سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح که در راس یک هیات دفاعی و نظامی روز شنبه وارد مسکو شد درباره ارزیابی خود در خصوص سطح همکاری های دو کشور اظهار کرد: همکاری های نظامی ایران و روسیه کاملا رو به پیشرفت است و ما فرازهای مهمی از همکاری های دو کشور داشتیم.

وی افزود: یک نمونه آن رزمایش مشترکی بود که در شمال اقیانوس هند و دریای عمان بین سه کشور ایران، روسیه و چین برگزار شد.

وزیر دفاع گفت: البته امسال به خاطر شرایط کرونا، همکاری های ایران و روسیه تا اندازه ای تحت تاثیر قرار گرفته است. اما مجموع ارزیابی من این است که همکاری های دو کشور کاملا مثبت و رو به جلو است. 

امیر حاتمی در پاسخ به سوال خبرنگار اسپوتنیک که آیا امکان تجدید این رزمایش وجود دارد؟ خاطرنشان کرد: متناسب با شرایط بیماری (کرونا) و پروتکل هایی که وجود دارد ما علاقه مندیم که رزمایش برگزار شود. 

وی در ادامه در خصوص برنامه سفر خود به روسیه، با بیان اینکه در سال های گذشته حرکت های بسیار خوبی در روابط دو کشور رو به جلو داشتیم، اظهار کرد: ان شاءالله در این سفر نیز علاوه بر اینکه در همایش نظامی و نمایشگاه نظامی شرکت می کنیم و با آخرین دستاوردهای نظامی آشنا می شویم، درباره موضوعات منطقه ای و موضوعات دوجانبه و همکاری های نظامی گفت وگو می کنیم. 

وزیر دفاع خاطرنشان کرد: همینک در شرایط بسیار ویژه از لحاظ تحولات منطقه ای و بین المللی هستیم طبیعتا یک بخش مهم درباره این موضوع خواهد بود و فرصت را مغتنم شمرده و با توجه به اینکه به خاطر شیوع ویروس کرونا و پروتکل های آن رایزنی ها با تاخیر انجام می شود می خواهیم از این فرصت برای گفت وگو درباره همکاری ها استفاده کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که در همکاری های منطقه ای و ارتقاء همکاری های نظامی در مورد نقش روسیه چه می توانید بگویید؟ تصریح کرد: ما دو کشور (ایران و روسیه) از نظر فناوری ها و پیشرفت های نظامی در شرایط خوبی هستیم. 

وزیر دفاع گفت: با توجه به اینکه روسیه یک کشور دوست و کشوری است که همکاریهای با آن رو به افزایش است، این سفر  برای ما یک فرصت مغتنم است. علاوه بر آن باتوجه به سطح بهره مندی دو کشور از فناوریها، همکاریهای فناورانه (همکاری در عرصه فناوریهای پیشرفته نظامی) نیز پیگیری خواهد شد. 

سرتیپ امیر حاتمی در چارچوب برنامه سفر خود به روسیه، با سرگئی شایگو همتای روسی خود و مقامات دیگر روسیه دیدار و از ششمین نمایشگاه و همایش بین‌المللی نظامی - فنی روسیه موسوم به ARMY ۲۰ نیز بازدید می‌کند.

نمایشگاه و همایش بین‌المللی نظامی - فنی روسیه به فرمان رییس جمهوری روسیه از سال ۲۰۱۵ هر ساله برگزار و در آن آخرین دستاوردهای صنعت نظامی و دفاعی این کشور به معرض نمایش در می‌آید و در کنار آن با برگزاری نشست‌های مختلف در حوزه دفاعی و نظامی، مسائل و موضوعات مرتبط مورد بررسی و کارشناسی قرار می‌گیرد.

در این نمایشگاه و همایش بین‌المللی مقامات عالی دفاعی و نظامی و کارشناسان و متخصصان از کشورهای مختلف حضور می‌یابند.

روابط و همکاری‌های دفاعی و نظامی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در سالهای اخیر همپای سایر ابعاد همکاری‌های دوجانبه در حوزه سیاسی و اقتصادی از روند رو به رشدی برخوردار بوده و دستاوردهای خوب و ارزشمندی به همراه داشته است.

تقویت و تحکیم بیش از پیش همکاری‌های دفاعی تهران- مسکو در حوزه‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی مهمترین اهداف سفر وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به مسکو اعلام شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.