رویترز گزارش داد، در بیانیه وزارت دادگستری آمریکا آمده است که الکساندر یوک چینگ ما، ۶۷ ساله روز جمعه به جرم توطئه با یکی از خویشاوندانش که او هم افسر سابق سیاست، برای انتقال اطلاعات محرمانه به مقام‌های اطلاعاتی چینی بازداشت شده است. این شکایت کیفری روز دوشنبه علنی شد.

الکساندر یوک چینگ ما که تابعیت آمریکا را گرفته بود، در سال ۱۹۸۲ در سیا مشغول به کار شد و مجوز امنیتی فوق محرمانه داشت. به گفته دادستان‌ها، او در سال ۱۹۸۹ سیا را ترک کرد و برای کار و زندگی به شانگهای چین رفت و در سال ۲۰۰۱ به هاوایی آمد.

دادستان‌های آمریکایی گفتند، یکی از بستگان الکساندر یوک چینگ ما هم که با او تبانی کرده، سابقا جاسوس سیا بود اما در سال ۱۹۸۳ بعد از ادعاهایی مبنی بر اینکه آنها از موقعیت خودشان استفاده می‌کنند تا به ورود شهروندان چینی به ایالات متحده کمک کنند، استعفا داد.  

به گفته دادستان‌ها، در حدود سال ۱۹۹۸ خویشاوند الکساندر در پرونده بیان اظهارات نادرست به یک نهاد وام‌دهی محکوم شد اما او که اکنون ۸۵ سال سن دارد، در پرونده کنونی متهم نیست و علت آن "بیماری شناختی پیشرفته و ناتوان کننده" او ذکر شده است.

دادستان‌های آمریکایی گفتند، جاسوسی الکساندر در مارس ۲۰۰۱ شروع شد و این دو افسر سابق سیا درباره پرسنل، عملیات‌ها و متدهای پنهان کردن ارتباطات سیا اطلاعاتی در اختیار چین قرار دادند. به گفته آنها، تصاویری ویدیویی وجود دارد که نشان می‌دهد الکساندر در حال شمارش ۵۰ هزار دلاری است که بابت این اسرار دریافت کرده بود.

براساس اسناد دادگاه، بعد از اقامت الکساندر در هاوایی، او به دنبال یافتن کار در اف‌بی‌آی بود تا دوباره به اسرار دولت آمریکا دسترسی پیدا کند و آنها را به مقام‌های اطلاعاتی چین بدهد. طبق این اسناد، دفتر اف‌بی‌آی در هونولولو، الکساندر را در سال ۲۰۰۴ به عنوان یک زبانشناس پیمانی استخدام کرد.

سیا و اف‌بی‌آی هنوز اظهارنظر نکرده‌اند که چرا بازداشت این فرد آنقدر زمان برده است. وکیل الکساندر هم اطلاعاتی ارائه نکرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.