«استفن بل» در پاسخ به پرسشی درباره ادعای مایک پمپئو وزیر خارجه ترامپ برای بازگشتن تحریم‌های شورای امنیت در ۲۰ سپتامبر، افزود: از آنجا که آمریکا دیگر عضوی از برجام نیست نمی‌تواند مکانیسمی را فعال کند که برای طرف های مشارکت کننده در این توافق درد نظر گرفته شده است. از این رو تلاش واشنگتن درباره مکانیسم ماشه مشروعیت ندارد.

وی با بیان اینکه دولت ترامپ تحریم‌های یکجانبه زیادی را علیه ایران اعمال کرده است ،‌افزود: بسیاری از کشورها از ترس نقض تحریم‌های واشنگتن، روابط تجاری و اقتصادی خود با ایران را کاهش داده‌اند. احتمالا این مساله آمریکا را دچار توهم کرده که می‌تواند تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران را احیا کند. اگر چنین باشد این کشور به‌طور جدی دچار اشتباه محاسباتی شده‌است.   

این تحلیل گر مسائل سیاسی در پاسخ به پرسشی درباره تاثیر شکست ‌آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران هم گفت که این تحول باعث افول جدی جایگاه واشنگتن شده است. «زمانی که امریکا نمی‌تواند نزدیک‌ترین متحدان خود را متقاعد کند هیچ اعتباری در عرصه بین‌المللی ندارد. »

وی توضیح داد که البته نزدیک بودن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا عامل مهمی است تا شاید ترامپ و پمپئو بخواهند قمار کنند و شکست در سازمان ملل را این‌گونه تفسیر کنند که خروج آمریکا از نهادهای بین‌المللی، تصمیم درستی بوده است. «بل» با این حال بعید دانست که این مساله در افزایش محبوبیت او در انتخابات تاثیر مثبتی داشته و آرای خاکستری را به نفع او سوق دهد. 

توافق ایران و آژانس تلاش‌های آمریکا برای اینکه ایران را کشوری سرکش و منزوی معرفی کند که خارج از هنجارهای عادی رفتار، تضعیف کرد.

دولت ترامپ پس از پایان دادن به مشارکت خود در برجام، در این ماه بر آن شد تا مانع از پایان یافتن محدودیت تسلیحاتی مندرج در پیوست ب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت شوند. از این رو ابتدا یک قطعنامه ۱۳ صفحه‌ای ارائه داد که با مخالفت کلی اعضای شورا روبه رو شد، در نتیجه وادار شد مفاد آن را به کلی حذف و در ۴ بند ارائه دهند که هدف اصلی آن تداوم محدودیت تسلیحاتی فعلی ایران بود.

این قطعنامه هم نتوانست حد نصاب لازم برای تصویب را به دست آورد و نیازی به وتوی چین و روسیه نبود. هرچند این دو کشور متحد ایران به این قطعنامه رای منفی دادند.

با تحمل این شکست، پمپئو در ۳۱ مرداد ماه امسال با سفر به نیویورک و حضور در سازمان ملل متحد، به عنوان بالاترین مقام دیپلماسی آمریکا، نامه درخواست فعال‌سازی مکانیسم ماشه را به رییس شورای امنیت ارائه داد.

با گذشت حدود یک هفته از آن، در نشست روز سه‌شنبه گذشته شورای امنیت سازمان ملل متحد به طور رسمی اعلام شد با توجه به نظر مخالف اکثریت قریب به اتفاق اعضا با درخواست آمریکا، اقدام دیگری برای آن نمی‌تواند انجام شود و اینگونه آمریکا بار دیگر در عرصه بین‌المللی با شکست دیگری در برابر ایران مواجه شد.

این تحلیل گر مسائل سیاسی در پاسخ به پرسشی درباره اهمیت توافق ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز گفت: این توافق نشان داد که ایران تمایل دارد تا برنامه هسته‌ای خود را وفق مقررات بین‌المللی توسعه دهد. این توافق همچنین تلاش‌های آمریکا برای اینکه ایران را کشوری سرکش و منزوی معرفی کند که خارج از هنجارهای عادی رفتار، تضعیف کرد. 

وی افزود که علاوه بر این، توافق یادشده مقبولیت برجام را در انظار عمومی تقویت کرده است.

«استفن بل» درباره آینده برجام نیز با ارائه نگاهی محتاطانه افزود: بعید است که دولت ترامپ به عضویت در این توافق بازگردد و اگر دوباره در انتخابات ریاست جمهوری انتخاب شود سیاست فشار حداکثری علیه ایران را تغییر نخواهد داد.

وی درعین حال به تمایل جو بایدن رقیب دمکرات ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برای بازگشت به برجام اشاره و ابرازامیدواری کرد که این مساله باعث نفوذ بیشتر اتحادیه اروپا،روسیه،چین و سازمان ملل بر آینده روابط تهران و واشنگتن ‌شود تا ایران بتواند از مزایای اقتصادی وعده داده شده در برجام بهره مند شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.