همسان سازی حقوق بازنشسته‌ها که طبق قانون برنامه ششم توسعه به دولت تکلیف شده هر ساله با تعریف منابع در بودجه سنواتی در دستور کار قرار دارد. برای امسال برای ترمیم حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری ۱۰ هزار میلیارد تومان در بودجه پیش‌بینی شد.بر این اساس حداقل حقوق بازنشسته ها به ۲.۸ میلیون تومان در سال جاری افزایش پیدا کرد.

اما از سوی دیگر طی رایزنی‌های صورت گرفته بین دستگاه‌های مربوطه، دولت ترمیم حقوق بازنشسته های تامین اجتماعی را نیز مورد بررسی قرار داد که قرار شد تامین منابع آن از طریق پرداخت بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی انجام شود که اعلام نوبخت- رئیس سازمان برنامه و بودجه- از این حکایت داشت که حدود ۳۲ هزار میلیارد تومان دراین رابطه بدهی دولت تسویه خواهد شد.

اما تازه‌ترین اعلام رییس جمهور در رابطه با وضعیت همسان سازی حقوق بازنشسته‌ها حاکی از آن است که در رابطه با وضعیت ۳.۵ میلیون بازنشسته‌ کارگری نیز همسان سازی اجرایی و براین اساس احکام مربوطه به زودی صادر و در دستور کار قرار خواهد گرفت.

این در حالی است که با همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی براساس سابقه به دریافتی آنها اضافه می‌شود؛ به طوری که به عنوان نمونه بازنشستگان با ۳۰ سال سابقه که اکنون حداقل دستمزدشان یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است تا دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و بازنشستگان با ۳۵ سال سابقه نیز از حداقل یک میلیون و ۷۰۰ هزار به سه میلیون تومان افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین بازنشسته‌های با ۲۵ سال سابقه نیز حدود ۸۰ درصد افزایش حقوق خواهند داشت.

در مجموع آنچه که تاکنون سازمان برنامه و بودجه وعده داده از این حکایت دارد که از اول مهرماه همسان سازی حقوق بازنشسته‌ها اعم از لشگری و کشوری در دستور کار قرار خواهد گرفت که براساس آن دریافتی بازنشستگان به ۸۰ تا ۹۰ درصد حقوق شاغلان همتراز خود خواهد رسید.

البته اخیرا انصاری -رییس سازمان اداری و استخدامی - گفته بود که سازمان برنامه و بودجه در حال تامین منابع است که اگر تمامی منابع تامین نشود آنگاه همسان سازی در دو مرحله یعنی نیمه دوم سال گذشته و از ابتدای سال بعد انجام خواهد شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.