«جوسپ بورل» روز جمعه (۷ شهریور ۱۳۹۹) در پایان نشست غیر رسمی وزیران خارجه اتحادیه اروپا با ایراد سخنانی در حضور خبرنگاران در برلین تصریح کرد که اتحادیه اروپا نتیجه انتخابات بلاروس را به رسمیت نمی‌شناسد و اقدامات دولت این کشور را غیر قابل قبول تلقی می‌کند.

وی با بیان اینکه اتحادیه اروپا، حامی تمامیت ارضی و استقلال بلاروس است تصریح کرد اما رفتار خشن پلیس با معترضان را محکوم می‌کند. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر همین اساس از مقامات بلاروس خواست تا از طریق گفت وگوهای فراگیر، کشور را از بحران کنونی خارج کنند.

بورل با اشاره به اتفاق‌نظر وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا درباره تحریم مقصران تقلب در انتخابات بلاروس افزود: شخصیت‌های مد نظر، در عالی‌ترین سطح سیاسی این کشور قرار دارند.

وی عنوان کرد: فهرست و اقدامات قانونی متناسب با آن ظرف روزهای آینده توسط کمیته ذیربط در شورای اروپا با این دید در حال تکمیل است که در فاصله کمی به تصویب برسد.

سه هفته از انتخابات جنجالی ریاست جمهوری در بلاروس می‌گذرد. مخالفان «الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهوری بلاروس مدعی اند که او در انتخابات تقلب کرده است تا ماندن خود در قدرت را تضمین کند. اما لوکاشنکو با استناد به نتایج رسمی اعلام شده که از تصاحب بیش از ۸۰ درصد آرا از سوی وی حکایت دارد، شکست در انتخابات را رد کرده است.

این مساله باعث شده است اعتراضات مخالفان دولت بلاروس برای سومین هفته متوالی ادامه داشته باشد. 

لوکاشنکو اعلام کرده که علیه کشورش جنگ هیبرید آغاز شده است. وی امروز در گفت‌وگویی خاطرنشان کرد که در این جنگ، رسانه ها شرکت دارند و جنگ دیپلماتیک نیز علیه مینسک از سوی برخی کشورها راه انداخته شده است و در سطح عالی جریان دارد.

رئیس جمهوری بلاروس گفت که نیمی از ارتش این به حالت اماده باش درآمده و آماده دفاع از استان های غربی این کشور است. 

لوکاشنکو با اشاره به پیشنهادهای میانجی گرانه برخی کشورهای غربی گفت که آنها به دست و پا افتاده اند اما هیچ انعطافی از دولت بلاروس دربرابر آنها اعمال نخواهد شد. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.