آذری جهرمی: در خدمات پهن‌باند ثابت تعداد کاربران به ۷۳ میلیون رسیده است

محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه نزدیک ۶ هزار استارت‌آپ ، ۳۵ هزار محصول ایرانی را در فضای مجازی ارائه می‌کنند افزود: این آمار در سال ۹۲ زیر ۱۰۰ مورد بود، اشتغال مستقیم این بخش بیش از ۲۰۰ هزار نفر و اشتغال غیرمستقیم بیش از یک و نیم میلیون نفر است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: سهم محتوای فارسی با رشد ۲ برابری روبرو شده است، زبان فارسی در وب با رشدی که صورت گرفته از مقام یازدهم به مقام پنجم رسیده است، تولید محتوای ایرانی در فضای مجازی رشد قابل توجهی یافته است .

او اظهار کرد: بخش اعظمی از بخش های زیرساختی شبکه ملی اطلاعات به سرانجام رسیده است و با دستور رهبر انقلاب ما بقیه کارها سرعت گرفته است.

آذری جهرمی با اشاره به اینکه در فضای مجازی باید اصول حکمرانی مشخص شود، گفت: آمریکا برای خود اصول حکمرانی در فضای مجازی دارد، اروپا به شدت تلاش می‌کند تا اصول حکمرانی در فضای مجازی برای خود ترسیم کند، روسیه در حال حاضر در حال کار کردن بر روی این موضوع است، ما یک سند استراتژیک و یک سند سیاست گذاری در مواجهه با فضای مجازی نداریم تا این اصول همه خط و مشق‌ها را مشخص کند.

او با اشاره به اینکه فقدان سیاستگذاری کلی در کشور در این حوزه داریم ادامه داد: باید بی‌تعارف صحبت کنیم لذا اصول حکمرانی باید ترسیم و تصویب شود و در کشور جا بیفتد که اصلاً جایگاه ما در فضای مجازی چگونه است، برخی از کشور‌ها بازار خود را بر روی پلتفرم‌های بین المللی باز می‌کنند مانند ترکیه و در پلتفرم‌ها تبلیغات و بازاریابی را انجام می‌دهند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: ما پیش نویسی را در رابطه با اصول حکمرانی تهیه کرده ایم و ارائه داده ایم، اما هنوز بررسی نشده و باید نظرات مختلف داده شود و آن‌ها را باید با سیاست‌های کلی نظام تطابق داد تا بتوان به یک نتیجه رسید.

او عنوان کرد: به لحاظ تحریم ظالمانه با تحریمی مواجه هستیم که هرگونه همکاری شرکت‌های حوزه آی تی با جمهوری اسلامی منع شده است بنابراین برای تعاملات بین المللی محدودیت وجود دارد البته این نیست که ابتکار عمل و راهکاری وجود نداشته باشد، بحث این است اگر می‌خواهید در این فضا بروید باید اصول تعامل مشخص باشد.

آذری جهرمی با اشاره به مراسم عزاداری محرم گفت: به دلیل کرونا شرایطی برای هیئت‌های مذهبی به وجود آمده تا آن‌ها آنلاین شوند، بیش از ۲ هزار هیئت ثبت نام کرده‌اند لذا برای آن‌ها اتصال رایگان به اینترنت را فراهم کرده ایم یعنی آن‌ها به شبکه متصل شده اند و بسته رایگانی برای مدت یک ماه در اختیار آن‌ها گذاشته شده است.

او با اشاره به اینکه از پلتفرم‌هایی که در این حوزه وجود دارد حمایت کرده ایم خاطرنشان کرد: تا الان حدود ۸ درصد رشد، در ترافیک داخلی داریم که این ترافیک ناشی از پخش زنده هیئت‌های مذهبی و اقبالی که مردم به آن‌ها داشته اند است و برای تاسوعا و عاشورا این عدد به ۳۰ درصد خواهد رسید و لذا مردم استقبال خوبی کرده‌اند و هیئت‌ها نیز در رعایت پروتکل‌ها از منظم‌ترین مجموعه‌هایی هستند که کار را انجام می‌دهند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه شبکه ملی اطلاعات یک پروژه نیست که تمام شود بلکه یک فرایند همیشه دائم است و به نوعی مدیای برقراری ارتباط مردم محسوب می‌شود گفت: این شبکه شامل اجزایی است که باید تکمیل شود، لذا طبق سند مصوب شورای عالی فضای مجازی، شبکه ملی اطلاعات دارای ۲۳ جزء زیرساختی است که برآورد ما این است که حدود ۱۱ جزء آن کامل شده، برخی از این اجزا نیازمند توسعه هستند و حدود ۴ جزء از این اجزا، هنوز استقرار نیافته است.

او بیان کرد: به لحاظ تعدادی، ۵۷ درصد اجزای زیرساختی این شبکه کامل شده، ۱۹ درصد اجزا نیازمند تکمیل هستند و ۲۴ درصد اجزا باید استقرار پیدا کنند.

آذری جهرمی با بیان اینکه مرکز امینت یکپارچه شبکه ملی اطلاعات برای استقرار این اجزا تا دو هفته دیگر راه اندازی می‌شود افزود: مطابق سند معماری شبکه ملی اطلاعات، این شبکه دارای ۲۹ جزء خدماتی است که ۴۰ درصد این اجزا استقرار یافته است، ۴۷ درصد اجزا نیازمند تکمیل و ۱۷ درصد اجزا نیازمند استقرار هستند.

او تصریح کرد: در این خصوص تقسیم کار انجام شده است، به طوری که ۵۹ درصد وظایف تکمیل اجزای زیرساختی شبکه برعهده وزارت ارتباطات است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه در اجزای خدمات شبکه ملی اطلاعات نیز بیشترین وزن کار مربوط به وزارت ارتباطات نیست افزود: از بیمه، بانک و وزارت اقتصاد گرفته تا وزارت ارتباطات همه مسئول هستند، در لایه اجزای محتوایی شبکه ملی اطلاعات نیز وظایف برعهده سایر نهاد‌ها است.

آذری جهرمی با اشاره به اینکه توسعه موتورجستجوی بومی مطابق سند شبکه ملی اطلاعات به عنوان خدمت پایه برعهده وزارت ارتباطات است اظهار کرد: ما در این حوزه ضعف داریم و حوادث آبان ماه نشان داد که در زمینه موتور جستجوی بومی توان اداره درخواست‌های مردم وجود ندارد و در این زمینه مردود شدیم، البته برنامه ریزی کرده ایم تا این مشکل برطرف شود و راه اندازی مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات در این راستا انجام خواهد شد.

او تصریح کرد: در پیام رسان‌ها وضعیتمان مطلوب‌تر از سابق است، برنامه عملیاتی و زمان بندی مشخصی برای تکمیل اقدامات شبکه ملی اطلاعات داریم. ارزیابی مرکز ملی فضای مجازی نیز از پیشرفت این پروژه نشان می‌دهد که ما طی چند وقت اخیر، ۲۵ درصد رشد داشتیم و تا شهریور ۱۴۰۰، موضوع خدمات پیام رسان‌ها و موتورجستجوی بومی را تکمیل می‌کنیم، سایر موارد نیز مطابق سند معماری، تا سال ۱۴۰۴ باید تکمیل شود.

آذری جهرمی با اشاره به اینکه شورای عالی فضای مجازی جلسات منظمی ندارد گفت: به تازگی نیز مقام معظم رهبری مجددا در خصوص برگزاری جلسات و عدم اهتمام به آن، گلایه داشتند، که امیدواریم این جلسات با همدلی و همکاری منظم‌تر برگزار شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.