استارت طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در هفته دولت

 

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از آغاز ثبت‌نام متقاضیان مشاغل خانگی در "طرح ملی توسعه مشاغل خانگی" در ۳۱ استان کشور با ظرفیت ۵۴ هزار و ۳۰۰ نفر همزمان با هفته دولت خبر داد.

عیسی منصوری در این خصوص اعلام کرد: پس از پیاده‌سازی قابل قبول الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی در ۹ استان با ظرفیت ۲۰ هزار نفر به صورت پایلوت طی سال‌ها ۹۶ تا ۹۸، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصمیم گرفت این طرح را در ۳۱ استان کشور با توجه به ضرورت توجه بیش از پیش به مشاغل خانگی در دوران کرونا و به منظور کمک و رونق اقتصاد خانوار، تحقق شعار سال و توسعه جایگاه مشاغل خانگی در اقتصاد کشور تعمیم دهد.

وی افزود: بر این اساس به جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد توسعه‌ای که پیاده‌سازی طرح پایلوت در ۹ استان کشور را طی سال‌های ۹۶ تا ۹۸ بر عهده داشت، از سوی وزارت، وظیفه مطالعات فاز اول طرح شامل نیازسنجی، مزیت‌سنجی و ظرفیت‌سنجی مشاغل خانگی مبتنی بر الگوی توسعه مشاغل خانگی محول شد. این نهاد با بهره‌گیری از توان پژوهشی خود و با همکاری ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در استان‌ها و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط استانی و ملی، فاز مطالعاتی طرح را به اتمام رسانده و آمادگی خود را جهت شروع فاز دوم و سوم طرح ملی توسعه مشاغل خانگی که شامل ثبت‌نام از متقاضیان، غربال‌گری، راستی‌آزمایی، ارائه آموزش‌ها و مشاوره‌های عمومی و تخصصی و اتصال به بازار است را، به وزارت اعلام کرد. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس از بررسی گزارش فاز اول، مجوز شروع فازهای دوم و سوم طرح بر اساس دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های مربوط را همزمان با هفته دولت صادر نمود.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد زمان آغاز ثبت‌نام و نحوه ثبت‌نام متقاضیان اعلام کرد: ثبت‌نام از روز پنج‌شنبه ۶ شهریور آغاز ومی شود و به مدت یک‌ماه ادامه خواهد داشت.

وی همچنین در خصوص نحوه ثبت‌نام متقاضیان اظهار داشت: کلیه متقاضیان لازم است به سامانه inhb.ir که به همین منظور طراحی شده است، مراجعه و نسبت به تکمیل فرم‌ها و اطلاعات مربوط اقدام کنند. بدیهی است پس از ثبت‌نام متقاضیان، واحدهای مجری جهاد دانشگاهی در کلیه استان‌ها نسبت به پایش و راستی‌آزمایی اطلاعات متقاضیان بر اساس دستورالعمل‌های مربوط اقدام خواهند کرد.

 منصوری همچنین در خصوص ظرفیت تخصیص‌یافته به هر استان اعلام کرد: به منظور تعیین ظرفیت هر استان، جلسات متعددی مبتنی بر گزارش‌های وضعیت اشتغال هر استان، طرح‌های ملی اشتغال‌زای در دست اجرا در استان‌ها، برگزار و در نهایت با توجه به شاخص‌های متعدد برای هر استان، ظرفیت مربوطه مصوب و به جهاد دانشگاهی به عنوان مجری ابلاغ شد.

وی در مورد نحوه نظارت و پایش فازهای مختلف طرح اعلام کرد: به منظور نظارت دقیق بر اجرا و پیاده‌سازی طرح در فازهای مختلف، تمامی ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در استان‌ها به‌عنوان ناظر تعیین شده و هر مرحله از کار قطعا لازم است به تایید این ادارات کل برسد.

 منصوری در خصوص ویژگی‌های این طرح گفت: طرح ملی توسعه مشاغل خانگی مبتنی بر آسیب‌شناسی طرح‌های پیشین، مطالعات کشورهای موفق و پیشرو دنیا در این حوزه است که توسط دبیرخانه ستاد مشاغل خانگی تهیه و پس از طرح در ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، به تصویب رسید.

وی در ادامه به تعداد دیگری از ویژگی‌های این طرح اشاره و تصریح کرد: توجه به بازار یا همان تولید مبتنی بر بازار، توانمندسازی متقاضیان و کاهش وابستگی به وام، توجه بیش از پیش به پیشرانان ملی، منطقه‌ای، استانی و محلی، شبکه‌سازی‌های افقی و عمودی استانی و ملی، توجه به تجارت الکترونیک و فروش الکترونیکی محصولات، بازنگری در رشته‌های قبلی مشاغل خانگی، توجه به رشته‌های نوین نظیر برنامه‌نویسی، تولید محتوا، مترجمی، ویراستاری، مشاوره، تولید انیمیشن و همچنین توجه به نقش و جایگاه نهادهای توسعه‌ای نظیر جهاد دانشگاهی در پیاده‌سازی برنامه‌ها و سیاست‌های قانونگذار، شاید از مهم‌ترین ویژگی‌های شاخص در اجرای این طرح باشد. 

منصوری در پایان ابراز امیدواری کرد،‌ با پیاده‌سازی موفق این طرح در گستره ملی که نیازمند همراهی، همکاری و هم‌اندیشی بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی است، شاهد نهادینه شدن سهم مشاغل خانگی در اقتصاد کشور به‌ویژه در سال "جهش تولید" باشیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.