«دمیترو کوله‌با» در گفت وگو با شبکه تلویزیونی "۱+۱" اوکراین در مورد تعلیق روابط با بلاروس گفت: من می توانم بطور رسمی این را اعلام کنم. ما بدقت اوضاع بلاروس را پیگیری می کنیم. 

وی افزود: فقط زمانی که اطمینان یابیم که این روابط به وجهه و اعتبار اوکراین لطمه ای نمی زند، آن را از سر می گیریم.

رئیس دستگاه دیپلماسی اوکراین خاطرنشان کرد که ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین آخرین بار پیش از انتخابات ریاست جمهوری، با الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس گفت وگو کرد. 

وی ادامه داد: هیچ تماسی بین روسای جمهوری اوکراین و بلاروس وجود ندارد و برای آینده نیز چنین تماسی برنامه ریزی نشده است. 

کوله با گفت: در صورت نیاز کییف ممکن است در مورد انتقال مذاکرات برای حل مسائل منطقه دونباس از مینسک پایتخت بلاروس به مکان دیگری تصمیم بگیرد اما در زمان حاضر چنین ضرورتی دیده نمی شود.

 وی این را نیز گفت که فقط نام مینسک برای مذاکرات باقی مانده است زیرا بخاطر شیوع همه گیر ویروس کرونا، همه مذاکرات به صورت وبیناری برگزار می شود و به همین خاطر هیچکس به پایتخت بلاروس نمی رود. 

در همین حال وزیر خارجه اوکراین امروز در جمع خبرنگاران امکان قطع کامل روابط دیپلماتیک کشورش با بلاروس را منتفی دانست و اعلام کرد که در زمان حاضر دلیلی برای این اقدام نمی بیند. 

مخالفان لوکاشنکو مدعی اند که وی در انتخابات ریاست جمهوری تقلب کرده است تا ماندن خود در قدرت را تضمین کند. اما لوکاشنکو با استناد به نتایج رسمی اعلام شده که از تصاحب بیش از ۸۰ درصد آرا از سوی وی حکایت دارد، شکست در انتخابات را رد کرده است.

این مساله باعث شده است اعتراضات مخالفان دولت بلاروس برای سومین هفته متوالی ادامه داشته باشد. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.