آنچه در دیدار مدیران رسانه با رئیس‌جمهور گذشت/ روحانی: از نقد رسانه‌ها استقبال می‌کنیم

در این دیدار که کسانی چون مدیران مسئول روزنامه‌های ایران، اطلاعات، شرق، اعتماد، سازندگی، دنیای اقتصاد و همشهری و مدیران عامل خبرگزاری‌های ایرنا،  ایسنا، ایلنا، مهر، فارس و تسنیم حضور داشتند، دغدغه‌های مردم از زبان اهالی رسانه بیان شد و حسن روحانی هم نکاتی بیان کرد.

روحانی در بخش‌هایی از سخنان خود، درباره رسانه‌ها گفت: مهم است که رسانه‌ها چگونه انتظارات را مطرح کنند. فرصت کرونا که دوران سختی برای مردم ما بوده وهست، یکی از فرصت‌هایی که برای مردم ما ایجاد کرد، هم‌نوایی و هم‌صدایی همه از جمله دولت و رسانه‌ها در مبارزه با این بلیه بود. هم‌صدایی به‌وجود آمده بین دولت و رسانه‌ها بعد از شیوع کرونا آثار خوبی می‌تواند داشته باشد و موجب وحدت و همدلی در جامعه شود.

او در فرازی دیگر از سخنان خود اضافه کرد: رسانه‌ها دولت را متوجه می‌کنند که باید تلاش بیشتری انجام دهد که صحیح است، اما رسانه هم باید در زمینه تببین دستاوردها و واقعیت برای مردم بیشتر تلاش کنند. در این فرصت باقی‌مانده مثل گذشته از نقد رسانه‌ها استقبال می‌کنیم و می‌دانیم اگر از روی دلسوزی‌ نقد صورت بگیرد موجب تصحیح، کمال و بهبود امور خواهد شد و امیدوارم این نزدیکی و رفاقتی که بین رسانه‌ها و دولت ایجاد شده تا پایان دولت باقی بماند. در حاشیه این دیدار، با سه‌تن از مدیران رسانه‌های حاضر در نشست گفت‌وگو کردیم.

این جلسه دو روز بعد از آن برگزار شد که رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار تصویری با اعضای هیئت دولت به مناسبت هفته دولت، با اشاره به خبرهای بزرگ و مهمی که رئیس‌جمهور و اعضای دولت در گزارش‌های خود اعلام کردند، افزودند: هفته‌ی دولت فرصت مناسبی برای تبیین و اطلاع‌رسانی خدمات اعضای دولت و نقد نقاط قوت و ضعف است که دولت باید بیش و پیش از دیگران به نقد درونی بپردازد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به دولتمردان توصیه کردند: در گزارش‌هایی جامع و صادقانه، آنچه توانستید و آنچه قرار بود اما نتوانستید را برای مردم بیان کنید که مردم از این‌گونه گزارش‌های صادقانه، خرسند و امیدوار می‌شوند.

لزوم پیوست رسانه‌ایِ قدرت‌مندتر و هدف‌مندتر اقدامات دولت

مدیرمسئول روزنامه شرق، درخصوص جلسه مدیران رسانه‌ها با رئیس‌جمهور، بیان کرد: این جلسه با این تعداد و ترکیب متفاوت، برای نخستین‌بار بود که برگزار می‌شد. ایشان البته پیشتر در مقاطعی، جلساتی با خبرنگاران داشت اما این جلسه متفاوت بود. جز این، ایشان تقریبا همه سوالات را با سعه صدر پاسخ گفت و جواب‌های نسبتا خوبی هم داد و با توجه به سقف پاسخگویی و ملاحظات و مصالح، تقریبا هرآنچه پرسیده شد را پاسخ گفت.

مهدی رحمانیان درباره یاری‌گریِ رسانه‌ها در هشتمین سال دولت هم خاطرنشان ساخت: رسانه‌ها به‌ویژه رسانه‌های همسو که همیشه اعلام آمادگی کرده‌اند اما لازم است تا سیاست‌های رسانه‌ای دولت هارمونی داشته باشد و مراجع سه‌گانه شورای اطلاع‌رسانی نهاد ریاست‌جمهوری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) هماهنگی داشته باشند تا عملکرد دولت به‌بهترین‌شکل به اطلاع عموم برسد. چنان‌که کارهای بزرگ دولت با هوشمندی رسانه‌ای، در همین یک سال پایانی می‌تواند خیلی خوب منعکس شود. برای مثال، برجام که آن‌را بزرگترین دستاورد دولت تدبیر و امید در عرصه سیاست خارجی می‌دانیم، حتی در وضعیت فعلی که می‌گویند دوپایش قطع شده و با عصا راه می‌رود یا آنکه مُرده است و فقط جنازه‌اش روی زمین مانده، دیدیم که در شورای امنیت، چگونه توطئه آمریکا را خنثی کرد ولی آنگونه که باید، در فضای رسانه‌ای نشر نیافت.

پیشنهاد جلسات ماهانه رئیس‌جمهور با مدیران رسانه‌ها

مدیرمسئول روزنامه اعتماد، نشست دیروزِ حسن روحانی با مدیران رسانه‌ها را بی‌سابقه ارزیابی کرد و گفت: قبل‌تر آقای رئیس‌جمهور با خبرنگاران، جلسات پرسش و پاسخ داشت که صرفا سوالِ رسانه‌ها مطرح می‌شد اما این جلسه، فقط پرسش مدیران رسانه‌ها نبود، بلکه جلسه هم‌اندیشی، تحلیل و تفسیر هم بود. اگرچه فرصت کم بود، اکثر مدیران رسانه‌ها نکات‌شان را مطرح کردند و مطالبی را به ایشان یادآور شدند. جلسه‌ای که به ‌نظرم می‌تواند در همین سالِ آخرِ دولت بسیار راهگشا باشد. از این ‌رو صاحبان و مدیران رسانه‌ها می‌توانند گرفتاری‌های مردم در پیچ‌وخمِ اداری و نقایصی که وجود دارد را به اطلاع رئیس‌جمهور برسانند و بی‌پرده مطرح کنند.

الیاس حضرتی، افزود: همچنین در این جلسات می‌توان درباره منافع ملی و حدود و ثغور و عرصه عمل رسانه‌ها سخن گفت و به تبادل نظر پرداخت و به تفاهم رسید. اصحاب رسانه هم با توجه به نتیجه این مذاکرات و در ذیل آن مطالب خود را کار کنند که هم دربرگیریِ منافع ملی را داشته باشد و هم طرح نیازهای کشور و البته مشکلات مردم.

این مدیر رسانه درباره یاری‌گری‌های رسانه‌ها به دولت هم گفت: در سال آخر دولت نتیجه تلاش‌ها و فشارها در این هفت‌سال مشخص می‌شود و باید از جانب خود دولت و رسانه‌ها، موانع و مصائبی که پیش‌رو داشته به اطلاع مردم برسد. اینکه چه کارهای بزرگ و مهم انجام شد یا چه سنگ‌هایی بر سر برخی برنامه‌های دولت انداخته شد، برای مردم شفاف توضیح داده شود تا در رسانه‌ها به ‌بهترین‌شکل منعکس شود. لازم است تا این هم‌فکری آقای رئیس‌جمهور با اصحاب رسانه در سال هشتم دولت ادامه داشته باشد و مثلا شاید بد نباشد، ماهی یک‌بار صبحانه کاری برگزار شود تا این جلسات ادامه‌دار باشد.

او از اهمیت فعالیت رسانه‌ای دولت هم یاد کرد و گفت: فارغ از رسانه‌ها، خود دولت هم باید آستین‌ها را بالا بزند و عملکرد خود را دقیق و صحیح و به تفکیک در اختیار همه رسانه‌ها اعم از همسو و همراه، مستقل و بی‌طرف و حتی منتقد و مخالف قرار دهد تا هریک از آنها، این اطلاعات ناشی از فعالیت‌ها دولت را بنا به سیاست‌های خود در اختیار مردم قرار دهند. چون هیچ‌کس مخالف انتقاد نیست؛ اما مخالف تخریب هستیم و همین هم مشکل اصلی دولت است که مراکزی با بودجه‌های خاص، تولید محتوا می‌کنند درحالی‌که دولت می‌تواند با روشنگری این توطئه‌ها را خنثی کند.

صداوسیما لحظه‌ای از تخریب دولت فروگذار نیست

مدیرعامل خبرگزاری ایلنا نیز که در این نشست حضور داشت، گفت: دیدار مدیران رسانه‌ها با آقای رئیس‌جمهور، برای اولین‌بار بود که در این سطح در دولت تدبیر و امید برگزار می‌شد و محافظه‌کارانه‌تر از نشست‌های خبری ایشان با اصحاب رسانه بود. در آن جلسات هم مدیران رسانه‌ها دعوت می‌شوند اما پرسش‌ها را خبرنگاران مطرح می‌کنند، بی‌محاباتر طرح سوال صورت می‌گیرد. دیروز، برخی سوالات با ملاحظاتی مطرح شد و البته توقع، چیزی فراتر از این بود. به‌هر روی تجربه جدیدی بود که باید به فال نیک گرفت.

مسعود حیدری همچنین درباره فعالیت رسانه‌ها در آخرین سال این دولت هم اظهار داشت: با توجه به اینکه صداوسیما، لحظه‌ای از تخریب دولت فروگذار نیست و از انتقاد فراتر رفته و علنا به رسانه مخالف دولت تبدیل شده است و اطلاع‌رسانی معکوس صورت می‌گیرد، رسانه‌های دیگر می‌توانند یاری‌رسان دولت باشند و اقدامات آن‌را به‌نحو صحیحی به اطلاع مردم برسانند.

نشست رئیس‌جمهوری با رسانه‌ها تاثیرگذار و مثبت است

مدیر مسئول روزنامه دنیای اقتصاد که در این نشست حضور داشت درباره برگزاری این نشست به ایرنا، گفت: قطعا این نشست‌ها تاثیرگذار و مثبت است و البته که به نظر بنده باید هر سال و یا دو سال یک بار برگزار می‌شد.  

علیرضا بختیاری افزود: این نشست‌ها برای تبادل افکار و بر مبنای تعامل و همفکری است؛ نه مصاحبه بنابراین حتما می‌تواند در فضایی مناسب و در زمان مشخص به کمک مدیران دولتی بیاید.

مدیر مسئول روزنامه دنیای اقتصاد با بیان اینکه نباید دیدار مدیران رسانه‌ها با رئیس‌جمهور برای انجام مصاحبه تلقی شود، افزود: این نشست صرفا پرسش و پاسخ و تبادل نظر و افکار بود که البته می‌توانست طولانی‌تر و چالشی‌تر از این هم برگزار شود.

بختیاری درباره نوع انعکاس عملکرد دولت در رسانه‌ها، توضیح داد: رئیس جمهور در این نشست به‌درستی اعلام کردند در کشور ما به دلیل نبود حزب به معنای واقعی برخی رسانه‌ها نقش احزاب را بازی کنند درحالی که رسانه‌ حرفه‌ای باید با حفظ دیدگاه خود آنچه را واقع می‌شود به درستی و باصداقت تجزیه و تحلیل کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.