سفر قریب‌الوقوع پمپئو به سودان

بنابر اعلام خبرگزاری رویترز، این مقام سودانی که خواست نامش محفوظ بماند، از بیان جزئیات بیشتر و اهداف سفر پمپئو به سودان خودداری کرد.

قرار است پمپئو بعد از توافق اخیر عادی‌سازی روابط میان تل‌آویو و ابوظبی، طی سفری منطقه‌ای در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه (فردا و پس فردا) به اسرائیل و امارات سفر کند.بنابر اعلام منابع مطلع، موضوع بررسی تهدیدهای امنیتی ایران و چین در منطقه  در دستور کار پمپئو قرار دارد.

به نظر می رسد، سودان مقصد سومین سفر منطقه ای پمپئو باشد.

بنا بر اخبار و گزارش‌های منتشره سودان بعد از سرنگونی عمر البشیر در آوریل ۲۰۱۹، به دنبال بهبود روابطش با آمریکا است و همچنان می کوشد که واشنگتن نام این کشور را از لیست کشورهای حامی تروریسم حذف کند.

حذف نام سودان از لیست کشورهای حامی تروریسم آمریکا، مهم‌ترین اولویت شورای انتقالی در سودان و دولت آن است.

یک مقام دولتی ارشد در سودان به خبرگزاری رویترز گفت: انتظار می‌رود که طی هفته‌های آینده پیشرفت چشمگیری در این باره حاصل شود.

از سوی دیگر برخی از اخبار منتشره حاکی از آن است که مقامات سودانی در حال رایزنی برای امضای توافق عادی‌سازی روابط با اسرائیل هستند.  حیدر بدوی سخنگوی وزارت خارجه پیشتر گفته بود که کشورش مایل به عادی سازی روابط با اسرائیل است. در همین راستا نیز یکی از مقام‌های ارشد سودان با رئیس موساد در امارات دیدار کرده است.

از سوی دیگر، حزب الامه سودان به رهبری الصادق المهدی و هیات علمای سودان مخالفت خود را با هرگونه تلاش خارطوم جهت عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی اعلام کردند.

آمریکا، رژیم صهیونیستی و امارات متحده عربی پنجشنبه ۲۳ مرداد با انتشار بیانیه‌ از امضای توافق عادی‌سازی کامل روابط میان ابوظبی و تل‌آویو و آغاز روابط دیپلماتیک میان دو طرف خبر دادند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.