مصطفی الکاظمی در گفت‌وگو با شبکه العراقیه درباره دیدار روز گذشته با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریگا اظهار کرد که این دیدار مهم و موفقیت‌آمیز بوده است و دو طرف از آن رضایت داشته‌اند.

وی در این باره گفت که در جریان این دیدار درباره همکاری اقتصادی، امنیتی و ارزیابی دوباره حضور آمریکا در عراق رایزنی شد.

الکاظمی درباره گفت‌وگوهای راهبری میان عراق و آمریکا به ریاست وزرای خارجه دو کشور نیز افزود: در این دیدار درباره مجموعه‌ای از اصول توافق شد که همگی در راستای منافع ملت عراق است؛ این اصول مربوط به حضور نیروهای آمریکا، تغییر آنها و استقرار دوباره آنها در خارج از عراق است. در جریان این گفت‌وگوها همچنین درباره مستقر شدن یک تیم فنی برای ایجاد سازوکار استقرار نیروهای آمریکا در خارج از عراق توافق شد.

وی ادامه داد: این اولین باری بود که شاهد مواضع واضح و قابل فهم آمریکا نسبت به خواسته‌های دولت عراق بودیم و ترامپ تأکید کرد که نیروهای کشورش طی سه سال آتی از عراق خارج خواهند شد و آنها درحال بررسی استقرار این نیروها در خارج از عراق هستند.

الکاظمی همچنین تأکید کرد: ترامپ گفت که شمار نیروهای آمریکایی در عراق بسیار کم است اما عراق برای آموزش و توسعه نیروهای ارتش و دستگاه‌های امنیتی خود به آنها نیاز دارد.

نخست‌وزیر عراق همچنین تصریح کرد: دلیل واقعی ماندن من در آمریکا درخواست کنگره است تا نشستی را با رئیس کنگره داشته باشیم. طرف آمریکایی در زمینه برقراری روابط با عراق بر پایه اصل احترام به حاکمیت و کمک به عراقی‌ها جدی است و این دیدار فرصت تشریح خواسته‌های ملت عراق را مقابل نمایندگان ملت آمریکا در کنگره و سنا فراهم می‌کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.