حسین صالحی رزیدنت بیماری‌های کودکان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره درد های رشد در کودکان اظهار کرد: درد‌های رشد دوره کودکی که به آن درد‌های خوش خیم شبانه هم می‌گویند معمولا بین ۱۰ تا ۲۰ درصد در کودکان دیده می‌شود.

او گفت: زمان شیوع این بیماری در بین سن ۱۰ تا ۱۲ سالگی است؛ این درد زمانی که کودکان در فاز رشد سریع هستند دیده نمی‌شود بلکه بروز این درد را در قسمت قدامی، ساق پا، دوطرف اندام فوقانی و عضلات پشت ساق پا شاهد هستیم.

صالحی افزود: بروز این درد در کودکان بیشتر به هنگام عصر، شب و استراحت دیده می‌شود. گاهی شدت زیاد درد حتی سبب می‌شود کودک به دلیل درد داشتن از خواب بیدار شود. هچنین باید توجه داشت که داشتن فعالیت‌های ورزشی در طول روز و بازی مداوم به افزایش و بروز این درد کمک می‌کند.

او بیان کرد: این کودکان معمولا آستانه دردشان نسبت به دیگر کودکان هم سن وسال خودشان کمتر است و به هنگام بروز درد می‌توان با کمی ماساژ درد را کاهش داد. همچنین این کودکان به دلیل ناتوانی در جذب کلسیم لازم از استحکام استخوانی بالایی برخوردار نیستند.

صالحی گفت:درد‌های رشد دوره کودکی با ماساژ پا، انجام حرکات کششی عضلانی،گفتار درمانی ، آشنایی کودکان با درد و رفتار درمانی بهبود می یابد.

او افزود: یک نوع دیگری از بیماری و درد وجود دارد که برخلاف مورد اول که در کودکان دیده می‌شود بیشتر در بین نوجوانان و بزرگسالان دیده می‌شود؛ «سندروم پای بیقرار» یک اختلال سنسوری است که اغلب در بیشتر مواقع با درد‌های رشد دوره کودکی اشتباه گرفته می‌شود.

او گفت: سندروم پای بی قرار هم مانند درد‌های رشدی ارثی هستند و از خانواده به کودکان می‌رسد.

صالحی ادامه داد: در اختلال «سندروم پای بیقرار» فرد احساس درد ندارد بلکه یک حس نا خوشایندی را در پای خود احساس می‌کند که تنها با تکان دادن پا می‌تواند این حس را برطرف کند.

او بیان کرد: هرچند که تفاوتی بین این دو اختلال وجود دارد، اما گاهی ممکن است که هر دوی این اختلال باهم در فرد بروز پیدا کند. زمانی که این افراد به پزشک مراجعه می‌کنند مصرف روزانه قرص‌های آهن به این دسته از افراد توصیه می‌شودزیرا در بیشتر مواقع کمبود آهن سبب بروز این اختلال می‌شود.

صالحی گفت: افرادی که دچار اختلال «سندروم پای بیقرار» هستند بیشتر به هنگام شب در خواب و حتی در زمان استراحت که هیچ گونه فعالیتی نداشته اند دچار این اختلال می‌شوند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.