حسن روحانی: عمر و امید یک جوان را ناامید کردن سخت است/فاصله گذاری فقط برای ماه محرم نیست

حجت الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی طی سخنانی در جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا با اشاره به فرارسیدن روز پزشک گفت: امسال یک تبریک جانانه تری را باید تقدیم پزشکان جامعه کنیم. همیشه پزشکان ما در خط مقدم سلامت مردم بودند و همیشه تلاش کردند و به قسم خود پایبند بودند. پزشکان عزیز ما کار خود را به عنوان یک شغل تلقی نمی‌کردند بلکه به عنوان یک وظیفه و تلاش عاشقانه برای سلامت مردم تلقی می‌کردند.  

وی افزود: ما الان وارد شهریور شدیم و ۶ ماه با این ویروس مقابله کردیم و وارد ماه هفتم شدیم. در این مقابله مدافعان سلامت کار بسیار بزرگی انجام دادند اعم از پزشک، پرستار، بهیار و همه‌ آنهایی که تلاش می‌کنند در بخش‌های مختلف. یک زنجیر به هم پیوسته است و همه را به عنوان خط مقدم مدافعان سلامت مردم می شناسیم و می‌خواهیم از عزیزانی که شبانه روز در زمینه این بیماری تلاش کردند، تجلیل کنیم.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از ایسنا بخوانید؛

* حتی استادان و افرادی که می توانستند حضور نداشته باشند اما برای دلداری بقیه آمدند و تلاش کردند. همه پزشکانی که ممکن است به طور معمول رشته پزشکی آنها اپیدمی و عفونی نبوده اما در عین حال آمدند و کمک کردند از همه‌ آنها سپاسگزاری و تشکر می‌کنیم و روز پزشک را به همه‌ آنها تبریک می‌گوییم.

*امروز در جلسه ستاد ملی به عنوان نمونه سه خانواده از خانواده‌های پزشکانی که جان خود را فدا کرده و به شهادت رسیده بودند، تجلیل و تشکر شد. البته تجلیل و تشکر ما نسبت به همه خانواده‌های عزیز است. ما باید تواضع کنیم در برابر همه خانواده‌هایی که صبر و تحمل کردند.

*بعضی‌ها می گفتند کنکور یک سال عقب بی اندازید. عمر و آرزو و امید یک جوان را ناامید کردن سخت است. اگر یک آزمون را نتوانیم برگزاری کنیم، پس سایر دورهمی های در بازار و ادارات و سفرها و ... را هم نمی توانیم اجازه دهیم.

* البته تجلیل و تشکر ما نسبت به همه خانواده‌های عزیز است تواضع کنیم در برابر همه خانواده‌هایی که صبر و تحمل کردند.

*{ با اشاره به نقش پزشکان در دوران دفاع مقدس }:‌ در آن زمان وقتی به جبهه می رسیدیم ، جراحان مشغول عمل جرایی بودند و شاید برخی از آنها ۴۸ ساعت نمی خوابیدند و مرتب در اتاق عمل بودند و جان رزمندگان زیادی را نجات دادند و پزشکان، جراحان و پرستارانکار بزرگی در آن ۸ سال انجام دادند. 

* شرایط امروز در مقابله با کرونا را شبیه روزهای دفاع مقدس است. امروز هم به فداکاری و ایثار نیاز داریم، ممکن است خمپاره و بمب و کاتویوشا دشمن نزدیک ما نباشد، اما وقتی این همه بیمار وجود دارد در مجموع به یک مرز خطرناک در میدان جنگ شباهت دارد. 

* از تلاش‌های کادر درمان به ویژه در مقابله با کرونا در موج دوم تشکر و قدردانی می کنیم، موج اول به یک شکلی سخت بود برای اینکه با این ویروس و خطرات آن و این که چه نوع دارو و درمانی می‌تواند مفید باشد و یا چه مراقبتی اهمیت بیشتری دارد، آشنا نبودیم. از ماه اسفند تا اواخر فروردین دو ماه بسیار سختی بود.

* موج دوم کرونا از اواخر خرداد آغاز شد و تمام تیر و مرداد ماه را هم در بر گرفت، این موج تا حدی با موج اول متفاوت بود، به طوری که این موج وسیع‌تر و سنگین‌تر بود و ویروس مهاجم‌تر شده بود.  

*{ با ارائه آماری از جان باختگان کرونا}: در میان جانباختگان، جوانان در سنین ۳۰ تا ۴۰ سال را مشاهده می کنیم، در حالی که در موج اول این آمار کم بود اما در موج دوم بیشتر شده است.

* علاوه بر این در موج دوم استان‌های زیادی درگیر شده اند، اگر یک یا دو استان درگیر باشند راحت‌تر می‌توان مدیریت کرد، اما گاهی از ۳۱ استان، بیش از ۲۰ استان درگیر بیماری هستند.

* اینکه با یک نفس راحت و لبخند به نمودار استان‌ها نگاه می‌کنیم و می‌بینیم که از پیک بیماری عبور می‌کنند، نشانه این است که کارهای بزرگی انجام گرفته است. امیدوارم با همین تلاش تا روز پایانی این بیماری در کنار هم باشیم و مدافعان سلامت با همان روحیه بجنگند.

*{ با اشاره به برگزاری کنکور}: تصمیم‌گیری برای این مساله سخت بود. برخی می‌گفتند برگزاری این مراسم را کنار بگذارید. یکی از مسئولین تلفنی به من می‌گفت خب یکسال دیرتر آزمون برگزار شود. اگر ما نتوانیم یک آزمون برگزار کنیم پس چطور باید مغازه‌ها و بازار باز باشد و به مردم اجازه دهیم سفر بروند؟ خب این آزمون هم مثل همان هاست. اگر به خوبی آزمون را گذراندیم، تلاش خیلی زیادی برای آن انجام شده است. فکر نمی‌کنم در کشورهای دیگر اینطور هماهنگ و دلسوزانه این کارهای انجام گرفته باشد.

* زمانی یک دانش آموز در آزمون سراسری شرکت می‌کند نمره کافی نمی آورد و امتیاز نمی آورد و دانشگاه مورد نظر قبول نمی شود یک موضوع است، اما وقتی ما اجازه حضور و آزمون نمی‌دهیم خیلی سخت است؛ از طرف دیگر وقتی ما نمی‌توانیم یک آزمون برگزار کنیم پس چگونه می‌توانیم در دوران کرونا اعلام کنیم مغازه‌ها و بازار و مترو و حمل و نقل عمومی، ادارات باز باشند و یا اجازه می دهیم درشرایط این ویروس مردم سفر بروند به استان ها بروند، این ها همه مشابه هم هستند، آزمون هم مانند همین موارد است.

7DpWOaVWHXFV

* نگرانی درباره برگزاری کنکور را کاملا صحیح است و البته کار مهمی است چون یک جمعیت بزرگی  در سالن‌های متعدد جمع می‌شوند و امتحان می‌دهند، باید مراقبت شود، این مشکل وقتی مرتفع می شود که مراقبت کامل انجام شود.

* این بیماری علیرغم اینکه برخی از ابعادش برای ما آشکار شده است، اما هنوز هم ابعاد آن برای ما ناشناخته است. در طول این ۶ ماه، داروها و مقاله های زیادی در دنیا مطرح شد اما هنوز حرف ها متناقض است و یک اتفاق نظر وجود ندارد.

* ما باید خودمان را به سبک زندگی جدید عادت بدهیم و باید ماه‌ها فاصله گذاری را رعایت کنیم. این فاصله گذاری فقط برای ماه محرم نیست.

* ادارات ما هم باید به شرایط فعلی عادت کنند، اصناف نباید فکر کنند که این بیماری تمام شد. اگر دستورالعمل‌ها را رعایت نکنیم مجددا شاهد یک موج دیگر خواهیم بود.

* دولت الکترونیک و سلامت الکترونیک دو مساله مهم برای ماست. در دولت الکترونیک مردم از خانه خارج نمی‌شوند، به ادارات نمی‌روند و از خانه با موبایل مشکلشان را حل می‌کنند. اگر اداره‌ای می‌توانست خدماتی را سایبری ارائه دهد ولی گفت باید حضوری بیایید، باید تنبیه شوند، از آن تنبیه هایی که ۳ ماه انفصال خدمت شوند. سلامت الکترونیک هم باید انجام بگیرد و نسخه الکترونیک صادر شود. من می‌دانم این کار سخت است و بخشی از ادارات و شهرداری ها زیر بار آن نمی‌آورند.

*{ با اشاره به عزاداری در ماه محرم}: عزاداری در این ماه برای ما مهم است و ایران می‌تواند برای همه شیعیان و مسلمانان الگو شود. این یک آزمونی است که عزاداری را چگونه برگزار کنیم. باید تمام اصول بهداشتی را مراعات کنیم. باید ماه محرم پرشوری را بگذارنیم و بعد از عاشورا در این نمودارها پیک جدید بیماری را نبینیم، آن وقت همه به آن آمار و نمودار افتخار می‌کنند.

*{با دستور به وزیر ارتباطات برای فراهم کردن شرایط ارتباطی در فضای مجازی در ماه محرم}: مساله پهنای باند و امکان ارتباطی در سراسر کشور به بهترین وجه در اختیار مردم باشد. به هیچ مسئولی در این امر که باید مراقب باشد، مرخصی داده نشود زیرا عدم مراقبت از این مساله باعث بهم ریختگی برنامه ها می‌شود.

* سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد تا مهار این ویروس دوسال فاصله داریم، این چیز عجیبی است که با گذشت شش ماه هنوز اعلام می‌کنند که دو سال فاصله داریم و این نشان می‌دهد که پیچیدگی ها در این زمینه زیاد است؛ البته در کشور ما همه برای این واکسن تلاش می‌کنند، از شرکت‌ها و موسسات مختلف، شرکت‌های دانش بنیان تشکر و سپاسگزاری می‌کنیم و امیدواریم که به این واکسن دست یابیم، اما به امید اینکه این ویروس یک یا دو ماه دیگر این ویروس تمام می‌شود، این امید معلوم نیست که مفید باشد.

* این بیماری ممکن است با ما باشد، حتی اگر واکسن آن ساخته شود نمی‌دانیم آن واکسن اگر نسبت به این بیماری ایمنی داد، چند ماه بعد یا  سال بعد این ویروس وجود ندارد یا به شکل دیگری وجود و  بروز و ظهور دارد، هنوز برای من کامل اینها روشن نیست؛ ما باید خود را به یک سبک زندگی عادت بدهیم.

* ممکن است واکسن ماه یا چهار و ۶ ماه دیگر ساخته شود،  یا درمان آن مشخص شود. باید خود را به سبک زندگی جدید عادت بدهیم؛ فاصله‌گذاری فقط برای امروز و ماه محرم نیست بلکه تا ماه‌ها باید مراعات کنیم، در سفرها و در جمع خانوادگی مراقبت کنیم؛ در یکی از کشورهای اروپایی آمار را دیدیم که تعداد این بیماری خیلی بالا رفته است، یکی از اعلامیه ها می‌گوید که یک عامل بزرگ برای شروع مجدد بیماری‌ها، رفت و آمد های فراوانِ دوستانه و خانوادگی بوده است و  دوستان و اقوام با هم رفت و آمد می کردند.

* باید سبک زندگی به سبک گذشته بازگردد و ما با سبک زندگی جدید یعنی خانه خلوت تر ادامه دهیم و  وقتی با اقوام ملاقات می کنیم فاصله بیشتر، ماسک،  رعایت دست ندادن و روبروسی نکردن را مراعات کنیم، تعداد دفعات ملاقات باید کم باشد و همه این دستوالعمل ها را باید مراعات کنیم و حداقل تا پایان امسال همیشه باید دنبال این هدف باشیم.

* ادارات ما هم باید عادت کنند و مسئولین اداری به ادارات بگویند این دستورالعمل‌ها را رعایت کنند و این مراقبت ها مربوط به تیر و مرداد و شهریور  نیست، بلکه باید تا آخر سال همواره مراعات شود، باید به اصناف گفته شود و آنها فکر نکنند که این بیماری تمام شده است.

* ممکن است بگوییم تا دیروز هر هفت دقیقه یک نفر فوتی داریم، حالا بگوییم ۱۳ دقیقه، ۱۵ دقیقه و انشاء‌الله ۲۰ دقیقه. این دلیل نمی‌شود دستورالعمل‌ها را کنار بگذاریم و مراقبت‌ها را رها کنیم؛ اگر دو مرتبه دستورالعمل های بهداشتی را رها کنیم دوباره با یک پیک مواجه می‌شویم. بعضی می پرسند موج سوم هست یا نه؟ این دست خود ما است که موج سوم را دور می‌کنیم یا نه؛ اگر دستورالعمل‌ها را کنار بگذاریم موج سوم هم خواهد بود و اگر رعایت دستورالعمل ها را ادامه دهیم،  ممکن است موج سوم نداشته باشیم.

*  عاشورا با این عظمت که خواص آن وصف ناشدنی است و فرهنگ ما و احیای دین ما از طریق آن است «حسین و منی و انا من حسین» است و ما همه چیز را از امام حسین داریم باید همه دستور العمل‌ها را مراعات کنیم و عزاداری‌ها، نشست‌ها، همه اصول بهداشتی رعایت شود؛ برای ما مهم است که ماه محرم پرشوری را بگذرانیم و بعد از عاشورا با گذشت یک تا دو هفته اثری از پیک جدید در نمودارها را نبینیم و آن هنگام برای ما جای افتخار است و همه سازمان‌ها، تکایا، حسینیه‌ها، مسئولین و علما باید به آن آمار و نمودار افتخار کنیم و بگوییم که ما عزداری ماه محرم را با رعایت دستورالعمل‌ها انجام دادیم.

* فضای مجازی و صداو سیما وظیفه بسیاربزرگی در این ایام بر عهده دارند، باید از لحاظ امکانات ارتباطی همه توان خود را به کار بگیریم و هم عزاداری‌ها و هم سخنرانی‌ها پخش شود و فضای معنوی عزاداری وارد خانه‌ها شود؛ این دو از رسانه‌های بزرگ ما و بسیار مهم هستند، مراقبت‌ها لازم را داشته باشیم و همه امکانات را در اختیار بگذاریم که مردم بتوانند شاهد محرمی پرشور با دلی پر از عزا برای حسین (ع) و سالار شهیدان خود باشند و در عین حال به سلامتی خود، فرزندان خود و همه عزاردان اهمیت دهند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.