بعد از آنکه اخباری در خصوص اقدام «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در ارائه نقشه راهی به لبنان منتشر شد، «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه امروز (پنجشنبه) هشدار داد به واسطه انفعال مقامات سیاسی لبنان که باید هرچه سریعتر برای اجرای اصلاحات در کشور، دولت جدید را تشکیل دهند، این کشور در معرض خطر نابودی قرار دارد.

لودریان در گفت‌وگو با رادیو «آر تی ال» گفت: «در صورتیکه آنها (مقام‌های لبنان) اصلاحات را اعمال نکنند، جامعه بین‌الملل چک سفید امضا نخواهند داد (اختیار تام به لبنان نمی‌دهند)... زیرا خطر امروز، نابودی لبنان است».

طبق گزارش خبرگزاری رویترز، مکرون به دنبال انفجار چهارم آگوست (۱۴ مردادماه) بیروت و کشته شدن بیش از ۱۸۰ نفر و آواره شدن بیش از ۲۵۰ هزار نفر دیگر، به سرعت در اقدامی مداخله‌جویانه به لبنان سفر کرد تا احزاب لبنانی را ترغیب کند تا دولت جدیدی را تشکیل دهد.

بر اساس این گزارش، مکرون در صدد است در تاریخ اول سپتامبر (۱۱ شهریور ماه) مجدداً به بیروت سفر کند.

لودریان در ادامه در خصوص تشکیل دولت لبنان گفت: «این وظیفه مقام‌های لبنانی است که مسئولیت خود را برعهده بگیرند. آنها آموزش‌دیده و باکفایت هستند اما در میان خود برای انفعال به اجماع رسیده‌اند و این دیگر امکانپذیر نیست. رئیس‌جمهور (مکرون) در سفر ۶ آگوست به آنها گفته است و زمانیکه مجدداً سه‌شنبه به بیروت برود آن را تکرار خواهد کرد».

روز چهارم آگوست، انفجاری مهیب منطقه بندرگاه بیروت را ویران کرد. اشتعال مواد نیترات آمونیوم در انبار ۱۲ بندر بیروت باعث وقوع انفجار شد که بر اثر آن، دستکم ۱۸۰ نفر کشته و بیش از شش هزار تن دیگر مجروح شدند. در این انفجار بندر کاملا ویران شد و خسارت‌های جدی به شمار زیادی از منازل و ادارات شهر بیروت وارد شد.

این حادثه علاوه بر تلفات جانی و خسارت‌های مالی و اقتصادی، تبعات سیاسی نیز داشته و «حسّان دیاب»، نخست‌وزیر لبنان بعد از چند روز تظاهرات ساماندهی شده از سوی جریان غربگرای ۱۴ مارس و استعفای چند وزیر کابینه، خود او نیز استعفا داد و با درخواست میشل عون، فعلا پیشبرد امور را تا برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام برعهده خواهد داشت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.