روحانی: نیجر، از سوءاستفاده از شورای امنیت برای یکجانبه گرایی آمریکا جلوگیری می کند
 

رئیس جمهور در گفتگو با رئیس جمهوری نیجر، با قدردانی از حمایت های مستمر این کشور از توافق برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، خاطرنشان کرد: ریشه بسیاری از مشکلات امروز جهان سوءاستفاده برخی کشورها از مجامع بین المللی بوده است. بسیار خرسندم که ایران و نیجر در این زمینه که روابط بین المللی باید بر اساس عدالت، حقانیت و ارزش های والای انسانی که مبتنی بر استقلال، همبستگی و عزت استوار باشد، اشتراک نظر دارند.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی، رئیس جمهور، عصر دوشنبه در گفتگوی تلفنی "محمدو ایسوفو" رئیس جمهوری نیجر، با ابراز خرسندی از اخبار مربوط به نحوه مقابله با شیوع بیماری کرونا در آن کشور، گفت: جمهوری اسلامی ایران نیز تلاش های موفقی در کنترل شیوع بیماری کرونا داشته و آماده تبادل تجربیات خود با کشور دوست و مسلمان نیجر هستیم.

رئیس جمهور با اشاره به چهار دهه روابط دوستانه تهران و نیامی، افزود: دو کشور همکاری های خوبی در زمینه های اکتشافات معدنی، بهداشت و درمان و کشاورزی داشته اند و امیدوارم بتوانیم از همه ظرفیت ها برای گسترش روابط فیمابین استفاده کنیم. همچنین ایران آماده است تجربیات خود در زمینه مبارزه با تروریسم را اختیار جمهوری نیجر قرار دهد.

دکتر روحانی با تبریک ریاست دوره ای نیجر بر شورای امنیت سازمان ملل در ماه سپتامبر، اظهار داشت: دو کشور ایران و نیجر همواره در مسائل و مجامع بین المللی از جمله در سازمان ملل متحد، جنبش غیرمتعهدها و سازمان همکاری اسلامی، در زمینه حفظ استقلال و بی طرفی برای تحقق اهداف این مجامع، تعاملات و همکاری های سازنده و مثبتی داشته اند.

رئیس جمهور تصریح کرد: اطمینان دارم جمهوری نیجر به عنوان یکی از اعضای جنبش عدم تعهد، همانگونه که در برابر قطعنامه غیرقانونی تمدید تحریم تسلیحاتی ایران موضع بسیار سازنده ای داشت، در دوران ریاست خود بر شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز، به شکل کاملا مستقل و حرفه ای عمل کرده و از سوءاستفاده از جایگاه سازمان ملل متحد و شورای امنیت برای زیاده خواهی و یکجانبه گرایی آمریکا جلوگیری خواهد کرد.

محمدو ایسوفو رئیس جمهوری نیجر نیز در این گفتگوی تلفنی با اشاره به استقبال از تبادل تجربیات با جمهوری اسلامی ایران در زمینه های مختلف از جمله مقابله با شیوع کرونا گفت: روابط دو کشور در چهار دهه گذشته بسیار خوب و دوستانه بوده و نیجر آمادگی دارد که این روابط را در تمامی زمینه ها گسترش دهد.

رئیس جمهوری نیجر با اشاره به حسن همکاری دو کشور در مجامع بین المللی نظیر جنبش عدم تعهد و سازمان ملل، از دیدگاه های مشترک دو کشور در خصوص مسائل بین المللی ابراز خرسندی کرد و افزود: جمهوری نیجر همواره تلاش داشته تا همکاری های بین المللی خود را بر پایه ارزش های مهم انسانی پیش ببرد و اقدامات خود در شورای امنیت را نیز بر همین پایه تنظیم خواهد کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.