نایب رئیس انجمن پیشگیری و درمان چاقی گفت: شیوه‌های کاهش وزن سریع زمینه ابتلا به کم‌خونی و ریزش مو برای فرد ایجاد می‌کند و در آینده‌ای نه‌چندان دور اضافه وزن قبلی بازمی‌گردد اما ترمیم و بازسازی و تراکم استخوان و عضله ممکن نخواهد بود.

 یکی از بدترین شیوه های کاهش وزن آن است که رژیمی سرشار از چربی و پروتئین به افرادی توصیه می‌شود که بدون بررسی وضعیت جسمی‌شان، فقط به منظور کاهش وزن به پیروی از هر گونه رژیمی می‌پردازند.
 
وی افزود: ‌در این رژیم غذایی به افراد گفته می‌شود هرچه می‌خواهند، گوشت، مرغ، تخم‌مرغ، خامه، سوسیس، کالباس و غیره مصرف کنند اما منابع قندی را به هیچ‌وجه میل نکنند در حالی که با این رژیم لاغری غلط، سوخت ناقصی در بدن ایجاد می‌شود که به ترکیبات کتون تبدیل و مانع جذب اسید اوریک خواهد شد. انباشت اسید اوریک هم زمینه ابتلا به نقرس را در این افراد به وجود می‌آورد و آنها را دچار حمله‌های نقرس می‌کند.
 
همچنین بدن آنها با افزایش ترکیب‌های اوراتی و ابتلا به سنگ‌های اوراتی در کلیه روبرو می‌شود و ریزش شدید مو به سراغشان می‌آید و تنفس و دهانشان بوی بدی می‌گیرد. علاوه بر این، در فاصله‌ای کوتاه، مکانیسم‌های زنجیره‌ای بدن این افراد به کار می‌افتد، به این ترتیب سوخت پایه‌ای تحلیل می‌رود، مصرف سوخت بدن کاهش پیدا می‌کند، آب بدن تخلیه می‌شود و در نهایت زمانی که فرد با وجود این هشدارها به تغذیه خود توجه نمی‌کند، دچار ولع خوردن می‌شود و بدون اراده و کنترل شروع به پرخوری می‌کند.
 
وی، اختلالات کبدی، افتادگی پوست، ریزش مو، از بین رفتن طراوت بدن، افت قند خون، افت فشارخون را از شیوه‌های نادرست کاهش وزن دانست و تصریح کرد: چاقی و اضافه وزن، پدیده‌ای است که طی سال‌های طولانی سراغ برخی افراد می‌آید زیرا بیش از نیاز خود انرژی دریافت کرده‌اند و اضافه وزن شان ناشی از مصرف منابع پروتئینی، کربوهیدرات‌ها، چربی‌های اشباع و غیراشباعی است که طی چند سال متوالی در بدنشان ذخیره شده است.
 
 از بین بردن این انباشته‌ها هم به صرف زمان نیاز است و باید به‌تدریج و با توجه به سن، جنس و وضعیت جسمانی افراد روش‌های لاغری به کار برده شود. به‌عنوان مثال، بهترین میزان کاهش وزن در طول هفته و بنا بر شرایط هر فرد بین ۲۵۰ تا یک کیلوگرم است و مسلم است که مثلا کاهش ۲۵۰ گرم وزن در طول هفته بهتر از ۳۵۰ گرم است زیرا هرچه وزن آرام‌تر کاسته شود تا تمام نیازهای بدن فرد تامین شود، این فرآیند با سلامت و صحت بیشتری طی خواهدشد.

بهترین توصیه برای دست پیدا کردن به تناسب اندام

این متخصص تغذیه به افرادی که قصد کاهش وزن دارند، توصیه کرد به حفظ طراوت، زیبایی و سلامت هرچه بیشتر خود توجه کنند و به یاد داشته باشند که نوع چاقی و نحوه برخورد با آن، در هر فردی متفاوت است و نباید هر روش لاغری را برگزید. اگر کسی تمایل ندارد دچار چاقی و اضافه وزن شود، باید به میزان موادغذایی دریافتی‌اش توجه داشته باشد و بداند سکه سلامت دو رو دارد، یک روی آن تغذیه مناسب، متعادل و متنوع است و روی دیگرش فعالیت متنوع که هم مواد مغذی مورد نیاز برای رشد و سلامت بدن را در اختیار افراد قرار می‌دهد و هم انرژی مازاد بدن را می‌سوزاند.
 
 روش دیگری که بهتر است برای کاهش وزن دنبال کرد، این است که موادغذایی مصرفی در طول یک هفته و زمان مصرف آنها را که به دنبال احساس گرسنگی یا سیر بودن میل می‌شود، یادداشت کرد و با پایان یک هفته و مراجعه به موارد یادداشت شده، به این نکته توجه شود که مصرف موادغذایی متفاوت یا دسرها و میان‌وعده‌ها، به دلیل احساس گرسنگی و نیاز بدن بوده است یا نه تا به این ترتیب فرد به دلایل چاقی خود پی ببرد.
 
 چاقی بیماری خزنده‌ای است که برای انواع بیماری‌های خطرناک مراسم فراخوان برگزار می‌کند، با تحلیل عواملی که باعث افزایش وزن و چاقی فرد می‌شود، این نتیجه به دست می‌آید که هله‌هوله‌ها چیزی به جز انرژی به بدن نمی‌رساند و منفعتی برای بدن ندارد و مصرف آب به جای نوشابه و آبمیوه‌ها، مصرف بیشتر سبزی‌های خام و پخته و خوردن غذاهای آب پز، بخارپز و کبابی به جای غذای سرخ‌شده کمک می‌کند تا بدن در مسیر سلامت پیش رود و تناسب اندام، زیبایی واقعی و طول عمر به‌دست آید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.