مجید شاکری گفت: برای مثال در صورتی که ریسک‌های متفاوت نسبت به آینده و انتظارات تورمی فعلی را هم نداشتیم، هیچ‌کدام از روش‌هایی که برای محاسبه نرخ ارز استفاده می‌شود، نمی‌توانست حتی نرخ ارز کنونی را پیش‌بینی کند، چراکه متغیرهای سیاسی نیز در نرخ ارز اثرگذار هستند.

وی درباره اوراق سلف نفتی گفت: اوراق سلف نفتی بیش از یک اوراق صرفا ارزی است، چراکه قیمت آن تحت تأثیر ارزش نفت و شرایط حاکم بر قیمت نفت متغیر است. همان گونه که شاهد هستیم، قیمت نفت در حال حاضر به دلیل شرایط کرونا در کمترین حد خود قرار دارد.

این کارشناس اقتصادی در ادامه یادآور شد: اگر روزی بنا باشد ابزار ارزی در ایران ایجاد شود، باید از کوتاه‌مدت به بلندمدت شرایط اقتصادی را در آن تحلیل کرد. برای مثال در صورتی که بخواهیم بازار آتی ارز را تشکیل دهیم، باید تحلیل‌ها از بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت، مانند یک هفته آغاز شود و سپس با لحاظ کردن شرایط مختلف، به صورت ماهانه و به مرور تحلیل‌های بلندمدت‌تری را در نظر گرفت.

شاکری با بیان این‌که هنوز جزییات طرح اوراق سلف نفتی اعلام نشده است، اظهار کرد: نقاط ابهامی همچون نحوه عرضه، قمیت‌گذاری، اینکه یا اوراق یاد شده بازار ثانویه دارد یا خیر، توسط دولت تعیین نشده است.

وی در پایان با بیان اینکه همچنان در کشور آنگونه که باید از ظرفیت ابزار بدهی ریالی داخلی خود کامل استفاده نشده است، خاطرنشان کرد: در طول یک سال گذشته نسبت بدهی دولت به تولید ناخالص داخلی، کاهشی بوده است. البته دلیلش این است که به دلیل نرخ تورم، حجم (سایز) تولید ناخالص داخلی نسبت به قیمت جاری بسیار افزایش یافته است. از طرف دیگر به دلیل این‌که بخش اصلی بدهی دولت عملا یا به نهادهای حاکمیتی و دولتی بدهی زیادی دارد، پس می‌توان از ابزار بدهی دولتی استفاده کرد. بنابراین تا نقطه‌ای که نرخ تامین مالی دولت (نرخ بهره پرداختی دولت) صفر و با تورم برابر شود، ضروری است از ابزارهای بدهی مبتنی بر ریال استفاده کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.