دولت آمریکا ۲۴ شرکت چینی را به اتهام فعالیت نظامی در دریای جنوب چین، در لیست سیاه قرار داد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وزارت بازرگانی آمریکا در بیانیه‌ای مدعی شد: «۲۴ شرکت چینی را به خاطر کمک به ارتش چین برای ساخت‌وساز و نظامی‌سازی جزایر مصنوعی در دریای جنوبی چین که به طور بین‌المللی محکوم شده است، مورد تحریم قرار می‌دهد».

این وزارتخانه در ادامه ادعاهای خود نوشت: «علی‌رغم اعتراضات ایالات متحده و دیگر کشورها، دولت جمهوری خلق چین با سرعت بالایی ساخت جزایر مصنوعی را از سال ۲۰۱۳ ادامه داده است و [این اقدام] حزب کمونیست چین را قادر می‌سازد، به نظامی‌سازی نواحی تحت منازعه پرداخته و حق حاکمیت شرکای آمریکا در منطقه را تحت‌الشعاع قرار دهد».

به‌طور همزمان «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای جداگانه از محدودیت صدور ویزا برای شماری از افراد دارای ملیت چینی که ادعا شده در نظامی‌سازی دریای جنوبی چین مشارکت داشته‌اند، خبر داد.

با افزایش تنش در دریای جنوبی چین، اواخر مرداد ماه، ارتش آمریکا در اقدامی مداخله‌جویانه، ناو گروهی شامل ناو هواپیمابر «رونالد ریگان» را جهت برگزاری رزمایشی تحریک‌آمیز روانه این منطقه تحت منازعه کرد.

ارتش چین نیز از روز گذشته (سه‌شنبه) اعلام کرد که  در چهار منطقه  از جمله  «دریای جنوبی چین» و «دریای زرد» این رزمایش در حال برگزاری است. کارشناسان امور نظامی این اقدام چین را نمایش میزان آمادگی  به آمریکا و تایوان در صورت مواجهه محتمل برشمردند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.