روحانی: در برابر دشمن سر خم نخواهیم کرد/ عزاداری محرم را برگزار می‌کنیم/ طرح فروش نفت به نفع مردم است

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور، امروز (چهارشنبه) در جلسه هیأت دولت اظهار داشت: در آستانه ماه پر برکت و زندگی ساز محرم قرار گرفته‌ایم. ما همواره اعتماد به نفس و قدرت مقاوت خود را از ماه محرم دریافت می‌کنیم.

وی افزود: فرهنگ عاشورایی، نور هدایت و گرمای حیات بخش را با خود به همراه می‌آورد. همه می‌توانند از مدرسه بزرگ محرم، درس آموزی کنند.

روحانی تأکید کرد: امروز نیز هرکسی آماده فداکاری است، می‌تواند خود را به کاروان و مسیر امام حسین (ع) برساند. درس زندگی امام حسین(ع) این را می‌گوید که باید برای روزهای سخت آماده شد.

وی تأکید کرد: امسال نیز ملت ایران همانند گذشته باید عشق خود را به امام حسین( ع) نشان دهند. هرچند که امسال نوع عزاداری‌ها به دلیل شرایط موجود کمی تغییر کرده است، اما در همین عزاداری‌ها باید به اهداف ایشان برسیم.

اهم اظهارات رئیس جمهور را بخوانید؛

* فضای کشور باید از روز جمعه حسینی شود. امسال نیز باید با شکوه و همچنین اصول بهداشتی عزاداری‌ها را برگزار کنیم. 

* محرم امسال با هفته دولت همزمان شده است. هفته دولت، هفته درس آموزی است. نباید فراموش کنیم در اوایل انقلاب سختی‌های زیادی داشتیم. برای مثال در ماجرای ۸ شهریور بسیاری از مسئولان ما را شهید کردند، اما هدایت‌های امام راحل(ره) و حمایت مردم اجازه نداد کار کشور متوقف شود.

* بعد از حادثه انفجار هفتم تیر که بر اساس یک طراحی از سوی استکبار جهانی شکل گرفت، همه در کنار هم ایستادند و 

* {با اشاره به ماجرای انفجار هشتم شهریور}: دشمن در توطئه دیگر بسیاری از مسئولان دولتی را به شهادت رساند، اما بعد از ماجرای انفجار هشتم شهریور ماه، حضور مردم و حضور امام راحل(ره) استکبار را ترساند. آنها فهمیدند که مردم در حراست از کشور و دین خود، هیچ ترسی ندارند.

* امروز نیز دولت مسئولیت سنگینی همچون اوایل انقلاب بر گردن دارد، امروز دشمن با جنگ اقتصادی تلاش می‌کند نظام ما را به زمین بزند.

* ما به مردم قول می‌دهیم با تمام توان در صحنه هستیم. جامعه ما متوجه هستند که دشمن حوادث سال ۶۰ را به نوعی دیگر در حال رقم زدن است. مردم باید بدانند دولت با تمام توان در خدمت آنها است.

* دولت یک روز برای خود تعطیلی نداشته است و تمامی روزها، بسیار در سال جاری؛ هموراه تلاش خواهیم کرد. دشمن نمی‌تواند با ایجاد بحران، به اهداف خود برسد. زیرا ما در برابر دشمن سر خم نخواهیم کرد.

* دشمن باید بداند کسی برای کسانی که از سال ۳۲ تا کنون با انجام کارهای مختلف  علیه ملت ایران جنایت کرده‌اند، فرش قرمز پهن نخواهند کرد. 

* دشمنان راه غلط گذشته را در قبال ایران ادامه می‌دهند، هرچند که در این اعمال همواره شکست خورده‌اند.

* دشمنان و آمریکا در ۲۴ مرداد امسال در شورای امنیت حتی همان موفقیت ظاهری را هم به دست نیاوردند.

* من از آن یازده کشوری که رای ندادند به آن قطعنامه تشکر می‌کنم و از آن دو کشور دوست هم که علیه این قطعنامه عمل کردند متشکرم. چرا ما این کار را توانستیم انجام دهیم؟ به خاطر تدبیر نظام و دولت. اگر آن روز که آنان از برجام خارج شدند ما هم خارج می‌شدیم همه هزینه‌ها و قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ما می‌شد و آنوقت بی‌هزینه آمریکا به ما خیانت کرده بود.

* حالا این رسانه‌های بیگانه فارسی‌زبان دست بر این گذشته‌اند که آمریکا می‌خواهد از مکانیسم فلان برای برجام استفاده کند. عقل هم چیز خوبی است! بخوانید آن قرارداد برجام را! برای کسانی است که در داخل برجام باشند. آمریکا که به صراحت از آن خارج شده است. دیگر چه استفاده‌ای از آن مکانیسم؟

* مردم بدانند دولت با همه توان برابر این ابرقدرت ایستادگی می‌کند. برخی می‌گویند برجام اگر پایه‌هایش محکم نبود آمریکا نمی‌توانست چنین کند. آمریکا از پیمان اقلیمی پاریس خارج شد، پایه‌های آن هم محکم نبود؟ از سازمان بهداشت جهانی خارج شد آن هم پایه‌هایش محکم نبود؟ او از هرچه پیمان مفید بوده خارج شده، چرا حماقت دشمن را نمی‌بینیم؟ باور کنید که اگر دولت را حمایت کنیم نظام حمایت می‌شود. همه ما در کنار هم خدمتگزار مردم هستیم.

* هم جباران کاخ سفید برای همیشه نمی‌مانند و هم تحریم‌ها؛ اینجور نیست که همیشه چنین چیزی برقرار باشد اما آنان در چنین وضعیتی گیر افتاده‌اند و خروج از آن هم برایشان سخت است.

* مردم باید واقعیتی را هم بدانند یک زمانی صد میلیارد دلار پول نفت وارد این کشور می‌شد اما الان دیگر چنین چیزی نیست. این افتخار دولت است که اقتصاد ما بدون نفت اداره می‌شود. ما الان صادرات غیرنفتی را توسعه دادیم و با آن داریم کشور را اداره می‌کنیم. این در تاریخ ما بی‌سابقه است، چه پیش و چه پس از انقلاب. الان ما تنها ده درصد بودجه‌مان متکی به نفت است، قدیم تا ۳۵ یا ۴۰ درصد به نفت متکی بود. ولی الان چنین نیست و نمی‌خواهیم در سال رونق تولید که مردم نیاز به حمایت دارند از آنان مالیات زیادی بگیریم.

* ما هم قدرت داریم که پنجاه هزار میلیارد مثل دولت قبل از بانک مرکزی استقراض و پول پرفشار وارد بازار کنیم اما این را به مصلحت کشور نمی‌دانیم. ما تا امروز و با همه مشکلات یک‌بار دست‌مان را به سوی بانک مرکزی دراز نکردیم.

* پس یا باید اوراق خزانه بفروشیم که این کار را آغاز کردیم یا سهام بفروشیم که چنین هم کرده‌ایم و معتقدیم اقتصاد باید به مردم واگذار شود و از اول دولت هم به دنبال این بودیم. یک راه دیگر هم فروش نفت است که طرحی برای آن مشخص کردیم و کاملاً این طرح را به نفع مردم می‌دانیم. یک تودهنی به آمریکا است که می‌خواهد ما نفت نفروشیم اما ما نفت را می‌فروشیم.

* این یکی از طرح‌های افتخارآمیز این دولت در نفت است. اگر روسای دو قوه دیگر هم موافقت کردند ما این طرح را می‌آوریم و اجرا می‌کنیم اگر نه به دنبال طرح‌های دیگری می‌رویم.

* می‌دانیم مردم دچار مشکل هستند، طرح‌های زیادی در دولت اجرایی می‌شود که مشکلات مردم کاهش یابد.

* در دوران کرونا دولتی هستیم که خدمات بهداشتی کرونا را به مردم و حتی اتباع بیگانه مجانی می‌دهیم، ضمن آنکه به لحاظ مالی و تجهیزاتی و کادر درمانی از روند بهداشت و درمان حمایت می‌کنیم.

*{با اشاره به اعطای وام برای کسب و کارها یارانه بگیران و مستاجران در دوران کرونا}: برای همسان سازی حقوق بازنشستگان نیز کار خوبی شروع شد و از امروز برای ۳ و نیم میلیون نفر از بازنشستگان و جامعه کارگری احکام جدید زده می‌شود.

* حداقل حقوق بازنشسته‌ای که ۳۰ سال کار کرده از یک میلیون و ۶۰۰ به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان افزایش می‌یابد.

رئیس جمهور افزود: حقوق بازنشستگانی که ۳۵ سال سابقه دارند از یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به ۳ میلیون تومان افزایش می‌یابد و همچنین حداقل حقوق کسانی که ۲۵ سال سابقه دارند ۸۰ درصد اضافه می‌شود.

* دولت به این ترتیب ۳۲ هزار میلیارد تومان سهام را به سازمان تامین اجتماعی واگذار کرد تا این کار مهم محقق شود، ضمن آنکه در زمینه‌های دیگر هر کاری لازم باشد، برای رفاه مردم انجام خواهیم داد.

* شبانه روز در فکر این هستیم که سختی‌های مردم را کاهش دهیم انشاءالله دشمن هم مایوس می‌شود و این شرایط ماندگار نیست و تغییر خواهد کرد.

* البته در مورد هفته دولت وزرا و من در مورد اقداماتی که در این ۷ سال انجام شده و در یک سال آینده خواهد شد، توضیح خواهیم داد تا مردم بیشتر مطلع شوند، صدا و سیما، روزنامه‌ها و فضای مجازی کمک می‌کنند تا واقعیت‌ها را به مردم بیان کنیم.

تشریح اقدامات دولت در برگزاری کنکور

* موضوع کنکور یک موضوع مهمی است یعنی جمعیت عظیمی از کشور در طول ۱۲ سالی که درس می‌خوانند یکی از دغدغه‌های شان روز کنکور است. آن‌ها بالاخره می‌دانند که دبستان و دبیرستان را به گونه‌ای می‌گذرانند، اما از اول به فکر آن هستند که چگونه درس بخوانند که در سال آخر در کنکور بتوانند به موفقیت قابل ملاحظه برسند.

* کنکور تقریبا سرنوشت زندگی خیلی از جوان‌ها را مشخص می‌کند ما چند تا کار می‌توانستیم انجام دهیم یکی آن که بگوییم کنکور نباشد این راحت‌ترین کار بود که انجام می‌دادیم. در این شرایط می‌دانستید چه بلایی بر سر جوان‌های ایرانی می‌آمد؟ این همه جوان را که ۱۲ سال امید بسته بودند ناامید می‌کردیم. می‌دانید چه وضعی بر سر آن‌ها می‌آمد؟ حداقل یک سال عمر آن‌ها تلف می‌شد و نارضایتی بزرگی ایجاد می‌کردیم.

* به تاخیر انداختن زمان برگزاری کنکور راهکار دوم پیش روی ما بود، اما این در شرایطی است که بدانیم ویروس کرونا چه تاریخی از بین می‌رود حال اگر ما می‌آمدیم و یک ماه یا ۲ ماه دیگر را زمان برگزاری کنکور اعلام می‌کردیم آیا تضمینی به پایان این بیماری بود، ویروسی که هر روز به شکلی خاص نمایان می‌شود و احتمال آن می‌رود در پاییز یا زمستان با آنفولانزا هم همراه شود.

* سومین راهکار برای کنکور برگزاری آن با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی بود، در حال حاضر مردم با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی خرید می‌کنند، مسافرت، سرکار و فروشگاه می‌روند حال در این میان چرا کنکور نباید برگزار می‌شد؟

* من در این جا هم خواهش می‌کنم، هم توصیه می‌کنم و هم تاکید می‌کنم هم به وزارت علوم، هم به وزارت بهداشت و هم به همه مسئولین که در این روزهایی که کنکور برگزار می‌شود تمام مراقبت‌ها انجام شود

و نیروی انتظامی هم ما را یاری و کمک کند.

* اگر اجتماعات نباشد به نظر من کنکور مشکلی ندارد. فضایی هست با فاصله نشسته اند ورود و خروج هست که مشکل دارد مثلا اقوام داوطلب در زمان ورودش به محل آزمون می‌خواهند روحیه او را تقویت کنند و وی را همراهی یا در زمان پایان امتحان دور وی تجمع می‌کنند و در مورد سطح سوالات می‌پرسند. در این شرایط است که احتمال انتقال ویروس بالاتر می‌رود.

*   همه ما مراعات می‌کنیم چرا که این جوانان برای ما اهمیت بالایی دارند، آن‌ها سرمایه و مدیران آینده کشور هستند همه باید مراقبت و تلاش کنیم تا از ناحیه کنکور برای آن‌ها مشکلی پیش نیاید همانطور که ما توصیه می‌کنیم از ناحیه عزاداری برای مردم مشکلی پیش نیاید، چون عزاداری برای ما مقدس و کنکور مهم است.

* صدا و سیما در این رابطه به خوبی نظارت می‌کند و به مردم نشان می‌دهد که مردم اطمینان پیدا کنند و ببینند که فاصله اجتماعی به خوبی رعایت می‌شود و فضای برگزاری کنکور بهداشتی است. باید این موارد را مردم ببینند و واقعا لمس کنند که برای جوان‌های شان مشکلی پیش نمی‌آید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.