روحانی: اولین دولتی هستیم که در شرایط تحریم، کار خود را آغاز کردیم

امروز حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی به مناسبت هفته دولت نشستی با مدیران رسانه داشت. روحانی در این نشست گفت: بسیار علاقه مند بودم در هفته دولت در این سبک در خدمت رسانه‌ها باشم، البته گاهی وقت‌ها با نماینده‌های شما برنامه داریم و در جلسه مطبوعات سوالات را مطرح می‌کنند امروز در سطح عالی و بالای رسانه‌ها در خدمتتان هستیم

او  افزود: هفت سال از عمر دولت‌های یازدهم و دوازدهم گذشته و کمتر از یک سال فرصت خدمت برای ما باقی مانده است. بسیار مهم است که ببینیم در طول هفت سال گذشته چه اقداماتی شده و دولت به معنی عام کلمه چه خدماتی کرده و دستگاه اجرایی چه اقداماتی را انجام داده و چگونه باید این خدمات را به مردم ارائه کنیم چون ارائه خدمت بدون مقایسه زمانی یا مقایسه با دولت‌های پیشین همچنین ضرورت تبیین شرایطی که ما در آن قرار گرفته ‌ایم، برای مردم کمی سخت و مشکل است.

امروز سخت‌ترین شرایط را در رو به روی خود می‌بینیم

رییس جمهوری یادآور شد: از آغاز دولت تا امروز که سخت‌ترین شرایط را در رو به روی خود می‌بینیم در آغاز دولت اولین دولتی هستیم که بعد از انقلاب در شرایط تحریم کارمان را شروع کردیم تقریبا تحریم‌ها از سال ۹۰ شروع شد و در ۹۲ ما در شرایط تحریم دولت را آغاز کردیم شرایط اقتصادی، سیاسی برای همه شما روشن است. در طول این هفت سال ما سال اول و دوم در شرایط تحریمی بود ۹۳ تا اواخر ۹۴ و بعد هم از سال ۹۷ در تحریم بسیار شدید و بی سابقه بودیم علاوه بر این که اواخر سال گذشته با موضوع کرونا مواجه شدیم.

وی ادامه داد: ما در ادامه با موضوع کرونا مواجه شدیم یعنی هم شرایط را باید مدنظر قرار دهیم و هم خدمات را با خدمات گذشتگان مقایسه کنیم. جایی ممکن است خدمت ما بیشتر بوده، جایی کمتر بوده و جایی ممکن است نقطه قوت ما بوده و جایی نقطه ضعف. اما در عین حال هر موفقیتی داشتیم در سایه حضور و تلاش مردم و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب بوده است.

رییس جمهوری با بیان این که نقاط قوت تعلق به ملت دارد و نقاط ضعف تعلق به خودمان، گفت: در این هفت سال نکاتی برای تاریخ کشور چه از لحاظ اقتصادی، سیاسی وجود دارد که می‌توان گفت شرایط استثنایی بوده است. به هر حال بعد از ۶۰ سال در این دولت صادرات غیرنفتی بر واردات پیشی گرفت. ۶۰ سال بی‌سابقه بوده است از زمان دولت مرحوم مصدق تا زمان ما.

روحانی گفت: به هر حال در ۲۶ سال بی سابقه بوده که ما ۲ سال تورم تک رقمی داشته باشیم، در سال ۹۵ و ۹۶ ما در شرایطی بودیم که در سال ۹۵ بالاترین رشد اقتصادی در جهان را داشتیم این هم باز کم نظیر است. اینهایی که من می‌گویم یا کم نظیر است یا بی نظیر در یا در فرصت زمانی خود فوق العاده است.

رییس دولت تدبیر و امید یادآورشد: تا پایان این دولت ۲ هزارمگاوات بر ظرفیت تولید برق کشور افزوده می‌شود که در دولت‌های قبلی بی سابقه است البته همه دولت‌ها خدماتی داشتند که می‌توانیم آنها را مقایسه کنیم.

انتظارات باید در حد امکان پذیر جامعه و در حد واقعیت‌های جامعه باشد

وی با اشاره به اقدامات دولت در بخش آب اظهارداشت: تا پایان دولت بالای ۵۰ سد را افتتاح خواهیم کرد. این مقایسه‌ها کار خود رسانه است نه کار دولت، دولت عمل خود را انجام داده است، اما تبیین با رسانه‌هاست و نقد هم بر عهده رسانه‌ها است. شما کار را هم نقد و هم تببین می‌کنید اما اگر کار درست تبیین نشود، نقد بر واقعیت نمی‌نشیند.

روحانی ادامه داد: اول باید واقعیت را تبیین کنیم و خبر آن را درست به مردم ارائه کنیم. بعد بر روی آن واقعیت باید انتقاد و نقد دلسوزانه کنیم و راه حل را هم بگوییم.

وی اضافه کرد: در این فرصت باقی مانده مثل گذشته از نقد رسانه‌ها استقبال می کنیم و می‌دانیم اگر از روی دلسوزی ها نقد صورت بگیرد موجب تصحیح، کمال و بهبود امور خواهد شد.

رییس جمهوری گفت: در هر دولتی و مقطعی اگر ما انتظارات مردم را بیش از حد بالا ببریم همیشه شکست خوردیم یعنی هر دولتی هر مقدار بتواند بالاترین خدمت را بکند اما اگر در نظر مردم انتظارات مردم را بالاتر ببریم ما شکست خوردیم.

روحانی یادآورشد: انتظارات باید در حد امکان پذیر جامعه و در حد واقعیت‌های جامعه باشد. منابع ما محدود است اگر انتظارات را بالاتر از منابع موجود ببریم همیشه شکست خورده و عقب ماندیم. در نتیجه فاصله بین انتظارات و واقعیت ها حاصل شده و باعث ایجاد یاس و سرخوردگی می‌شود. هرچه انتظارات را بالا ببریم نتیجه نهایی سرخوردگی مردم می شود. بنابراین بسیار مهم است که انتظارات را چگونه ما مطرح کنیم.

رییس‌جمهوری با بیان اینکه مهم است که رسانه‌ها چگونه انتظارات را مطرح کنند، افزود: فرصت کرونا که دوران سختی برای مردم ما بوده وهست، یکی از فرصت‌هایی که برای مردم ما ایجاد کرد، هم‌نوایی و هم‌صدایی همه از جمله دولت و رسانه‌ها در مبارزه با این بلیه بود.

روحانی تصریح کرد: همصدایی به وجود آمده بین دولت و رسانه‌ها بعد از شیوع کرونا آثار خوبی می‌تواند داشته باشد و موجب وحدت و همدلی در جامعه شود.

وی به هدفگذاری دولت برای تحقق جهش تولید اشاره کرد و گفت: هدف مهم دشمن از سال ۹۷ این بود که با تحریم شدید موجب به‌هم‌ریختگی و بحران در جامعه و فروپاشی نظام به معنای واقعی کلمه شود.

رییس‌جمهوری با بیان اینکه همه ما باید این واقعیت را برای مردم تبیین کنیم که دولت و ملت در برابر دشمن پیروز شدند، افزود: اجازه ندادیم بحران ایجاد شود و به سمت فروپاشی حرکت کنیم.

روحانی خاطرنشان کرد: البته به طور طبیعی، تحریم سختی‌ها و مشکلاتی را برای مردم به وجود آورده اما در عین حال در دوران تحریم و کرونا ما امروز شاهد هستیم که در چهارماهه اول سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸، هم صنعت، هم کشاورزی و هم در بخشی از خدمات نسبت به سال گذشته رشد داشتیم.

اهم صحبت‌های او در پاسخ به سوال مدیران رسانه از این قرار است: 

*{ در پاسخ به این سوال که آیا در دولت شما توازنی برقرار شد بین دو بال دیپلماسی و توان دفاعی کشور، از یک منظر وجه جمال قدرت پیدا کرد و هم جلالی آن، آیا شما این توازن را در حد اعلا می دانید؟ من فکر می کنم آنچه برای کشور مهمه است قدرت است یعنی هم در بخش سیاسی اقتصادی و دفاعی توانمند باشد. وقتی می گوییم در محصولات کشور از ۹۷ میلیون تن به ۱۳۰ میلیون تن این یک قدرت است. وقتی ما ناوچه و زیردریایی و موشک کروز و کروز دریایی با برد هزار کیلومتر درست کردیم این قدرت است. 

* در بخش دفاعی نیز توانستیم باور ۳۷۳ را بسازیم که چیزی فراتر از اس ۳۰۰ است. در موشک کروز دریایی نیز برد این نوع از موشک به بیش از هزار کیلومتر رسیده است.

* قدرت دیپلماسی ایران به جایی رسیده که در برابر آمریکا در سازمان ملل بایستد و به پیروزی نیز رسد.

* در مذاکرات هسته‌ای نیز کشور موفقیت بزرگی به دست آورد، و علت نگرانی صهونیست‌ها و سعودی‌ها به این دلیل بود که برای ایران گشایش ایجاد کرد. به همین دلیل آنها از ترامپ خواستند که از برجام خارج شود.

* کشور در حوزه‌های مختلف نیاز دارد که قدرتمند شود. زمانی که قدرت ملی افزایش پیدا می‌کند، به تبع آن کشور به قدرت می‌رسد.

* ما توانستیم دربرابر یک ابرقدرت در سازمان ملل بایستیم .اینها ۴۲ سال است علیه ایران تبلیغ کنند و بعد وقتی می‌خواهند آن را عملی کنند یک رای به دست می‌آورد این یک موفقیت است. 

* رهبر انقلاب همواره بر موضوع اقتصاد مقاومتی تأکید کرده‌اند. اقتصاد کشور ما نسبت به ۷ سال قبل بسیار مقاوم تر شده است.

* رهبری مسأله مبارزه با فساد را نیز همواره پیگیری می‌کردند. در این بخش نیز دولت تدبیر و امید با ایجاد دولت الکترونیک و شفاف سازی، گامی بزرگی در این مسیر برداشت. البته در این فضا به رسانه‌ها آزادی داد تا موضوعات را پیگیری کنند.

* در خصوص مبارزه با فساد سه لایحه مهم ارائه کردیم، و امیدواریم با تصویب آنها مساله فساد کاهش پیدا کند.

* با توسعه دولت الکترونیک، قطعا بسیاری از مفاسد از بین خواهد رفت.

* دولت تلاش کرد تا موضوعات را به صورت شفاف به مردم اعلام کند. برای مثال واگذاری «شستا» و ورود برخی از شرکت‌ها به بورس نیز در ذیل همین اقدامات صورت گرفت.

* دولت در زمینه کاهش خام فروشی، امنیت غذایی، ایستادگی در برابر دشمنان ذیل منویات رهبری پیگیری کرده است

لوایح سه گانه دولت برا مبارزه با فساد مجددا به مجلس می روند

*{ در پاسخ به پرسش نماینده خبرگزاری تسنیم مبنی بر سرنوشت اقدامات انجام شده در زمینه تحقق رهنمودهای رهبری} مقام معظم رهبری همواره برای همه دولت‌ها رهنمودهایی دارند و برای ما هم داشته اند. بنظر من مهم ترین توصیه ایشان تحقق اقتصاد مقاومتی بود و به نظر من امروز کشور در برابر تکانه های شدیدی که ایجاد شد و دشمنان فکر میکردند می‌توانند نظام را از بین ببرند، مقاوم تر شده‌است.

* «مبارزه با فساد از دیگر توصیه ها و تاکیدات رهبری بود» دولت و قوه قضاییه و دستگاه‌های نظارتی در این زمینه وظایفی بر عهده دارند؛ بالاترین کاری که این دولت در این زمینه انجام داده تحقق دولت الکترونیک و شفاف سازی اطلاعات است. در دولت سه  لایحه شفافیت، تعارض منافع و مبارزه با فساد اداری را به مجلس دهم دادیم، اما فرصت بررسی فراهم نشد؛ این لوایح را مجددا به مجلس یازدهم دادیم. تصویب این لوایح در مجلس کار بزرگ دولت در زمینه مبارزه با فساد خواهد بود.

*{ با اشاره به تاثیر تحقق دولت الکترونیک بر جلوگیری از وقوع فساد} اینکه من این همه در دولت تلاش میکنم که سهام در بورس عرضه شود، یکی از دلایلش این است که از وقوع فساد جلوگیری شود. آنچه دولت باید انجام دهد، به اعتقاد من در قالب شفافیت و دولت الکترونیک انجام شده است. قوه قضاییه هم باید کار خودش را انجام دهد. رهبری تاکیداتی در جلوگیری از خام فروشی داشتند که در این دولت کارهای بزرگی انجام دادیم. امنیت غذایی نیز از تاکیدات رهبری بود که از ۵۰ و چند درصد به ۸۱ درصد رسیده است؛ این رقم یعنی ما ۸۱ درصد نیاز غذایی خود را در داخل تولید می‌کنیم.

*مقام معظم رهبری همچنین توصیه های در زمینه ارتقاء توان دفاعی و توانمندی و ایستادگی سیاسی در برابر دشمنان داشته‌اند که به اعتقاد من دولت در حد توان خود گام های خوبی برداشت و امیدواریم در یک سال آینده هم بتوانیم گام های خوبی برداریم.

در مساله کرونا انصافا همه دست به دست هم داده اند

*{ در پاسخ به پرسش سردبیر روزنامه سازندگی مبنی بر اینکه رسیدن به یک صدای واحد در موضوع برجام و برخورد با کرونا در حاکمیت بسیار تاثیرگذار بوده و اینکه رئیس دولت چه زمینه‌ای برای اصلاح ساختاری می‌بیند} نظام ما ویژگی های خاص خود را دارد. نظام ما حزبی نیست اگر اینطور بود کار به یکی دو حزب سپرده می‌شد و در هر دوره حزبی قدرت را به دست می‌گرفت. کار سختی است که به عنوان مثال دولت دست یک جناح و مجلس دست یک جناح باشد و کار پیش رود. البته الان هم اینطور نیست اما مثلاً در دوره اصلاحات و مجلس پنجم با اینکه مجلس و دولت از دو جناح بودند همکاری خوبی وجود داشت.

* اگر در کرونا ما پیش می‌رویم برای این است که یک ستاد داریم که تصمیم آن مورد حمایت شورای عالی امنیت ملی و رهبری است و می‌تواند برای محرم و بازار و مدرسه هم تصمیم بگیرد. البته در کرونا انصافاً همه دست به دست هم دادند و در برجام هم همه مسائل اساسی در شورای عالی امنیت ملی مطرح می‌شد و هفت جلسه طولانی برای تصویب آن در این شورا برگزار شد. همه مسائل هم اینگونه نیست که در چنین سطحی بحث شود اما به هرحال بحثهای زیادی در شورای امنیت ملی و یا محضر رهبری مطرح می‌شود.

* البته جای حزب اما در کشور ما خالی است. تشکل و جبهه داریم اما کار انتخاباتی ما بر اساس حزب نیست. در کشورهای دیگر گاهی یک حزب و گاهی حزب دیگری بر سرکار است و مسائل را پیش می‌برد. البته این تنها تفاوت نیست، ما نهادهایی داریم که شاید در کشورهای دیگر به شکل دیگری باشند و فرق داشته باشند و این هم جزو ویژگی های خاص انتخابات ماست.

*آنچه در ذهن ما بود این بود که بیاییم علی رغم تحریم نفت ، آن را در بازار با قیمت روز بفروشیم، آن هم با ریال و بر مبنای ارز نیمایی این کار را انجام دهیم و البته با قرار دو سال دیگر تحویل دهیم که هم مشکل ارز و ریال حل شود و هم نفت فروخته شود.

* اما برخی از این طرح ایراداتی گرفتند که عجیب است. مثلاً اینکه می‌گویند دولت بعدی به این طرح متعهد می‌شود. این چیزی است که در همه دولت ها وجود دارد، مگر ما از دولت قبلی تعهد نداشتیم که دو میلیون مسکن مهر را تحویل دهیم؟ این کار را انجام دادیم. حتی در بخشی از کار مسکن مهر فقط زمین‌ خالی وجود داشت اما آن را هم تکمیل کردیم.

* برخی معتقدند فروش نفت به این صورت بودجه جاری را افزایش می‌دهد و این به نفع نیست،این هم حرف عجیبی است. اصلأ بودجه جاری یعنی چه؟ یعنی تمام حقوق بازنشستگان و آموزش پرورش و نظام های ضعیف جامعه و حقوق همه کارمندان قوا از بودجه جاری است.

* این یعنی بودجه جاری، که بخش عمده آن هم به آموزش و پرورش و بهداشت تعلق دارد. نه اینکه پول توجیبی وزراست! یا مثلاً ما هرروز پول جاری را خرج نمای این ساختمان می‌کنیم و پرده‌های این سالن را تعویض می‌کنیم.

* پس کار دولت‌ها یک جریان کاری است که دارد انجام می‌شود و معنی ندارد که دولت ها را از هم جدا کنیم، روند ادامه دار است و هر دولتی هم به دولت قبلی خود متعهد بوده و ممکن است به دولت بعدی هم تعهداتی بسپارد.

* ما اگر اوراق را منتشر می‌کنیم، برای سال آینده کار عمرانی انجام می‌دهیم و گاهی ممکن است چهل تا پنجاه درصد انجام یک کار عمرانی در سال جاری با سال بعدی تفاوت داشته باشد و در سال بعد گران‌تر شود. اما به هرحال اگر سایر قوا قبول نکنند این طرح هم اجرا نمی‌شود و سراغ طرح دیگری می‌رویم.

فشار حداکثری شکست خورده است

*{ در پاسخ به پرسشی درباره شکست سیاست فشار حداکثری ایالات متحده آمریکا و ادعای ترامپ مبنی بر اینکه ظرف چند هفته می‌تواند با ایران مذاکره کند که از سوی نماینده روزنامه ایران مطرح شد} فشار حداکثری از دید همه صددرصد شکست خورده است؛ این فشار برای مجبور کردن ایران به رفتن به پای میز مذاکره در حالت ضعف بود؛ عین این کار را اواخر سالهای ۹۳ و ۹۴ هم انجام دادند و قیمت نفت کاهش دادند تا ما در فشار برای توافق قرار بگیریم؛ این کار را اسرائیل و عربستان طراحی کردند اما تاثیری نداشت.

* هدف آمریکایی ها این است که ما را در حالت قدرت دلار و ضعف ریال پای میز مذاکره برسانند و این کار امکان ناپذیر است و دیدند که نشد؛ در سالهای ۹۷ و ۹۸ کشور اداره شد و در سال ۹۹ نیز ان شاءالله کشور اداره خواهد شد و در سال آینده نیز کشور اداره خواهد شد؛ بنابراین آمریکایی ها در هدفی که در سیاست فشار حداکثری داشتند دچار شکست قطعی شدند و آنها می‌خواستند دنیا به سمت آنها بیایند؛ آمریکا میخواست علیه برجام کار کند اما هیچکس قبول نکرد. امروز در سازمان ملل و در مجامع جهانی اگر بحثی درباره برجام میشود جز آمریکا و یکی دو کشور که از اذناب آمریکا هستند دیگران با آمریکا همراهی نمی‌کنند.

* آمریکایی ها می‌خواستند کشور را به بحران بکشانند و مردم به خیابان‌ها بیایند اما دچار شکست قطعی و حتمی شده اند؛ مردم را مقداری به زحمت انداختند و خودشان نیز در دنیا بی آبرو شدند.

*دولت بعدی آمریکا چه این دولت باشد و چه دولتی دیگر باشد حتما به فکر راه حل جدید می‌افتند؛ چون راه فعلی جواب نداده است و مجبورند راه را تغییر دهند اما ما فعلا بر مبنای اینکه تحریم هست و باز هم ادامه می‌یابد کشور را اداره میکنیم؛ ما توانیم کشور را اداره کنیم. برخی از دوستان در سال ۹۷ پیش بینی تورم سه رقمی میکردند اما در ماه‌های آخر ۹۸ تورم کاهش یافت؛ الان تورم سالانه ما ۲۵ درصد است. پیش‌بینی هایی که برخی حتی اقتصاددانان داخلی می‌کردند محقق نشده است.

*{ با اشاره به تاثیرات ویروس کرونا در کشور}در ماجرای کرونا نشان دادیم که علی رغم تحریم و مشکلات در مقایسه با سایر کشور ها یا جلوتر حرکت کردیم یا در جایگاهی برابر قرار گرفته‌ایم. در ماجرای کرونا اروپا و آمریکا به روزهایی رسیدند که با کمبود تخت مواجه شدند اما در بدترین شرایطی که ما پیدا کردیم، بار هم تخت خالی داشتیم؛ علی رغم فشارها میتوانیم با وحدت کشور را اداره کنیم و اگر وحدت و یگانگی ادامه پیدا کند فشار آمریکا دچار شکست خواهد شد.

توافق با آمریکا به معنای بازگشت به برجام است

*{در واکنش به اظهارات رئیس جمهوری آمریکا درباره رسیدن به توافق با ایران در روزهای نخست ریاست جمهوری خود در دوره جدید} ترامپ حرفهای زیادی می‌زند؛ یک مرتبه گفت اگر در انتخابات پیروز شوم در ماه اول با ایران توافق می کنم اما اخیراً گفته که منظور من هفته نخست ریاست جمهوری دوره جدید بوده است. اگر توافق به معنای بازگشت به برجام است، همین امروز هم این توافق انجام می‌شود اما اگر بخواهند کار دیگری انجام دهند و فشاری به ملت ایران تحمیل کنند دستیابی به توافق امکان‌پذیر نخواهد بود. ‌

با تک نرخی شدن ارز مخالف بودم

*{در پاسخ به پرسش مدیرمسئول روزنامه دنیای اقتصاد مبنی بر اینکه آیا با سیاست‌های غیرقابل پیش‌بینی دولت‌ها، سرمایه‌گذار خارجی و داخلی قائل به سرمایه‌گذاری خواهد بود} دولت و مجلس در قانون‌گذاری باید امنیت در اقتصاد به وجود آورند تا مقرارت هر روز تغییر نکند. اگر چنین باشد معلوم است که آینده مبهم می‌شود و سرمایه‌گذاری را دچار مشکل می‌کند البته بالاتر از این هم در کل مجموعه نظام مسائلی وجود دارد که من نمیخواهم وارد آن بشوم.

*چرا وقتی انتخابات تمام شد در سال ۹۲ قیمت ارز پایین آمد؟ چون مردم تصور کردند که دولتی سرکار آمده است که مشکلات اقتصادی و بین‌المللی را حل می کند و ما هنوز کاری نکرده بودیم. اما در همان اواخر ۹۶ و ۹۷ اتفاقاتی افتاد که مردم را نگران کرد یکی در ۹۶ که در داخل بود و دیگری کار آمریکا برای خروج از برجام در ۹۷ که یکباره قیمت ارز را روزانه و ساعتی بالا می‌برد.

* در کرونا در برخی کشورها قیمت پول ملی پایین آمد مثلاً در ترکیه. ما هم در دولت تلاش کردیم که مشکل را حل کنیم. چون ارز کافی در کشور بود و ما باید جلوی خروج سرمایه را بگیریم و نیز اینکه ارز تک نرخی شود که ابتدا با این امر مخالفت داشتم و درنهایت که همه اقتصاددانان دولت و خارج از آن جلسه گذاشتند و در آن مطرح شد که همه یکصدا و به اتفاق می‌گویند که راه‌حل، ارز تک‌نرخی است من از نظر مخالف خودم برگشتم و برای آرامش بازار موافقت کردم.

کسری بودجه امسال و سال آینده تامین شده است

*برخی از این ماجرا سواستفاده کردند و تخلف انجام دادند،  شرایط باعث می‌شود که دولت تصمیماتی بگیرد و دولت هم البته تصمیمات باثباتی را در مجموع گرفته است اما دولت هم مشکلاتی دارد. من گفتم که نیاز به یک وزیر بازرگانی دارم که تمام حواسش صدرصد به بازار باشد. این نشد و ما سال‌ها منتظر ماندیم.

*دولت ابزاری نیاز دارد که گاهی باید از سوی مجلس تامین شود که البته زمانی هم هست که اینگونه نمیشود و الان کاری به دلایلش نداریم.

*در داستان کرونا صادرات و واردات ما متوقف شد و بازگشت پولها کمی به مشکل خورد اما تصمیم دولت ایجاد بی ثباتی در اقتصاد نیست. اینکه می‌گویند دولت کسری بودجه دارد و می خواهد با بالاوپایین کردن قیمت ارز پول خود را تامین کند این کاملا نادرست است. چنین چیزی وجود ندارد و ما به ثبات اقتصادی بسیار نیازمندیم. کسری بودجه امسال و سال بعد ما هم تامین است و در این زمینه مشکلی نداریم.

اصلاح ساختار بودجه همچنان در دستور کار دولت

*{ در پاسخ به پرسش نماینده روزنامه جام جم درباره سپری شدن ۵۰۰ روز از دستور رهبری برای اصلاح ساختار بودجه و اقدامات انجام شده از سوی دولت} اصلاح ساختار بودجه سالانه انجام شده است؛. تبصره های ۱۴، ۱۸ و ۱۹ که تبصره های کلیدی بوده در سالهای اخیر تغییراتی داشته است. مقام معظم رهبری سال قبل اعلام کردند که اصلاح ساختار کلی در بودجه به وجود بیاید که در این زمینه جلسات متعددی با سه قوه برگزار شد و مواردی تصویب و مواردی باقی ماند اما پیش از نهایی شدن آن مباحث دوره مجلس دهم پایان یافت اما اصلاح ساختار بودجه همچنان در دستور کار جلسات ما است.

*بخش هایی از بودجه وابسته به شرایط اقتصادی دولت است؛ بودجه رقم های ثابتی اعم از حقوق کارمندان و بازنشستگان و خدمات دارد که سالانه نیز درصدی افزایش می‌یابد و نمی‌توان آنها را خیلی تغییر داد. البته برای سال جاری دستگاه‌های اجرایی را مکلف به کاهش ۲۰ درصدی بودجه جاری کردیم.

ر*بودجه در بحث درآمد نیاز به تحولاتی دارد،در این زمینه آنچه سازمان برنامه و بودجه پیش بینی کرده بود، تحولی بزرگ در مالیات بود در این زمینه جلساتی برگزار شد اما روسای هر سه قوه با پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه مخالفت کردند؛ این طرح فشار عظیم مالیاتی به مردم وارد میکرد که برای تغییرات به دولت بازگردانده شد.

*همانطور که گفتم، الان طرحی برای یکسال پایانی دولت است که میتوان از آن برای بودجه نیز استفاده کرد.

نگفتم ۱۰۰ روزه مشکلات را حل می‌کنم

*{ در پاسخ به خبرگزاری فارس درباره وعده‌ی صدروزه روحانی که در رقابت های انتخاباتی مطرح شده و همچنین رواج ادبیات مشروعیت زدایی از سوی برخی کاندیداهای انتخابات‌ به ویژه انتخابات‌های ریاست جمهوری}  گاهی گفته می‌شود که روحانی گفته من صد روزه مسایل را حل میکنم؛ این یکی از نکاتی بود که نادرست در برخی رسانه ها مطرح شد. همانطور که رهبری فرمودند رسم بر این است که بسیاری از دولت ها یک برنامه صد روزه و یک برنامه ۴ ساله برای خود اعلام می‌کنند.

*من نیز قبل و بعد از پیروزی در انتخابات اعلام کردم که این دو برنامه را دارم؛ طبیعی است که همه مشکلات مردم در صد روز حل نمیشود اما می‌شود زمینه حل بسیاری از مشکلات را فراهم کرد. با این حال در صد روز نخست دولت یازدهم توافق موقت انجام شد و برنامه های اقتصادی در این صد روز طراحی شد.

* نباید بخاطر انتخابات یا پیروزی و موفقیت در انتخابات و جلب آرا و توجه افکار عمومی زمانی خلاف واقعیات را بیان کنیم؛ فرق ما با دنیا و همه افتخار ما در دنیا این است که رقابت‌های انتخاباتی ما باید کاملاً اخلاقی باشد. در رسانه ها هم گاهی اوقات مشاهده میشود که رسانه‌ای برای جذب مشتری و جذاب شدن خبر، تیتری متفاوت از متن انتخاب می‌کند؛ اگر کاندیدا هم بخواهد اینگونه رفتار کند، حتما به ضرر او خواهد بود.

*یک ماه آینده کشور به سمت فضای انتخاباتی حرکت خواهد کرد؛ باید همه کاندیداها توجه کنند که شرایط کشور ما بگونه ای است که هم در تحریم هستیم و هم کرونا است و هم مشکلاتی وجود دارد؛ در این شرایط نباید با عواطف احساسات و اعتقادات مردم بازی شود.

*در این شرایط رسانه ها به عنوان قوه چهارم باید وارد شوند و نگذارند کاندیداها از اخلاق خارج شوند و اگر کسی به هر بهانه ای خواست از اخلاق خارج شود، با روشن کردن واقعیات برای مردم، به گونه‌ای عمل کنند که آن فرد نیز احساس کند که حرف زدن غیر اخلاقی، به نفع او تمام نخواهد بود. آرزوی همه ما این است که انتخابات آتی هم پر رونق باشد و هم باشکوه باشد و شرکت کننده زیادی داشته باشد و همه کاندیداهای که وارد می‌شوند، مراعات اصول اخلاق را انجام دهند ان شاءالله پایان خوشی داشته باشیم و دولت سیزدهم با افتخاری روی کار بیاید.

همه بیایند این سقف‌های جناحی را بردارند

*{در پاسخ به پرسش مدیرمسئول روزنامه اعتماد که با تقدیر از اقدامات خوب دولت و طرح پاداش وزارت نیرو برای مشترکان کم مصرف عنوان کرد که  امیدی بر ایجاد یک مصالحه ملی در یک سال باقی مانده دولت وجود دارد}  در مورد بخش اول سخن شما در زمینه کم‌مصرف بودن ۳۰ میلیون نفر در کشور باید بگویم که پیشنهادم این بود که صددرصد ۳۰ میلیون نفری که کم‌مصرف بودند در برق با تخفیفی صددرصدی مواجه شوند و از خدمات برق رایگان استفاده کنند تا تشویقی برای بقیه مردم شود.

* اینکه دولت می‌توانست وفاق بیشتری ایجاد کند، همین طور است. آنچه دولت در این باره انجام داده را باید به خوبی برای مردم تبیین می‌کردیم که امید پیدا کنند، اما ما در بخش تبلیغات نتوانستیم با یک زبان گویا و توانمند این خدمات را بیان کنیم و البته شاید رسانه‌ها هم می‌توانستند کمک بیشتری به ما کنند. من گاهی آمارهایی را در جلسات ارائه می‌کنم و با تعجب از من می‌پرسند که واقعاً این آمار درست است؟ ما برای اولین‌بار است که می‌شنویم.

* اما اینکه این دولت باید جناح‌ها را به هم نزدیکتر می‌کرد باید بگویم که تلاش کردیم فضایی برای همه جناح‌ها به وجود آوریم. در هیئت وزیران هم می‌توان دید که از همه جناح‌های معتدل، اصولگرا و اصلاح‌طلب حضور دارند و هیچوقت اگر قرار باشد کسی در دولت به کار گرفته شود نمی‌پرسم او از چه جناحی است؟ به اصولگرا نزدیک است یا اصلاح‌طلب؟ یا معتدل است؟ واقعاً از سواد و تجربه‌اش می‌پرسم و این برای ما مهم است. الان بهترین زمان برای نزدیک شدن همه این جناح‌ها به یکدیگر است.

* همه کسانی که نظام و جمهوری اسلامی و رهبری انقلاب را قبول دارند بیایند و همه این سقف‌های جناحی را بردارند. چطور ما امسال عزاداری محرم را در فضای باز و بیرون از سقف‌ها انجام شد، در رفاقت جناحی هم بیاییم و سقفها را برداریم و در کنار هم قرار گیریم. البته همه باید کمک کنیم که در این انتخابات سقف‌ها برداشته شود و همه جناح‌ها امیدوار به حضور در انتخابات باشند و بدانند که می‌توانند به خوبی کاندیداهای خود را معرفی کنند و به آنان بپردازند.

در آینده از فرصت گفت وگو با مردم بیشتر استفاده می کنم 

*طی چندماه اخیر به دلیل اینکه جلسات بیشتری دارم و صحبت‌های بیشتری می کنم فکر می کردم که این صحبت‌ها مقداری جایگزین نشست خبری و گفت‌وگوی مستقیم با مردم شده است اما بالاخره هر گلی بویی دارد و حتماً جلسه گذاشتن با مطبوعات و گفت‌وگو با مردم و درباره موضوعات مختلف حرف زدن می‌تواند مفید باشد و مردم اطلاعات بیشتری پیدا میکنند و در جریان امور قرار میگیرند.

* مقام معظم رهبری در جلسه اخیر نکته مهمی فرمودند و گفتند که دولت به مردم هم بگوید که چه کار کرده است و هم بگوید که هم چه کار می خواسته انجام دهد و چرا انجام نداده است؛ حتی ایشان فرمود دولت مشکل را بیان کند که این اجازه‌ای مهم برای ما بود که هرجا که نتوانستیم کاری انجام دهیم، دلیل آن را برای مردم توضیح دهیم؛ خیلی مهم است به جای اینکه مردم فکر کنند برای دولت موضوعی مهم نیست و نمیخواهد مشکلات را حل کند یا به دولت تهمت هایی بزنند، مردم بدانند که دولت خواسته و تلاشش را کرده است.

* مردم رئیس جمهوری را انتخاب کردند تا او خادم آنها باشد و او نیز باید به مردم توضیح دهد. امیدوارم در آینده از فرصت گفت‌وگو با مردم بیشتر استفاده کنیم.

مردم باید نسبت آینده خود، کشور و نظام اطمینان داشته باشند

*{درپاسخ به «مهدی رحمانیان» مدیرمسئول روزنامه شرق درباره شرایط و مزیت‌های ایران، وقوع رویدادهای طبیعی و سیاسی و بین المللی و شرایط نامطلوب اقتصادی و زندگی مردم و راه برون رفت از این وضعیت در سال پایانی دولت} قطعا شرایط زندگی مردم مطلوب نیست، مردم ما می‌خواستند در بخش مادی و اقتصادی زندگی راحت‌تر و بهتری داشته باشند، البته امیدوارم که از نظرمعنوی شرایط مردم خوب باشد، دغدغه مردم کمتر باشد مردم می‌خواستند نسبت به آینده کشور و نظام کاملا اطمینان داشته باشند.

* گاهی می گویند «دولت تغییرات ایجاد می‌کند تا بی ثباتی ایجاد می کند» و من پاسخ دادم که « بالاتر ازاین هم از دولت و مجلس هم وجود دارد » اشاره به این است که گاهی مردم نسبت به  آینده تزلزل فکری پیدا کنند که چنین چیزی امروز نیست و نخواهد بود.

*{درباره علل ایجاد وضعیت و شرایط کنونی اقتصاد جامعه} روشن است از این ۴۲ سال ۸ سال در جنگ بودیم و حداقل ۱۰ تا ۱۲ سال در تحریم بودیم اکنون هم که در یک شرایط تحریم بی سابقه قرار داریم.

*اینکه می گویند آیا می‌شد کاری کرد که جنگ نشود، یا زودتر تمام شود و یا کاری می‌شد کرد که کشور تحریم نشود و یا زوتر تمام شود در جای خود نیازمند یک بحث مفصل است؛ اما می‌توانم بگویم دولت برای ایجاد امنیت در جامعه و کشور، حداقل یک بار این تحریم را به عنوان معظلی که بر سر مردم بوده، به طور کامل شکسته است.

*در بار دوم تحریم، یک دولت عجیب وغریبی در آمریکا روی کار آمده است که همه کارهایش عجیب  غریب است؛ همه پیمان‌ها را زیر پا گذاشته و برجام را هم زیر پا گذاشته است.

* شرایط را در چهار از ۹۳ تا پایان ۹۶ ملاحظه کنید، آمار را بررسی کنید؛ از نظر تورم، رشد اقتصادی و روحی مردم و نشاط مردم و تحولات اقتصادی بزرگی که رخ داده است در چه شرایطی  مقایسه کنید در آن چهار سال چه شرایطی داشتیم و در این  سه سال وضعیت با این مشکلات بزرگ اوضاع چگونه شده است.

برجام با عصای زیر بغل آمریکا را شکست داده است

* هدف آمریکا  این بوده است که ما را به زانو دربیاورند و ما را از پا در بیاورند. برجام را در ان سه سال هم پای راست و هم پای چپ آن را شکاندند و اکنون با عصای زیر بغل راه می رود، اما در برابر آمریکا در میدان هنوز مقابله می‌کند، با دو عصا است اما در مقابله آمریکا ایستادگی می کند و در چند مرحله  آمریکا را اط نظر سیاسی شکست داده است و امیدواریم زیادی هم داریم آمریکا  در مرحله اخیر هم شکست حتمی می خورد.

حداقل حقوق ۹.۹ برابر شده است

*در این شرایط با مشکلات جدید مواجه شدیم ومی‌دانیم باید چه کار باید کنیم، اما رسانه‌ها هم باید مسائل را تببین کنند آنجایی که می‌گویید مردم در مشکل هستند باید زندگی بهتری داشته باشند که صحیح هم می گویید، باید علل مسائل را هم بگویید واگر جایی هم دولت مقصر بود دولت را نقد کنید و ایرادی هم ندارد، اما در عین حال بیان کنید که دولت در حد توان خود حقوق متوسط را حدود ۵ تا ۶ برابر کرده است.

*حداقل حقوق ۹.۹ برابر شده است،حداقل دریافتی مستمری بگیران ۵.۹ افزایش پیدا کرده است، حقوق فرهنگیان به طور متوسط ۴.۸  در حدود ۵ برابر افزایش پیدا کرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.