علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران و رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز (سه‌شنبه) پس از گفت‌وگو در محل سازمان انرژی اتمی در جمع خبرنگاران حاضر شده و به تشریح مذاکراتشان پرداختند.

گروسی در این نشست بیان کرد:‌افتخار برایم این است که به ایران بازگشتم و آشنایی ما به خیلی وقت پیش برمی‌گردد.

وی افزود: دوستی و روحیه مصالحه و همکاری بین ما همیشه برقرار بود. قرار بود پارسال به ایران سفر کنم به خاطر کرونا این امکان فراهم نشد.

گروسی گفت: دستورکار بسیار گسترده‌ای داریم  و بحث اصلی ما موضوع استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای است. امروز صبح بحث‌های فشرده‌ای داشتیم. خوشحالم اینجا حضور دارم. بحث‌های ما بعد از این نشست تداوم می‌یابد.

مدیرکل آژانس درباره برنامه پنهانی هسته‌ای عربستان که سوال خبرنگار فارس بود، گفت: بین آژانس و عربستان رابطه‌ای قرار دارد و قرار است برنامه عربستان تحت نظارت آژانس قرار بگیرد و برنامه‌‌هایی در جریان است و امیدواریم این نظارت ادامه یابد.

وی گفت:‌یکسری موضوعات بین ایران و آژانس است که باید حل و فصل شود. همکاری بین ایران و آژانس ادامه داشته و من گرایش سیاسی ندارم و قضاوت‌های آژانس براساس یافته‌های فنی است. یکسری موضوعات است که باید حل و فصل شود. برخی موارد پیش می‌آید که نیاز به شفاف سازی دارد.

وی همچنین عنوان کرد: آژانس بر اساس امیال مدیرکل عمل نمی‌کند، بر اساس اسناد تصویب شده عمل می‌کند از جمله پادمان جامع و پروتکل الحاقی. آژانس در عمر ۷۰ ساله‌اش سعی کرده عملکردش بر مبنای فنی و حقوقی باشد. شاید عده ای بخواهند از آژانس برای اهداف خود استفاده کنند، اما کسانی که در آژانس هستند بی طرفانه کار می کنند. من در دوره مدیریتم اجازه نمی‌دهم کسانی از آژانس برای اهداف خودشان استفاده کنند.

مدیرکل آژانس گفت:‌ضمانت می‌دهیم نفوذی بر آژانس نیست، ولی فشار هست. تا جایی که بتوانیم اجازه نمی‌دهیم این فشارها بر فعالیت ما تاثیر بگذارد.

وی همچنین عنوان کرد: آژانس براساس امیال مدیرکل عمل نمی‌کند براساس اسناد ثبت شده اقدام می‌کند.

گروسی ابراز امیدواری کرد که نشست امروز همراه با موفقیت باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.