اسپوتنیک گزارش داد، صبح سه شنبه به وقت محلی گروهی از افسران نیروهای مسلح مالی با اقدام به شورش «ابراهیم بوبکر کیتا» رئیس جمهور مالی و همچنین نخست وزیر این کشور را دستگیر کرده و طبق گزارشها، کنترل شهر باماکو، پایتخت مالی را در دست گرفتند.

متعاقب این دستگیری ابراهیم بوبکر کیتا شامگاه سه شنبه اعلام کرد که از مقام خود کناره گیری، پارلمان را منحل و دولت را برکنار می کند.

وی در سخنرانی خود که از شبکه تلویزیون رسمی مالی پخش شد، اظهار داشت: «نمی خواهم برای باقی ماندن من در قدرت خونی ریخته شود. مایلم در این لحظه خاص، در حالی که از مردم مالی بابت حمایتشان در این سالهای طولانی و گرمای محبت و مهربانی اشان قدردانی می کنم، تصمیم خود برای کناره گیری از وظایفم را به شما اعلام کنم».

پیش از این، جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (ECOWAS) عضویت کشور مالی را در نهاد تصمیم گیری این سازمان و همچنین تمام گردشهای مالی با این کشور را به حالت تعلیق درآورد و خواستار تحریم «توطئه کنندگان و شرکا و همدستان آنها شد».

گفتنی است که یکی از سرکرده های شورشیان در کشور مالی شامگاه سه شنبه اعلام کرد که شورشیان «ابراهیم بوبکر کیتا» رئیس جمهور مالی و «بوبو سیسه» نخست وزیر این کشور را دستگیر کرده اند.

این سرکرده گروه شورشیان مالی که خواست نامش فاش نشود، به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما می توانیم به شما بگوییم که رئیس جمهور و نخست وزیر تحت کنترل ما هستند». وی در ادامه افزود که این دو مقام اجرایی در محل اقامت رئیس جمهور در شهر باماکو، پایتخت مالی دستگیر شده اند.

گزارشها حاکی از آن است که در ساعات اولیه روز سه شنبه گروهی از نظامیان مالی با تسلیح خود در شهر پادگانی کاتی، شماری از افسران بلندپایه ارتش را در شورشی آشکار بازداشت کردند؛ شورشی که در پی دو ماه تظاهرات سیاسی علیه رئیس جمهور این کشور صورت گرفته است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.