مطلب نیویورک تایمز به قلم "ایزابل کرشنر" و "دیوید هالفینگر" می افزاید: مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا دیروز /دوشنبه / برای بحث در باره صلح و امنیت خاورمیانه، در یک سفر دوره ای پنج روزه عازم منطقه شد، اما هنوز پایش را به منطقه نگذاشته با موجی از سرزنش ها روبرو شد.

نیویورک تایمز نوشت: پمپئو به محض ورود به اسرائیل با "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر آن دیدار کرد. نتانیاهو یک محافظه کار است و اتحاد سفت و سختی با ترامپ و حزب جمهوریخواه برقرار کرده است. بعد از این دیدار پمپئو و نتانیاهو در جمع خبرنگاران؛ بر برخی از دیدگاههای مشترک صحه گذاشتند. 

اما هیچیک از این دو مقام در حرف های خود اشاره ای به جنگ های سیاسی به راه افتاده در آمریکا نکردند؛ هم در واشنگتن و هم در تل آویو بسیاری بر پمپئو خرده گرفته اند که یک تابوی قدیمی را شکسته و سیاست های حزبی را وارد دیپلماسی آمریکا کرده است.

این رسانه آمریکایی در ادامه اضافه می کند: یکی از پایگاههای رای دهندگان ترامپ، مسیحیان اوانجلیک (انجیلی) است. در اعتقادات این مسیحیان هیچ مکان مقدسی جایگاه و اعتبار بیت المقدس‌ را ندارد. دعوا بر سر آن است که پمپئو تصمیم دارد امروز /سه شنبه/ در اسرائیل سخنرانی کند اما مکان سخنرانی پشت بام ساختمان هتل "سلطان داوود" در بیت المقدس است. او تصمیم  دارد از این سخنرانی فیلمی تهیه کند و آن را بعدا" در اجلاس کنوانسیون حزب دموکرات به نمایش بگذارد.

بر هیچکس چرایی این عمل پمپئو پوشیده نیست. این ترامپ بود که در سال ۲۰۱۷میلادی سفارتخانه آمریکا را از تل آویو به بیت المقدس منتقل کرد. آن هم یکی از اقدامات صاحب امضاء ترامپ در حوزه سیاست خارجی است. ترامپ در حقیقت با این اقدام، به یک سیاست چندین و چند ساله آمریکا در قبال یک مساله مهم که یک اجماع بین المللی هم پشت آن بود، توهین کرد.

یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا در باره علت این اقدام پمپئو توضیح داده است که پمپئو در کنوانسیون جمهوریخواهان نه در مقام وزیر خارجه، که در مقام شخص خودش سخنرانی خواهد کرد و از هیچ امکانات و موقعیتی از وزارت خارجه استفاده نخواهد کرد. وزارت خارجه هیچ هزینه ای را بابت این سخنرانی متقبل نخواهد شد.

"وندی شرمن" معاون وزیرخارجه دولت اوباما در سرزنش این اقدام پمپئو توئیت کرده است: در وضعیتی که صلح و امنیت خاورمیانه در شرایط حساسی قرار دارد، بیت المقدس نباید طعمه تمایلات حزبی جمهوریخواهان قرار بگیرد و پمپئو هم نباید اقدامی کند که اعتبار وزارت خارجه لکه دار شود.

نیویورک تایمز می افزاید: پمپئو در سفر چهار روزه اش به منطقه، ‌توقفی در امارات، سودان، و بحرین نیز خواهد داشت. سودان و بحرین هم نشانه هایی مبنی بر افزایش مناسبات با اسرائیل نشان داده اند. توافق با امارات، حتی در اسرائیل هم بسیاری را عصبانی کرده است. این افراد و گروهها می گویند که آمریکا برای تامین منافع ملی خودش واسطه توافق میان امارات و اسرائیل شده است. بسیاری در تل آویو می گویند که واشنگتن هدفش این است جنگنده های رادارگریز F-۳۵ و سایر ادوات نظامی پیشرفته به کشورهای حاشیه خلیج فارس بفروشد و با این اقدام خود در حقیقت جایگاه برتری نظامی اسرائیل در خاورمیانه را تضعیف می کند.

نویسندگان  گزارش بر این باورند که تلاقی سیاست های آمریکا و اسرائیل می تواند به ضرر هردو تمام شود. سخنرانی پمپئو در کنوانسیون جمهوریخواهان، حتما ضربه دیگری بر روابط بین الملل وارد خواهد ساخت. این سخنرانی؛ در داخل آمریکا هم یقینا" به ضرر اسرائیل تمام خواهد شد چون آن حمایت دو حزبی که همیشه مهمترین دارایی استراتژیک اسرائیل محسوب شده است را از بین خواهد برد.

این گزارش در ادامه نوشت: آمریکا پیش از آنکه بیت المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت بشناسد، عموما" تاکید داشت که فرجام این شهر باید در مذاکرات فیمابین اسرائیل و فلسطینیان تعیین شود. فلسطینیان نیمه شرقی بیت المقدس را متعلق به خود می دانند و می گویند که اگر در ‌آینده یک حکومت مستقل فلسطینی تاسیس شود این نیمه پایتخت آن خواهد بود. اسرائیل بیت المقدس را طی جنگ سال ۱۹۶۷ از اردن تصرف کرد.

نیویورک تایمز در پایان نوشت: بعد از این اقدام دولت ترامپ، فلسطینیان تماس خود را با واشنگتن قطع  و طرح ترامپ موسوم به «معامله قرن» برای حل مناقشه خاورمیانه را هم رد کردند. فلسطینیان می گویند که این طرح کاملا یکجانبه و به نفع اسرائیل است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.