محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در برنامه انتهای الوند اظهار کرد: بناست در ۱۵ شهریور، سال تحصیلی را آغاز کنیم اما چند اصل را قائل شدیم و تلاشمان این است که این اصول را رعایت کنیم؛ سلامتی اولین اصل است به ویژه کسانی که نیاز به مراقبت دارند که دانش‌آموزان از آن جمله هستند پس هر تصمیمی که می‌گیریم، به رعایت سلامت آنها توجه می‌کنیم.

وی با بیان اینکه اصل دوم، آموزش است، ادامه داد: آموزش هم یک حق جدی و تکالیف دولت‌ها نسبت به مردم است؛ وقفه آموزش با اختلات زیادی همراه است و نابرابری ایجاد می‌کند و ممکن است به ترک تحصیل منجر شود و از سوی دیگر بخش مهمی از مراقبت‌هایی که دانش‌آموزان در دوره مدرسه می‌بینند، در ایام تعطیلی آموزش ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد و موجب آسیب‌های روانی شود، لذا آموزش تعطیل بردار نیست و باید ببینیم چطور با حفظ سلامتی، آموزش را داشته باشیم.

حاجی‌میرزایی اضافه کرد: اصل سوم این است که هیچ چیزی جایگزین آموزش حضوری نخواهد شد مخصوصا برای دانش آموزان ابتدایی؛ چرا که در مدرسه تنها کارکردمان آموزش نیست بلکه به دانش‌آموزان امکان مشارکت اجتماعی می‌دهد.

وی افزود: سال گذشته که مدارس تعطیل شد، معلمان دوم سوم آموزش‌ها را انجام داده بودند و نکته مهم اینکه معلم، دانش‌آموز را می‌شناخت و همچنین دانش‌آموزان با معلم آشنا بودند و ضمن اینکه معلم ارزیابی از دانش‌آموزانش داشت.

* مدارس باید برای همه دانش‌آموزان طرح آموزشی داشته باشند

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بر این موضوع تأکید داریم که شناخت حاصل شود، گفت: یک اصل مهم دیگر نیز داریم که هیچ دانش‌آموزی نباید به دلیل اینکه در فلان منطقه محروم زندگی می‌کند از آموزش محروم شود.

وی تصریح کرد: مدارس خود را متعهد کردیم که برای همه دانش‌آموزان طرح آموزشی داشته باشند و باید کسانی که دسترسی به تلویزیون، ابزار هوشمند و هیچکدام از این امکانات را ندارند، مشخص شوند.

حاجی‌میرزایی اضافه کرد: ۳۵ درصد مدارس در مناطقی هستند که تعداد دانش‌آموزان مدرسه کمتر از ۵۰ نفر است و ۵ هزار مدرسه داریم که زیر ۵ دانش‌آموز دارند؛ برخی مدارس شرایطی دارند که در حیاط مدرسه و پیرامون آن می‌توان کلاس درس را برگزار کرد.

وی با بیان اینکه ۱۱۰ هزار مدرسه در کشور داریم، گفت: مدارس در تمام مناطق کشور گستردگی دارند و طبیعی است که شرایط متفاوتی دارند؛ هیچ دو مدرسه‌ای شبیه هم نیستند از نظر فیزیک مدرسه تا دسترسی دانش‌آموزان به امکانات و بر همین اساس اصول را تعیین کرده و رعایت آن را به مدرسه تفویض کردیم؛ هر مدرسه شورایی متشکل از مدیر، نماینده اولیا و نماینده معلمان دارد که درباره وضعیت دانش‌آموزان تصمیم می‌گیرند.

* چگونه مدارس زوج و فرد می‌شوند؟

وزیر آموزش و پرورش درباره زوج و فرد کردن مدارس، اظهار کرد: اگر ما اجازه داشته باشیم که دانش‌آموزان به مدرسه بیایند اما با این محدودیت مواجه باشیم که تعداد محدودی سر کلاس باشند، چون مساحت کلاس‌ها متفاوت است و باید با رعایت فاصله برگزار شود، اگر تعداد دانش آموزان بیش از حدی باشد که با رعایت فاصله بنشینند، باید مدارس را زوج و فرد کنیم.

وی به فعالیت معلمان در دوران کرونا اشاره کرد و گفت: یکی از برگ‌های زرین نظام آموزشی ایران در دوره کرونا شکل گرفت؛ شاهدیم معلمان خیلی وقت گذاشتند مثلا معلمی که روی دیوار یخچال درس می‌نوشت یا معلمی که تدریس می‌کرد و همسرش فیلم می‌گرفت.

* در فاصله سال ۹۲ تا کنون، حقوق فرهنگیان به طور متوسط تقریبا ۵ برابر شده است

حاجی‌میرزایی به رتبه‌بندی معلمان اشاره کرد و ادامه داد: رتبه‌بندی یعنی معلمان در رتبه‌های مختلف متناسب با شرایط حرفه‌ای و تخصصی قرار بگیرند که در 5 رتبه تقسیم‌بندی شده‌اند؛ وقتی معلمان رتبه‌بندی می‌شوند، انگیزه پیدا می‌کنند که صلاحیت‌ها را افزایش دهند و در کنار آن امتیازات مادی بیشتر می‌شود.

وی اضافه کرد: در فاصله سال 92 تا کنون، حقوق فرهنگیان به طور متوسط تقریبا 5 برابر شده است. حقوق آنها طبق رتبه‌بندی و افزایش های معمول، 2.5 برابر شده و حدود 230 درصد افزایش حقوق داشتند؛ البته این موضوع به معنای این نیست که حقوقشان از کارمندان دولت بیشتر شده اما عقب افتادگی تاریخی حقوق جبران شد.

* امسال ۷۳ هزار نفر در آموزش و پرورش استخدام می‌شوند

وزیر آموزش و پرورش به وضعیت استخدامی در این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: در فاصله برنامه ششم 186 هزار نفر از فرهنگیان تبدیل وضعیت شده و استخدام شدند و این در حالیست که در برنامه پنجم 55 هزار تا 70 هزار نفر تبدیل وضعیت شدند. 

وی با بیان اینکه امسال 73 هزار نفر در آموزش و پرورش استخدام می‌شوند، ادامه داد: 20 هزار نفر از طریق کنکور در دانشگاه فرهنگیان جذب می‌شوند که پذیرفته‌شدگان به محض ورود به دانشگاه فرهنگیان، حقوق می‌گیرند و سابقه تحصیل آنها نیز به عنوان سابقه خدمت محسوب می‌شود.

حاجی‌میرزایی اضافه کرد: 25 هزار نفر تبدیل وضعیت شده و 28 هزار نفر نیز از طریق ماده 28 استخدام می شوند و یعنی از بین لیسانسیه‌های دانشگاه‌های دیگر در آزمون استخدامی جذب می‌شوند و بعد از یک دوره آموزشی یکساله به استخدام آموزش و پرورش در می‌آیند.

* ۱۰ تا ۹۰ درصد ۱۹۸۰۰ واحد مسکونی برای فرهنگیان احداث شده است

وزیر آموزش و پرورش درباره مسکن فرهنگیان هم اظهار کرد: مسکن برای همه مهم است؛ وقتی در وزارت آموزش و پرورش مسؤولیت گرفتم، فراخوانی دادیم تا هر فرهنگی شاغل و بازنشسته که مسکن ندارد، ثبت‌نام کند و 320 هزار نفر ثبت‌نام کردند.

وی افزود: کسانی که یکبار از امتیاز مسکن استفاده کرده بودند، اجازه استفاده از این طرح را نداشتند و در نهایت 75 هزار نفر واجد شرایط شناخته شدند که زوج فرهنگی و زنان سرپرست خانوار اولویت دارند.

حاجی‌میرزایی اضافه کرد: 19800 واحد مسکونی در شهرها معلوم شده است و عملیات احداث بین 10 تا 90 درصد در جریان است؛ فرهنگیان یک وام طبق متعارف بانک مسکن دریافت می‌کنند و یک وام با بهره خیلی کم نیز از بانک ملی در نظر گرفتیم که تا 50 میلیون تومان است و اگر زوج فرهنگی باشند تا 100 میلیون تومان است که خودمان وثیقه می‌گذاریم و از حقوق کسر می‌کنیم.

*۲۲۰۰ برنامه آموزشی تلویزیونی ارائه شد

وزیر آموزش و پرورش در خصوص قدردانی از دست‌اندرکاران برنامه مدرسه تلویزیونی، گفت: همه در حیاط دبیرستان ماندگار البرز با رعایت پروتکل ها شدند و قدردانی کردیم؛ ظرفیت کشورها را بحران‌ها تعیین می‌کنند و جامعه ما در برابر کرونا بسیار خوب ظاهر شد.

وی افزود: دهم اسفند اولین برنامه تلویزیونی به صورت زنده شروع شد و کسانی که در کار تولید هستند، می‌دانند چه پروژه سختی است؛ 2200 برنامه ارائه شد که گام بزرگی در جهت عدالت آموزشی و همسان سازی سطح آموزشی است.

* مادرها یک معلم شدند

حاجی‌میرزایی با بیان اینکه درِ 110 هزار مدرسه را بستیم اما در تمام خانه‌های ایرانیان یک مدرسه دایر کردیم، اظهار کرد: چقدر مادرها به کمک آمدند مخصوصا دردوره ابتدایی یعنی درس را از معلم گرفتند و خودشان یک معلم شدند؛ یکی از آرمان‌های آموزش و پرورش، نزدیکی خانه و مدرسه است.

وی افزود: همه باید کمک کنند که سال تحصیلی را با حداکثر ایمنی و کیفیت برگزار کنیم؛ الان همه وارد یک زیست بوم جدید شدیم و این سختی و کاستی دارد ولی باید تحمل کنیم و مطمئن باشیم که ظرفیت ملی ما بالا می رود.

وزیر آموزش و پرورش خطاب به خانواده‌ها گفت: نگرانی شما را درک می کنیم و همه تلاش این است که پروتمل‌ها را رعایت کنیم و اگر مشاهده کنیم که پروتکل‌ها رعایت نمی‌شود، کلاس ها دایر نخواهد شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.