بنابر اعلام یورونیوز، درحالی‌که سیاستمداران و شرکت‌های داروساز مسابقه گذاشته‌اند تا زودتر خبر تولید واکسن کرونا را اعلام کنند، پژوهشگران می‌گویند بهتر است منتظر نتایج آزمایش‌های سراسری بمانیم، آزمایش‌هایی که ثابت کنند یک واکسن دست‌کم ۳۰ تا ۵۰ درصد تأثیرگذاری دارد.

دکتر ریچارد پیتو، استاد دانشگاه آکسفورد و مشاور سازمان بهداشت جهانی می‌گوید اگر واکسنی به تولید انبوه برسد ولو اگر کارایی‌اش کم باشد همه از آن استفاده خواهند کرد. یعنی اگر حتی فقط بخش کوچکی از جامعه را در برابر ویروس ایمن کند، باز هم خودش معیار واکسن‌های بعدی خواهد شد که ممکن است از آن هم ضعیف‌تر باشند.

وی می‌افزاید: «کشورها با شتابی برخاسته از ملّی‌گرایی یا سرمایه‌داری می‌خواهند واکسنی برای کرونا ثبت کنند،‌ همین کار باعث می‌شود ارزیابی دیگر واکسن‌ها دشوار شود.»

پژوهشگران کالج سلطنتی لندن در حال تزریق آزمایشی واکسن کروناآسیوشیتد پرس

هشدار دانشمندان: عجله برای تولید واکسن ممکن است وضعیت شیوع کرونا را بدتر کند

گروهی از پژوهشگران بریتانیایی، هفتهٔ گذشته در نشریهٔ تخصصی پزشکی لانست اعلام کردند که نداشتن واکسن بهتر از داشتن واکسن ضعیف است. در گزارش اخیر آنان آمده است: «استفاده از یک واکسن ضعیف عملاً امکان دارد اوضاع را بدتر کند، چون ممکن است مقامات به اشتباه گمان کنند خطر را بسیار کم می‌کند،‌ یا مردم به‌غلط فکر کنند ایمن شده‌‌اند و اقدامات احتیاطی را کمتر کنند.»

دکتر اندرو پولارد،‌ مدیر پروژهٔ تولید واکسن آکسفورد نیز اعلام کرده است که تیمش احتمالا تا پایان سال جاری، اطلاعات کافی را در زمینهٔ میزان کارایی این واکسن خواهند داشت تا در اختیار مقامات مربوط قرار دهند.

واکسن ساخت دانشگاه آکسفورد که خبر ساختش زودتر از دیگر واکسن‌های احتمالی پخش شد، انتظارهای سیاسی و تجاری بسیاری را در بریتانیا برانگیخته است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.