«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه شامگاه روز دوشنبه وارد بیروت، پایتخت لبنان شد.

این دومین سفر رئیس جمهور فرانسه به بیروت پس از انفجار مهیب در بندر این شهر طی ماه گذشته به شمار می‌آید.

وی در فرودگاه بیروت با «میشل عون» رئیس جمهور لبنان دیدار کرد. وی همچنین در پیامی در توئیتر به زبان عربی نوشت که برای اطمینان یافتن از روند بازسازی بیروت به این کشور سفر کرده است.

پس از انفجار مهیب بندر بیروت، ماکرون به عنوان اولین مقام خارجی به لبنان سفر کرد و تهدید کرده بود در صورتی که اصلاحاتی که مورد نظر وی است در لبنان انجام نشود خود وارد عمل خواهد شد.

بر اساس آخرین گزارش‌ها، دولت پیشبرد امور لبنان روز یکشنبه اعلام کرد که تعداد کشته‌های انفجار مهیب بیروت به ۱۹۰ نفر رسیده و همچنین ۶۵۰۰ تن دیگر نیز مجروح شده‌اند و همچنان هفت نفر نیز مفقود هستند.

 همچنین انفجار چهارم آگوست (۱۴ مرداد) در بیروت موجب آواره شدن ۳۰۰ هزار نفر شده و به طور مستقیم ۱۵ میلیارد دلار خسارت به بار آورده است. ۵۰ هزار خانه و نُه بیمارستان بزرگ و ۱۷۸ مدرسه نیز خسارت دیده‌اند.

روز چهارم آگوست (۱۴ مرداد)، انفجاری مهیب منطقه بندرگاه بیروت را ویران کرد. اشتعال مواد نیترات آمونیوم در انبار ۱۲ بندر بیروت باعث وقوع انفجار شد. در این انفجار بندر کاملا ویران شد و خسارت‌های جدی به شمار زیادی از منازل و ادارات شهر بیروت وارد شد.

این حادثه علاوه بر تلفات جانی و خسارت‌های مالی و اقتصادی، تبعات سیاسی نیز داشته و «حسّان دیاب»، نخست‌وزیر لبنان بعد از چند روز تظاهرات ساماندهی شده از سوی جریان غربگرای ۱۴ مارس و استعفای چند وزیر کابینه، خود او نیز استعفا داد و با درخواست میشل عون، فعلا پیشبرد امور را تا برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام برعهده خواهد داشت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.