به تازگی محققان چند عامل جدید که می‌تواند از علائم ابتلا بهکرونا باشد را مطرح کرده‌اند. دانشمندان می‌گویند ویروس می‌تواند از راه‌های بی شماری باعث اختلال در روند کارکرد بدن شود که مهمترین آن اختلال در کارکرد دستگاه گوارشی است. دستگاه عریض و طویل گوارش انسان از دهان تا انتهای روده بزرگ را تشکیل می‌دهد و خود شامل اندام‌ها و بافت‌های مختلفی است. ویروس کرونا با تحت تاثیر قرار دادن هر کدام از این اندام‌ها و بافت‌ها می‌تواند باعث ایجاد عوارض و علائم در بیماران شود.

محققان می‌گویند غالباً مشکلات گوارشی پیش از سایر علائم و بخصوص پیش از علائم تنفسی خود را نشان می‌دهد. مطالعات بر روی بیش از ۲۵ هزار بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در چین و ۱۸ کشور دیگر نشان می‌دهد، مشکلات گوارشی یکی از علائمی بوده است که بیماران پیش از سایر علائم از آن شکایت داشته‌اند.

دانشمندان در تحقیقات خود پی بردند ۲ مشکل گوارشی بسیار شایعی که در بیماران کرونایی دیده می‌شود بی اشتهایی و اسهال است. همچنین حالت تهوع و استفراغ از دیگر علائمی است که محققان در بیماران کرونایی مشاهده کردند.

محققان چینی در تحقیقات خود پی بردند برخی از بیماران دارای درد‌های شکمی هستند. محققان در مطالعات مختلف در خارج از چین نیز درد‌های شکمی را در بیماران مبتلا به کووید ۱۹ مشاهده کرده بودند.

مطالعات در استان هوبی چین، جایی که برای نخستین بار ویروس کرونا از شهر ووهان این استان به سایر جهان شیوع پیدا کرد، نشان داد همزمانی وقوع ۳ علائم گوارشی شامل حالت تهوع، استفراغ و اسهال در میان بیمارانکرونایی بصورت گسترده دیده شده است. مطالعات در کشور‌های دیگر نیز نشان می‌دهد، همزمانی وجود ۲ علامت اسهال و درد‌های شکمی در این بیماران بیشتر از موارد گزارش شده در چین بوده است.

این مطالعات همچنین نشان داد بیمارانی که علائم گوارشی داشته‌اند، احتمال بیشتری دارد که دچار کرونای شدید شده و در بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) بستری شوند. دانشمندان تاکید دارند این مطالعات تایید می‌کند که مشکلات گوارشی یکی از رایج‌ترین علائم ابتلا به کووید ۱۹ در انسان است.

محققان می‌گویند به دلیل تاثیر ویروس کرونا بر فعالیت‌های گوارشی معده و روده، مشکلات مرتبط با گوارش جزو نخستین نشانه‌های پنهانی است که مردم کمتر از دیگر علائم به آن توجه می‌کنند. از این رو، متخصصان انگلیسی از مردم خواسته اند به کیفیت اجابت مزاج خود توجه داشته باشند.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید: ابتلا به کووید ۱۹ ممکن است بر هر فرد بصورت متفاوتی اثر بگذارد. بسیاری از مردم ممکن است هیچ علائمی از بیماری را نشان ندهند و بدون بستری شدن در بیمارستان بهبود یابند. علائم غیر رایج هم می‌تواند شامل درد عضَلانی، درد گلو، ورم ملتحمه، سر درد و تغییر رنگ انگشتان دست و پا باشد.

با این حال، اگر شما به اسهال یا بیماری‌های گوارشی دچار شده‌اید، این به معنای آن نخواهد بود که حتماً بهکرونا مبتلا هستید. مشکلات گوارشی می‌تواند ناشی از بیماری‌های مختلف باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.