سخنان عبدالناصر همتی چه سیگنالی به بازار می‌دهد؟

هدف بانک مرکزی در بازار ارز

کدخبر: ۳۵۷۵۱۵
سخنان دیشب رئیس کل بانک مرکزی، یک سیگنال مشخص برای بازار ارز داشت: برای بازارساز ارزی کنترل نوسان مهمتر از تثبیت نرخ است و اولویت اول، با ثبات است.
هدف بانک مرکزی در بازار ارز

به گزارش اقتصادنیوز، عبدالناصر همتی در یک برنامه تلویزیونی در پاسخ به سوال مجری که چه زمانی آرامش به بازار بازمی‌گردد، گفت: «بازار ارز در آرامش به سر می‌برد و در یک هفته گذشته ثبات به بازار ارز بازگشته است.» سخنان رئیس کل حاکی از آن بود که سیاستگذار ارزی از وضعیت بازار ارز، با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی کنونی رضایت نسبی دارد، چرا که حداقل قادر بوده که دلار را از کانال 24 و 25 هزار تومانی به طور کلی عقب راند، و مهمتر آنکه نوسان را در بازار از بین ببرد. یک هفته است که نرخ ارز در دامنه‌ای محدود بین 22,300 تا 23,200 تومان در حال نوسان است و جذابیت چندانی برای نوسان‌گیران باقی نگذاشته است. 

دیروز تقریبا می‌توان گفت که نوسان دلار در بازار آزاد به صفر رسید. چرا که قیمت حداکثر در یک بازه 100 تومانی بین 22,950 تا 23,050 تومان قرار داشت و در اغلب ساعات روز، دلار با قیمت 23 هزار تومان فروخته شده بود. بازارساز ارزی این کار را پیشتر برای نرخ صرافی انجام داده بود. در 2 روز ابتدایی هفته، تنها نرخی که به روی تابلوی صرافی‌های رسمی رفت، 22 هزار و 500 تومان بود. با اینکه برخی معتقد بودند که اگر کاهش نرخ در بازار آزاد در روز شنبه، با بال کمکی کاهش نرخ صرافی همراه می‌شد می‌توانست حتی کانال 21 هزار تومانی را هم ببیند، اما بازارساز ترجیح داد که نوسان حتی در راند کاهشی را نیز بکاهد.

با اینحال برخی این استراتژی سیاستگذار ارزی را با هدف حمایت از بورس تحلیل می‌کردند، اما حداقل سخنان دیشب رئیس کل بانک مرکزی نشان داد که سیاستگذار ارزی، در درجه اول به دنبال کنترل بازار ارز است و استراتژی هم به این شکل است: مرحله اول ایجاد ثبات و به حداقل رساندن نوسان، مرحله دوم مدیریت بازار به سمت نرخ مطلوب بازارساز. فعلا سیاستگذار مرحله اول را گذارنده است و باید دید که بازارساز چه زمانی تصمیم به پا گذاشتن به مرحله دوم خواهد کرد. 

برخی از تحلیلگران، امروز منتظر اولین نرخ صرافی ملی بودند تا بازار جهت خود را بیابد. به نظر می‌آید که فعالان بازار هم جهت اصلی بازار را گم کرده‌اند. صرافی، نرخ را با کاهش ملایم 20 تومانی آغاز کرد، مسئله‌ای که نشان می‌دهد بازارساز تصمیم به تست بازار برای راند کاهشی گرفته است. 

EqEKzfYRwzp9

حباب سکه تخلیه می‌شود؟

سکه دیروز نوسان 100 هزار تومانی در بازه 10 میلیون و 700 تا 10 میلیون و 800 هزار تومان را پشت سرگذاشت و در نهایت در کف به کار خود پایان داد. تعطیلی بازار جهانی و روز کم نوسان دلار، موجب شد تا سکه بهانه‌ای برای رشد یا کاهش قابل توجه نداشته باشد.

سکه با اعمال مالیات ارزش افزوده، دارای 710 هزار تومان حباب منفی است. اما سکه با همین سطح حباب در هفته‌های اخیر انس گرفته است. حداقل سکه تلاشی برای تخلیه حباب نمی‌کند. شاید دلار و بهای طلای جهانی در جهت تخلیه حباب حرکت کنند. یعنی اگر قیمت دلار در بازار داخل کاهش یابد، احتمالا سکه با کاهش قیمت همراه نشود، چرا که حباب بزرگی پیشروی آن است.

در مورد نرخ جهانی طلا، برخی کارشناسان معتقد بودند که سکه با تاخیر، نسبت به قیمت جهانی واکنش نشان می‌دهد. سکه هیچگاه خود را با دلار بالای 2 هزار دلار تنظیم نکرد، اما اگر بار دیگر، اونس طلا به این مرز نفوذ کند(آینده طلا)، احتمال دارد سکه‌بازان داخلی هم ارزش جدید طلا را بپذیرند. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید