهم در موزیکالی منع می‌کند. ترامپ تاکید دارد هرگونه فروش سهم در موزیکالی در آمریکا باید از سوی کمیته سرمایه‌گذاری خارجی که اجازه دسترسی به دفاتر بایت‌دنس را پیدا می‌کند، تایید شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.