مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی گفت: محرم امسال حرکت هیات‌های مذهبی را به شکل سال‌های قبل در قالب دسته‌های عزاداری نداریم و عزاداری‌ها به شکل تجمعی با رعایت فاصله گذاری و در فضای باز انجام می‌شود.

حجت الاسلام احمد رضایی افزود: امسال به دلیل شرایط خاص و تاکید مقام معظم رهبری در تبعیت از نظر ستاد ملی مقابله با کرونا، در برنامه‌های عزاداری تغییراتی ایجاد شد.

وی اظهار داشت: شرایط جدیدی را در عزاداری تجربه می‌کنیم و این تجربه شاید تاکنون نبوده که کرونا پیش بیاید و در زندگی فردی و اجتماعی مردم اثرگذار باشد و همه به نوعی وادار شدند تا در سبک زندگی فردی و اجتماعی خود تغییر ایجاد کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی بیان کرد: یکی از برنامه‌های مهم و مناسک و مراسم ما بحث عزاداری محرم است که جامعه مومنان و متدینان تاکنون با ستاد ملی کرونا همراه و همسو بوده و کمترین تخلف را در جامعه مسجدی‌ها داشتیم.

وی گفت: امسال مراسم روضه خوانی را به مدت یک ساعت از شروع نماز تا پایان در مساجد داریم و خطبا و وعاظ به سخنرانی پرداخته و با دعای توسلی که خودشان می‌خوانند مجلس به پایان می‌رسد که برگزاری این بخش از عزاداری در فضای مسقف ایرادی ندارد.

حجت الاسلام رضایی اظهار داشت: روزهای تاسوعا و عاشورا برنامه‌های سال قبل مثل حرکت هیات‌ها به سمت قتلگاه بیرجند را نداریم چون اولویت ما حفظ سلامت مردم است و امسال یک عزاداری جامع، سالم و پرشور مورد عنایت ائمه اطهار (ع) داشته باشیم.

وی افزود: سلامت مرم اولویت ماست و نباید کاری کنیم که در هیات یا تجمعات مذهبی ما اتفاق ناگواری بیفتد و همه ما باید برای سلامت هموطنان خود تلاش کنیم.

وی گفت: وقتی ما رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را به درستی انجام دهیم و نیت ما خالص باشد مورد عنایت خداوند متعال و ائمه اطهار (ع) قرار می‌گیرد چون در شرایط سخت و دشوار عرض ارادت می‌کنیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی اظهار داشت: امسال تجمعات و آیین‌های خاص هر سال را نداریم و برپایی ایستگاه‌های صلواتی نیز ممنوع اعلام شده است لذا تقاضا داریم نذورات به شکل دیگری بین مردم و نیازمندان توزیع شود.

وی افزود: در بعضی مکان‌ها خیمه عزاداری برپا می‌شود که با ایستگاه صلواتی متفاوت است و در این خیمه چیزی توزیع نمی‌شود بلکه فقط یک روضه پخش می‌شود و ممنوعیتی ندارد.

رضایی بیان کرد: بعضی نذورات که نذر شرعی برای توزیع غذا است و باید براساس نیت واقف هزینه شود نیز لازم است طبخ شده و پیشنهاد ما به هیات‌های مذهبی این است که غذا را طبخ کنند و خودشان به درب خانه مردم برسانند که تجمعی صورت نگیرد.

وی گفت: بعضی هیات‌های مذهبی کارت دعوت توزیع کردند و در ساعت مشخصی اعلام شد که مردم غذای خود را بگیرند.

وی افزود: نذورات عام که وقف شرعی نیست را می‌توان در جاهایی مثل کمک مومنانه، تهیه اقلام بهداشتی و سایر موارد هزینه کرد.

رعایت اصول بهداشتی مصداق امر به معروف است

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی هم گفت: اگر دنبال پیاده‌سازی فلسفه قیام سیدالشهدا (ع) هستیم باید بدانیم که فلسه اصلی قیام ایشان امر به معروف و نهی از منکر است و امروز مصداق بارز امر به معروف، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است.

حسین خسروی افزود: یکی از اعتقادات ما باید ولایتمداری و نه ولایت شعاری باشد و ولایتمداری یعنی آنچه از دست ما بر می‌آید در عمل در مسیر رهبران الهی و در دوران ما ولایت فقیه باشیم و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند در برگزاری عزاداری‌ها رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مصوب ستاد ملی کرونا ضروری است.

وی اظهار داشت: به دلیل وجود ویروس منحوس کرونا باید مراسم عزاداری با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی باشد.

رییس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: معظم‌له همچنین فرمودند اگر کسی در گسترش کرونا موثر باشد یک سیئه و خلاف انجام داده و اگر کسی به عنوان مثال از ماسک استفاده نکرده باشد و به مراسم عزاداری برود که فرد کناری‌اش در اثر این بی‌احتیاطی به کرونا مبتلا شود، مرتکب گناه شده است.

وی گفت: همچنین ایشان فرمودند اگر کسی در جلوگیری از این ویروس تلاش کند یک حسنه و ثواب انجام داده است.

خسروی بیان کرد: نباید به دشمن بهانه داد چون هزاران کار سالم انجام می‌شود و ما باید در عزاداری‌ها طوری رفتار کنیم که بهانه به دست دشمن ندهیم، به همین دلیل امروز رعایت دستورالعمل های بهداشتی در عزاداری‌ها بیش از گذشته ضروری است.

وی گفت: امروز یکی از مهم‌ترین معروفات در جامعه ما اهدای خون است و اگر در عزاداری‌های امام حسین (ع) گریه می‌کنیم که ایشان خون خود را برای نجات مردم اهدا کرد و هرکسی به ایشان عقیده دارد نباید سازمان انتقال خون را تنها بگذارد.

وی اظهار داشت: به مسوولان هیات‌های مذهبی توصیه می‌کنیم با عشقی که به حضرت سیدالشهدا (ع) دارند، بیانات مقام معظم رهبری را عملی کنند چون مسوولان هیات‌ها به گونه‌ای متولی امامزاده هستند لذا این هیات‌ها در وهله نخست خودشان به درستی دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند و از افرادی که قصد نذر کردن دارند چون حرف مسوولان هیات در مردم اثرگذار است، بخواهند که نذر خون یا نذر تامین مواد بهداشتی را داشته باشند.

اغلب هیات‌ها دستورالعمل‌ها را رعایت می‌کنند

رییس شورای هیات‌های مذهبی خراسان جنوبی هم گفت: تاکنون عزاداری‌های محرم در این استان با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی توسط هیات‌های عزاداری برگزار شده و فقط سه مورد گزارش تخلف اعلام شد که مربوط به اضافه شدن ساعت عزاداری بوده است.

غلامرضا عباسی افزود: ساعت عزاداری در فضای باز حداکثر ۲ ساعت و در فضای بسته یک ساعت است و هیات‌های مذهبی باید این موضوع را رعایت کنند.

وی اظهار داشت: چهار گروه بازرسی داریم که شب‌ها و روزها از برنامه‌های هیات‌ها سرکشی کرده و اگر دستورالعمل‌های بهداشتی به درستی رعایت نشود تذکر داده و در صورت عدم رعایت موارد، طبق آیین‌نامه انضباطی برخورد می‌شود.

رییس شورای هیات‌های مذهبی خراسان جنوبی گفت: مردم هم در صورت مشاهده هرگونه تخلف از رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی موضوع را به سازمان تبلیغات اسلامی اعلام کنند.

وی افزود: تاکنون هیات‌های مذهبی موارد و دستورالعمل‌های بهداشتی را به شکل مطلوب رعایت کرده‌اند و ما هم تا پایان ماه محرم و صفر بر ادامه این روند نظارت داریم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.