«ابوالفضل عموئی»،  سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با اشاره به تلاش‌های آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی کشورمان، گفت: یکی از بندهای پیچیده‌ای که در برجام مورد مذاکره قرار گرفت و در قطع‌نامه ۲۲۳۱ نیز آورده شد بحث رفع تحریم‌های تسلیحاتی بود که بعد از ۵ سال باید این اتفاق بیفتد.

وی با بیان اینکه در 27 مهر ماه سال جاری این زمان 5 ساله به پایان می‌رسد، ادامه داد: انتظار ایران این است که در شرایطی که هیچ نفعی از برجام نبرده است بخشی از مطالباتش یعنی برداشتن تحریم‌های تسلیحاتی در موعد مقرر محقق شود.

نماینده تهران در مجلس افزود: شورای امنیت‌ سازمان ملل باید مانع عدم اجرای توافق شود که اگر این اتفاق رخ ندهد ایران واکنش جدی به این موضوع خواهد داشت.

عموئی با بیان اینکه یکی از واکنش‌های ایران به تمدید تحریم‌های تسلیحاتی و یا حتی فعال شدن مکانیسم ماشه می‌تواند عدم اجرای پروتکل الحاقی باشد، اضافه کرد: نقد ما به طرف‌های غربی این است که ما بیشترین دسترسی‌ها را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داده‌ایم اما آنها تحت تاثیر ادعاهای غیر موثق رژیم صهیونیستی اقدام به تهیه گزارش علیه کشورمان می‌کنند که باید این موضوع را در نظر بگیرند که ایران هم قطعا به این ادعاها و گزارشات پاسخ‌های قاطع خواهد داد.

وی با اشاره به درخواست آمریا برای فعال‌سازی مکانیسم ماشه، گفت: با توجه به اینکه آمریکا از برجام به صورت یک‌طرفه خارج شده است طبق حقوق بین‌الملل نمی‌تواند از شورای امنیت سازمان ملل درخواست کند که مکانیسم ماشه فعال شود.

عموئی با بیان اینکه فعال کردن مکانیزم ماشه نیاز به همراهی اعضا دارد، ادامه داد: آمریکا برای فعال کردن مکانیزم ماشه باید ادعایی مبنی بر اینکه یک نقض اساسی و فاحش از سمت ایران صورت گرفته، داشته باشد. ایران به گواه گزارش‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی تعهدات خود را در قالب برجام به صورت کامل انجام داده و این از طریق سازمان انرژی اتمی، به اثبات رسیده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.