شانزدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان وزیر و مدیران سیاسی وزارت امور خارجه ایران و گروه ۱+۴، امروز(سه‌شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۹) به ریاست مشترک «عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه کشورمان و «هلگا اشمید» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در وین آغاز به کار کرد تا گامی دیگر در راستای حفظ برجام برداشته شود.

این نشست حدود ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه به وقت اروپای مرکزی در هتل کوبورگ وین با حضور نمایندگان ۶ کشور ایران، آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین به عنوان اعضای باقی‌مانده در برجام و نماینده اتحادیه اروپا گشایش یافت. 

نشست کمیسیون مشترک برجام به طور معمول هر سه ماه یکبار برگزار اما این‌بار به دلیل فراگیری ویروس کرونا با سه ماه تاخیر برگزار شد. 

شنیده‌ها حاکیست که اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده برجام محدودیت‌هایی را در خصوص کیفیت برگزاری این نشست در نظر گرفته است. از هر خبرگزاری تنها به دو نفر اجازه شرکت در محل برگزاری نشست داده شده و فرصت تصویر برادری ازجلسه نیز حذف شده است. 

این نشست هر چند به تعبیر معاون وزیر خارجه کشورمان «روتین» و در ادامه جلسات کمیسیون مشترک برگزار می‌شود اما به خاطر همزمانی با وقایعی که در نیویورک می‌گذرد و تلاش‌هایی که آمریکا برای به اصطلاح برگرداندن قطعنامه‌های سابق شورای امنیت و به نوعی نابودی برجام در نیویورک انجام می‌دهد، ویژگی خاصی را پیدا کرده است.

سید عباس عراقچی در این باره می‌گوید: طبیعتا در این فضا وقتی کمیسیون مشترک را برگزار می‌کنیم اهمیت و ویژگی خاصی را پیدا می‌کند. موضوع تلاش‌های آمریکا در نیویورک حتما یک بحث جدی در جلسه کمیسیون مشترک خواهد بود و امیدواریم کمیسیون مشترک بتواند به مواضع یکسان و واحدی برسد و در خصوص نحوه ادامه مسیر و مقابله با تلاش‌های آمریکا و تلاش‌هایی که این کشور برای نابودی برجام به کار گرفته، تصمیماتی را اتخاذ کند.

وی امیدوار است کشورهای عضو به همان مواضعی که در نیویورک داشتند ادامه داده و «بتوانیم بحث سازنده‌ای را در جریان کمیسیون مشترک داشته باشیم و بتوانیم جمع بندی کنیم.»

به گزارش ایرنا، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا پس از نزدیک به ۲ سال خروج از برجام و کارزارهای تبلیغاتی ناموفق جنگ با ایران، مدعی شده همچنان عضوی از توافق هسته‌ای است و می‌تواند از سازوکارهای موجود در این توافق و قطعنامه ۲۲۳۱ مرتبط با آن، علیه ایران استفاده کند. به همین منظور دو هفته پیش (۲۴ مرداد) قطعنامه‌ای ۴ بندی به شورای امنیت ارائه داد که تنها توانست یک رای مثبت جمهوری دومینیکن را با خود داشته باشد و به اعتراف کارشناسان و مقامات فعلی و سابق آمریکا، شکست مفتضحانه‌ای را متحمل شد.

به دنبال آن، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا به طور رسمی درخواست داده تا قطعنامه‌های لغو شده شورای امنیت، بر اساس مکانیسم ماشه علیه ایران بازگردانده شود. با این حال روسیه، چین، انگلیس، فرانسه، آلمان و بلژیک در نامه‌هایی به شورای امنیت تصریح کردند اقدام آمریکا پایه قانونی ندارد و نباید معتبر دانسته شود. همچنین هفت عضو غیر دائم شورای امنیت نیز به صراحت با درخواست آمریکا مخالفت کرده‌اند.

ساعاتی پیش، نماینده روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در توئیتی کنایه‌آمیز به ادعای تازه آمریکا درباره مشارکت این کشور در برجام و تلاش برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران نوشت: نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور تمام مشارکت‌کنندگان واقعی (و نه ادعایی) این توافق برگزار می‌شود

«میخائیل اولیانوف» در ادامه این توئیت پر طعنه افزود که رایزنی‌های اعضای واقعی برجام به اشکال مختلف از هم‌اکنون در وین در جریان است.

بر اساس برنامه اعلام شده سید عباس عراقچی قرار است پس از این نشست با رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ملاقات کند. این دیدار در پی سفر هفته گذشته مدیر کل آژانس به تهران و توافق دو طرف در خصوص مسائل پادمانی صورت می‌گیرد.  

معاون ظریف درباره این باره گفت: در جریان سفر آقای گروسی به تهران موفق شدیم یکی از مشکلات جدی که در روابط ایران و آژانس به وجود آمده بود را به نحو مطلوبی حل و فصل کنیم و در این ارتباط بیانیه مشترکی نیز صادر شد.

وی افزود که دیدار او با مدیر کل آژانس در ادامه و برای اجرای بیانیه مشترک دو طرف صورت می‌گیرد.

به گفته عراقچی، توجه دنیا اینک روی این مساله متمرکز است که چطور جامعه جهانی در مقابل تلاش‌های آمریکا ایستادگی خواهد کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.