نشست ستاد فرماندهی مدیریت بیماری کرونا در شهر تهران بانمایندگان رسانه های بین المللی روز سه شنبه با حضور دکتر علیرضا زالی، دکتر علی حائری مشاور رییس دانشگاه  و دکتر عبدالحسین شیروی مدیر اداره کل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار ابن سینا دانشکده پزشکی  علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد.

زالی در این نشست اظهار داشت: ممکن است حضور فیزیکی دانش آموزان در مدارس محدود شود، چراکه یکی از اساسی ترین فاکتورهای موثر در گسترش ویروس، آغاز فعالیت های آموزشی و افزایش استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی است.

وی با بیان این که طبق مطالعات جهانی، پاییز نگران کننده ای را پیش رو خواهیم داشت، افزود: پاییز امسال سخت ترین پاییز معاصر خواهد بود و این موضوع صرفا مربوط به ایران نیست چرا که همزمانی کرونا با بیماری های فصلی، تمایل مردم به حضور در فضاهای سرپوشیده، ایجاد علایم تنفسی و آلرژی در این فصل و ورود موج جدید آنفولانزا  H۱N۱ بسیار نگران کننده است.

فرمانده عملیات مقابله با بیماری کرونا در کلان شهر تهران تصریح کرد: ۲۷ درصد انتقال بیماری در وسایل حمل و نقل عمومی اتفاق می افتد.

زالی با بیان این که کانون اصلی شیوع بیماری، تجمعات و دورهمی ها است، افزود: در خصوص مراسم عزاداری محرم نیز پروتکل های بهداشتی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا ابلاغ شد و کارشناسان بهداشتی از هر سه دانشگاه استان تهران بر نحوه اجرای دستورالعمل ها نظارت خواهند داشت.

وی یادآور شد: تلاش نظام های علمی و مدیریتی دنیا برای به اشتراک گذاری تجربیات و دستاورهای کارآمد را ضروری دانست و گفت: برای ریشه کنی کرونا باید تمامی مرزها از بین برود و گفتمان جهانی با دردی مشترک و احساس همدردی به همگان منتقل شود.

فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلان شهر تهران در این نشست ه ماهیت عالم گیری، پاندمی کرونا  در عرصه مختلف جهانی اشاره کرد و اظهار داشت: کرونا صرفا یک بیماری بیولوژیک نیست، این بیماری مولفه های اقتصادی، امنیتی، اجتماعی و سیاسی را نیز  دربرگرفته است.

فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلان شهر تهران با تاکید بر این که کووید - ۱۹ دنیا را با بحران های اقتصادی مختلفی روبرو کرده، به افت شاخص های   PMI در حوزه های مختلف تولید در سراسر دنیا کرد و گفت: این شاخص در عرصه های مختلف نیز در حال کوچک تر شدن است به شکلی که بنظر می رسد تا پایان این بیماری نیز این روند ادامه داشته باشد.

زالی با بیان این که ویروس کرونا و تبعات مختلفی که ایجاد کرده تاکنون با هیچ پدیده طبیعی قابل قیاس نبوده است، گفت: این بیماری و تبعات آن بسیار جدی است وبسیاری از پیش فرض ها را تغییر داده است.

وی تاکید کرد: احتمال از بین رفتن ویروس کرونا در طبیعت کماکان وجود ندارد و ریشه کنی این ویروس حداقل در بازه زمانی کوتاه غیرممکن است.

فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلان شهر تهران ضمن ابراز نگرانی از جهش هایی که ممکن است در ساختار ویروس کرونا رخ دهد، توضیح داد: مطالعات بین المللی گواه این مطلب است که در ساختار ویروس تغییر شگرفی رخ نداده و تغییرات کوچکی صرفا در میزان سرایت پذیری ایجاد شده است.

زالی تغییرات محیطی، رطوبت و گرما را در کرونا بی تاثیر دانست و بقای طولانی تر این ویروس را در محیط های اجتماعی و پرتردد و سطوح  مختلف یادآور شد.

وی در بخش دیگری از این نشست به جمعیت استان تهران اشاره کرد و توضیح داد: طبق آخرین آمار جمعیت این استان قریب به ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر است و این درحالی است که ظرفیت بالا و تراکم جمعیت تهران را از سایر استان ها متمایز می کند.

وی افزود: به طور مثال در منطقه بهارستان تهران که در جنوب شرقی تهران واقع شده تراکم جمعیتی بسیار زیادی را شاهد هستیم که این موضوع می تواند حوزه بهداشت و درمان را با چالش های جدی روبرو کند.

فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلان شهر تهران، گذار شهر نشینی شتاب زده و سکونت های غیر رسمی را یکی دیگر از چالش های مربوط به استان تهران ذکر و خاطرنشان کرد: مجموعه ای از این فاکتورها کنترل کرونا را در کلان شهر تهران با مشکلات جدی روبرو کرده است.

زالی با بیان این که بالاترین آمار از حاشیه نشینی مربوط به استان تهران است تاکید کرد: حاشیه نشینی شرایط اقتصادی، بهداشتی و فرسودگی زیر ساخت ها را دستخوش تغییراتی می کند که در پاندمی کرونا بیش از پیش چهره خود را به نمایش گذاشت.

جمعیت شناور در استان تهران یکی دیگر از مواردی بود که زالی به آن اشاره کرد و افزود: روزانه جمعیتی بالغ بر یک میلیون نفر، معادل جمعیت یک استان از استانهای مجاور نظیر البرز و ساوه وارد تهران و در پایان روز از شهر خارج می شوند، این جمعیت می تواند بار بیماری را به میزان قابل توجهی به سیستم بهداشت و درمان وارد کند.

فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلان شهر تهران در بخش دیگری، تردد روزانه ۴۰۰ هزار خودرو از استان البرز به  تهران را پدیده پیچیده و مشخصه تهران دانست.

زالی با تاکید بر این که در بروز و شیوع اپیدمی ها نقاط کور می تواند بسیار خطر آفرین باشد، گفت: حدود ۴۰ درصد از اتباع سایر کشورها در تهران سکونت دارند و آمار نشان می دهد که ۵۰ درصد از این اتباع به صورت غیرقانونی و فاقد گواهینامه در تهران سکونت دارند که در صورت ابتلا به بیماری به دلیل شرایط خاص اقامت تمایلی به مراجعه به مراکز درمانی ندارند.

وی پدیده زباله گردی، کودکان کار، معتادان متجاهر را از دیگر مولفه های خطرآفرین انتشار کرونا در تهران ذکر کرد و تعامل و مشارکت بیشتر بخش های مختلف مدیریتی و استفاده از ظرفیت های دستگاههای مختلف را با هدف کنترل کووید-۱۹ خواستار شد.

فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلان شهر تهران در بخش دیگری از این نشست از در اختیار داشتن ۱۲ هزار تخت درمانی دانشگاهی در تهران خبر داد و تاکید کرد: مراقبت های درمانی در بیمارستانهای دانشگاهی در بالاترین سطح به بیماران ارائه می شود و حدود ۸۵ درصد بیماران مبتلا به کرونا در این بیمارستانها درمان می شوند.

 زالی در ادامه به برخی از پروژه های درحال اتمام و یا آماده بهره برداری افزایش تخت های بیمارستانی اشاره کرد و گفت: پروژه بیمارستان های شهدای تجریش، امام خمینی(ره)، فیروزآبادی، شهرقدس تا ابتدای پاییز وارد مدار ارایه خدمات درمانی و بهداشتی خواهد شد که خوشبختانه اکثر تخت های درمانی این بیمارستان ها متعلق به دانشگاه های علوم پزشکی است.  

وی با بیان این که در تهران تا به امروز برای درمان مبتلایان به کرونا با کمبود تخت های بیمارستانی مواجه نبوده ایم، اظهارداشت: باید با نگاه آینده نگارانه و افزایش ظرفیت های بیمارستانی زیر ساخت ها را برای فصول سرد سال مدیریت و تقویت کنیم.

فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلان شهر تهران افزود: راهبرد اصلی مدیریت حوزه بهداشت و درمان کشور بالا بردن ظرفیت بخش های درمانی است.

زالی در ادامه این نشست با مهم توصیف کردن غربالگری، فعالیت ۹۰ مرکز جامع سلامت ۱۶ و ۲۴ ساعته را تشریح کرد.

وی ضرورت پیروی از سیاست ها و راهبردهای سازمان بهداشت جهانی را خواستار شد و تاکید کرد: باید بیش از گذشته ضمن ارتباط و اتصال بیشتر با سازمان بهداشت جهانی از الگوها و توصیه های این سازمان بهره مند شویم.

زالی شکل گیری و شناسایی نقاط خطرآفرین و آلوده به کرونا را یکی دیگر از اقدامات ستاد مقابله با کرونا ذکر کرد و به روز رسانی این اطلاعات را ضروری دانست.

وی به ایجاد کمیته اپیدمیولوژیک در ستاد مقابله با کرونا اشاره و خاطرنشان کرد: این ستاد با نگاهی آکادمیک عدد مولد پایه مبتلایان را به صورت مستمر مانیتور می کند هرچه تراز این عدد بالاتر از یک باشد نشان دهنده شیوع خطرآفرین بیماری است.

فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلان شهر تهران در ادامه شکل گیری و بازگشت امواج انسان دوستانه، فارغ از هر گونه سلائق سیاسی و اقتصادی و به صورت یکپارچه در دنیا را یکی دیگر از مواردی دانست که در سایه کرونا شکل گرفته است.

زالی افزود: امروز مشکل و درد همه دنیا مشترک شده و روزی به شعف خواهیم رسید که در عرصه جهانی این بیماری کنترل شود.

فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلان شهر تهران، تلاش نظام های علمی و مدیریتی دنیا برای به اشتراک گذاری تجربیات و دستاورهای کارآمد را ضروری دانست و گفت: برای ریشه کنی کرونا باید تمامی مرزهای از بین برود و گفتمان جهانی با دردی مشترک و احساس همدردی به همگان منتقل شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر چنانچه هر کشوری به تجربه کارآمدی  در زمینه درمان و یا مدیریت کرونا دست یافت، آن را به اشتراک بگذارد از دشواری ها وچالش های مقابله با این بیماری کاسته می شود.

به گفته زالی، فضای علمی جهانی، امروزه به فضایی منعطف تر و سخاوتمندانه تر از گذشته مبدل شده و در حوزه علمی رقابت های منطقی شکل گرفته که این مهم می تواند به توسعه این فعالیت ها کمک کند.

زالی گفت: دانش بشری محدود است و برای ریشه کنی کرونا باید دستاوردها و تجربیات علمی به اشتراک گذاشته شود.

وی از اجرای ۳۶۴ پروژه کیلینیکال علمی در کشور خبر داد و افزود: نتایح این تحقیقات در آینده ای نزدیک منتشر خواهد شد.

فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلان شهر تهران در بخش دیگری از این نشست با بیان این که وسایل حفاظتی تیم درمان حداقل تا سه ماه آینده تامین شده است، از فرسودگی تیم پزشکی و کادر درمان ابراز نگرانی کرد و رشادت های تیم خدوم سلامت را مورد تقدیر قرار داد.

زالی در ادامه از تلاش های سخت کوشانه و ارزنده مجموعه کادر بهداشتی و درمانی قدردانی کرد و گفت: مدافعان سلامت تابلوی زیبایی ار رشادت ها را به نمایش گذاشتند.

وی با یادآوری این که خستگی پرسنل در مراکز بهداشتی و درمانی یکی از مهم ترین دغدغه های نظام سلامت دنیا است، افزود: ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا با جذب ۱۰ هزار نیروی بهداشتی و درمانی موفقت کرده که در فاز اول ۳هزار نیرو وارد مدار ارائه خدمت می شوند.

وی ادامه داد: پیشنهاد بازگرداندن نیروهای ۸۹ روزه و تمدید قرارداد پرسنل بازنشسته در پنج سال اخیر برای یک سال به ستاد ملی کرونا ارایه شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.