بیستمین هفته از آغاز پویش «هر هفته الف-ب؛ ایران» که به دلیل فرارسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی زودتر از موعد آغاز شد، به افتتاح سه طرح مهم صنعت نفت شامل خطوط لوله ششم و نهم سراسری گاز، فاز نخست پتروشیمی بوشهر و نیروگاه غرب کارون اختصاص داشت که این طرحها به صورت ویدئوکنفرانس از سوی رئیس جمهوری به بهره برداری رسید.

رئیس جمهور در مراسم آغاز عملیات بهره‌برداری از هزار و ۸۵۰ کیلومتر خطوط لوله ششم و نهم سراسری گاز و خطوط لوله شلمچه، نفت‌شهر و آبدانان و پنج ایستگاه تقویت فشار گاز دیلم، بیدبلند، اهواز، حسینیه و کوهدشت و طرح توسعه مرکز دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران درباره توان تولید انرژی توسط کشورمان سخن گفت. 

دکتر روحانی ضمن اشاره به اینکه شبکه گازرسانی ایران در دنیا بی‌نظیر است، صنعت گاز را صنعتی زیربنایی و عامل توسعه کشور دانست و گفت: دیروز رهبری عنوان کردند که از این دولت باید یادگاری برای دولت آینده بماند، بی‌شک گاز یکی از این یادگاری‌ها خواهد بود.

در دولت تدبیر و امید تولید نفت ۶ برابر شد

رئیس جمهور دستاوردهای این دولت در بخش‌های گاز، بنزین، گازوئیل و پتروشیمی را یادگار بزرگی برای دولت آینده دانست و گفت: با کار بزرگی که در میدان‌های مشترک نفت و گاز در این دولت انجام شده، تولید گاز ما از منابع مشترک ۲.۵ برابر و تولید نفت حدود ۶ برابر شده است.

دکتر روحانی افزود: تولید نفت از میدان‌های مشترک نفتی در غرب کارون از ۷۰ هزار بشکه به ۴۰۰ هزار بشکه رسیده است و اگر این خبیث (ترامپ) در آمریکا روی کار نیامده بود، امروز تولید ما از این میدان‌ها، به بیش از یک میلیون بشکه می‌رسید.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه صنعت گاز با تولید انرژی پاک، صنعتی زیربنایی و عامل توسعه کشور است، تصریح کرد: مجموع تولید گاز کشور از رقم روزانه ۶۰۰ میلیون مترمکعب اکنون به نزدیک ۱۰۰۰ میلیون مترمکعب رسیده‌ است. شبکه گازرسانی ایران در دنیا بی‌نظیر است، ۱۷ هزار روستا در دولت تدبیر و امید به شبکه گاز سراسری متصل شده‌اند و مجموع شمار روستاهای بهره‌مند از نعمت گاز از ۱۴ هزار به ۳۱ هزار رسیده است و سوخت ۸۹ نیروگاه کشور با گاز تأمین می‌شود. گاز صنعت عظیمی است؛ هم انرژی پاک تولید می‌کند و هم سبب توسعه کشور خواهد بود، به گونه‌ای که امروز در غرب کشور گاز را به ترکیه و عراق صادر می‌کنیم و قادر هستیم این سوخت پاک را به کشورهای شرقی هم صادر کنیم و همسو با این موارد، خط لوله گاز تا مرز پاکستان کشیده شده است.

بهره مندی ۹۵ درصد ایرانیان از گاز طبیعی

روحانی با اشاره به اینکه هم اکنون ۹۵ درصد مردم ایران از نعمت گاز استفاده می‌کنند، گفت: بیشتر نیروگاه‌ها و پتروشیمی‌های کشور امروز از خوراک گاز باستفاده می‌کنند، همچنین سراسر کشور از عسلویه تا کردستان دارای خطوط لوله گاز هستند و در تولید به خودکفایی رسیده‌ایم، البته باید در مصرف مراقبت کنیم تا خودکفا بمانیم.

او تصریح کرد: در زمستان روزانه ۸۰۰ میلیون مترمکعب گاز در منازل مصرف می‌شود، یا در اختیار مصارف عمومی قرار می‌گیرد که معادل ۵ میلیون بشکه نفت خام است و در شرایط عادی (غیر زمستان) نیز گازی معادل ۲ میلیون بشکه نفت خام در اختیار مردم قرار می‌دهیم که این مهم نشان می‌دهد گاز اهمیت ویژه‌ای برای اداره کشور دارد.

دکتر روحانی ادامه داد: همه فازهای پارس‌جنوبی به جز یک فاز به اتمام رسیده است، در بنزین، گاز و گازوئیل به خودکفایی رسیده‌ایم که اینها ارمغانی است که این دولت برای دولت بعدی و حتی دولت‌های آینده به یادگار خواهد گذاشت.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه دولت اقدام‌های بزرگی در حوزه نفت و گاز کشور انجام داده است، عنوان کرد: با تلاش دولت یازدهم و دوازدهم یادگارهای ارزشمندی برای ملت ایران و دولت آینده گذاشته است و دولت‌های آینده می‌توانند از برکات آن بهره‌برداری کنند.

دکتر روحانی گفت: دولت آینده وقتی کار خود را آغاز می‌کند که پتروشیمی از ۵۶ میلیون تن به ۱۰۰ میلیون تن و از ۱۱ میلیارد دلار به ۲۵ میلیارد دلار رسیده است.

او با اشاره به سرمایه‌گذاری ۴.۷ میلیارد یورویی پروژه‌هایی که امروز در صنعت نفت افتتاح شد، افزود: این حجم از سرمایه‌گذاری کار بزرگی است که با تلاش دست‌اندرکاران و در شرایط تحریم به ثمر رسیده است. امروز در زمینه نفت و گاز در برابر مردم ایران شرمنده نیستیم و می‌توان به مردم گفت که در صنایع نفت و گاز و در عین حال میدان‌های مشترک نفت  گاز کارهای بزرگی در این دولت انجام شده است.

دکتر روحانی با اشاره به برنامه‌ریزی دولت برای ایجاد جهش سوم در حوزه پتروشیمی تصریح کرد: دولت جهش دوم را تا پایان این دوره در صنعت پتروشیمی به سرانجام می‌رساند و برای جهش سوم نیز برنامه‌ریزی کرده‌ایم که ارزش صادراتی آن به ۳۷ میلیارد دلار می‌رسد و تا پایان این دولت ۸ میلیارد دلار آن سرمایه‌گذاری می‌شود.

رئیس‌جمهوری با اشاره به لزوم جلوگیری از خام‌فروشی، عنوان کرد: در زمینه نفت و گاز با ساخت مجتمع‌های پتروشیمی اقدام‌های خوبی در این زمینه انجام شده است و معتقدم که در زمینه همه معادن زیرزمینی باید این تحول انجام شود و به‌گونه‌ای نباشد که سنگ‌های ارزشمند کشور خام صادر و همان سنگ پس از فرآوری بار دیگر وارد کشور شود. امیدوارم در همه زمینه‌ها گام‌های مناسبی برداشته شود.

جزییات طرح های ملی حوزه انرژی که هفته گذشته به بهره برداری رسید

گفتنی است این پروژه‌ها ظرفیت انتقال گاز کشور را ۱۱۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش می‌دهد. اجرای بخشی از پروژه خط انتقال ششم سراسری گاز از طریق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به روش ساخت، بهره‌برداری و واگذاری (BOT) بوده که در این مسیر، ایستگاه‌های شلمچه و نفت‌شهر نیز با ظرفیت انتقال روزانه ۵۰ و ۴۰ میلیون مترمکعب گاز برای اندازه‌گیری صادرات گاز در این پروژه احداث شده است.

پروژه خط انتقال گاز ۵۶ اینچ نهم سراسری به طول ۲۳۱ کیلومتر حد فاصل دهگلان - میاندوآب نیز به موازات خط انتقال گاز ششم سراسری از پارس جنوبی آغاز شده و تا مرز بازرگان در شمال‌غرب کشور در برنامه‌های توسعه‌ای شرکت ملی گاز ایران تعریف و اجرایی شده است.

همچنین دکتر حسن روحانی فاز نخست پتروشیمی بوشهر را با هدف تولید سالانه ۴ میلیون تن محصول پتروشیمی از طریق ویدئوکنفرانس افتتاح کرد.

شرکت پتروشیمی بوشهر به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های پتروشیمی کشور و خاورمیانه، مشتمل بر سه فاز است که فاز نخست آن شامل واحدهای شیرین‌سازی گاز، استحصال اتان، تولید متانول و سرویس‌های جانبی است.

فاز نخست پتروشیمی بوشهر با دریافت روزانه ۹.۶ میلیون متر مکعب گاز غنی ترش از پالایشگاه چهارم (فازهای ۶ و ۷ و ۸ ) ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن متانول، یک میلیون و ۳۲۳ هزار تن متان، ۸۵۰ هزار تن اتان، ۱۳۰ هزار تن پروپان، ۳۰ هزار تن بوتان، ۳ هزار تن پنتان پلاس و ۱۲۵ هزار تن گوگرد را داراست. اتیلن، اتیلن گلایکول‌ها، پلی‌اتیلن سنگین در فاز دوم و اسید استیک و وینیل استات نیز در فاز سوم این مجتمع تولید خواهد شد.

حجم سرمایه‌گذاری در فاز نخست پتروشیمی بوشهر یک میلیارد و ۳۲۲ میلیون یورو است که ۶۱ درصد از کل سرمایه‌گذاری صورت گرفته در این طرح از توانمندی‌ها و تجهیزات ساخت داخل استفاده شده است. این طرح سالانه حدود ۳۷۰ میلیون یورو برای کشور درآمدزایی خواهد داشت، همچنین در دوران بهره‌برداری برای ۱۵۰۰ نفر ایجاد اشتغال کرده است.

در بخش دیگری از این افتتاحییه ها بخش گازی طرح ساخت نیروگاه غرب کارون (۲ فاز نخست) با سرمایه‌گذاری حدود ۳۲۰ میلیون یورو، با اعلام دکتر حسن روحانی، به بهره‌برداری رسید.

طرح ساخت نیروگاه غرب کارون با ظرفیت اسمی ۵۰۰ مگاوات با هدف تأمین برق میدان‌های نفتی آزادگان، یاران، یادآوران، کارخانه گاز و گاز مایع ۳۲۰۰، واحد بهره‌برداری و تلمبه‌خانه غرب کارون در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار دارد که در این راستا تا کنون واحدهای اول و دوم گازی این نیروگاه با ظرفیت واقعی بیش از ۳۰۰ مگاوات تکمیل و دسترسی میدان‌های یادآوران، آزادگان شمالی و تلمبه‌خانه غرب کارون به شبکه برق‌رسانی امکان‌پذیر شده است.

بر مبنای قرارداد احداث نیروگاه غرب کارون که به‌صورت تبدیل انرژی (BOO) برای ۲۰ سال بین شرکت مهندسی و توسعه نفت و شرکت مپنا منعقد شده است، همه تولید برق این نیروگاه تحویل میدان‌های غرب کارون می‌شود.

این نیروگاه، یک نیروگاه سیکل ترکیبی است که هم‌اکنون دو واحد گازی آن به مدار آمده و فرآیند اجرای واحد بخار (فاز سوم) نیز در دست اقدام است. حدود ۸۵ درصد از تجهیزات به‌کار رفته در این طرح از داخل کشور تأمین شده و سهم نیروهای بومی شاغل در طرح نیز بیش از ۷۰ درصد بوده است.

وزیر نفت در آیین بهره‌برداری رسمی از طرح‌های ملی وزارت نفت ضمن گرامیداشت هفته دولت و ایام شهادت امام حسین (ع) اظهار کرد: مجموع سرمایه‌گذاری در سه طرح خط لوله ششم و نهم و ایستگاه‌های آن، فاز نخست پتروشیمی بوشهر و نیروگاه غرب کارون را ۴.۷ میلیارد یورو است.

زنگنه با بیان اینکه امروز در هفته دولت سه طرح مهم صنعت نفت در مجموع با ۴.۷ میلیارد یور سرمایه‌گذاری از سوی رئیس جمهوری افتتاح می‌شود، تصریح کرد: این طرح‌ها شامل حدود ۳ میلیارد یورو تامین مالی خط انتقال ششم، نهم و ایستگاه‌هایش، یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری پتروشیمی بوشهر و ۳۲۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری نیروگاه غرب کارون است که این رقم در مقیاس جهانی است.

وزیر نفت با بیان اینکه طرحی که در صنعت گاز افتتاح شده مربوط به انتقال و پایداری شبکه گاز است، خطاب به رئیس جمهوری افزود: همانطور که مستحضر هستید، ما فاصله زیادی بین مراکز اصلی تولید گاز در جنوب کشور با مراکز اصلی مصرف گاز در مرکز، شمال، شمال شرق و غرب کشور داریم، از این رو ناچاریم برای انتقال گاز خطوط لوله احداث کنیم.

او ادامه داد: به طورساده باید عرض کنم برای انتقال هر ۱۰۰ میلیون مترمکعب گاز در روز نیازمند احداث یک خط لوله ۵۶ اینچ یعنی بالغ بر یک و نیم متر و چندین ایستگاه تقویت فشار در مسیر هستیم. هزینه احداث هر کیلومتر خط لوله ۵۶ اینچ برحسب تغییر شرایط بین یک تا ۲ میلیون دلار و هزینه احداث هر ایستگاه تقویت فشار حدود ۷۵ میلیون یوروست بنابراین هر زمان که می‌خواهیم ۶۰۰ میلیون مترگاز را از منطقه عسلویه به دیگر نقاط منتقل کنیم بیش از ۶ خط لوله و ده‌ها ایستگاه تقویت فشار نیاز داریم.

وزیر نفت هزینه سرمایه گذاری طرح‌های انتقال گاز خط لوله سراسری ششم و ایستگاه‌های تقویت فشار مربوط به آن را ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو اعلام کرد و افزود: نکته قابل توجه این است که هزار و ۴۰۰ میلیون یورو از این مبلغ برای نخستین بار از سوی بخش خصوصی به صورت B.O.T تامین شده است. که این امر ما را قادر کرد تا بتوانیم انتقال گاز به کشور عراق را عملی کنیم.

زنگنه گفت: مجموع رقم صادرات گاز ایران به کشورهای ترکیه و عراق تا پایان امسال به ۸۰ میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید.

زنگنه در ادامه در خصوص افتتاح فاز نخست مجتمع پتروشیمی بوشهر گفت: از همان ابتدا قرار بود گاز پالایشگاه‌های فازهای ۶ تا ۸ پارس جنوبی به میدان آغاجاری در خوزستان تزریق شود و بنایی هم برای شیرین‌سازی گاز این فازها نداشتیم، قرار بود این گاز به صورت ترش بعد از گرفتن میعانات گازی و مقداری ال‌پی‌جی با خط لوله ۵۶ اینچ به خوزستان منتقل شود.

وزیر نفت با بیان اینکه بخش بعدی سرمایه گذاری در این مجتمع، احداث واحد متانول است که امروز فاز نخست آن با سرمایه‌گذاری یک میلیارد و ۳۳۲ میلیون یورو افتتاح شد، تصریح کرد: قرار است در فاز دوم مجتمع پتروشیمی بوشهر واحد الفین احداث شود. این فاز هم اکنون از پیشرفت ۳۵ درصدی برخوردار است.

وزیر نفت از نیروگاه غرب کارون بعنوان سومین طرح ملی که با دستور رئیس جمهور افتتاح می شود نام برد و با بیان این که نیروگاه غرب کارون نیروگاه اختصاصی شرکت نفت برای میدان‌های مشترک غرب کارون است، افزود: ما در میدان‌های غرب کارون با یک جهش ۶ برابری تولید از ۷۰ هزار بشکه در روز عبور کرده و به توان تولید ۴۰۰ هزار بشکه در روز رسیده‌ایم که ان شالله با تکمیل طرح‌های بعدی شامل آزادگان، یادآوران و یاران توان تولید به یک میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

وی درباره علت تاسیس نیروگاه اختصاصی برق در غرب کارون از سوی شرکت نفت گفت: به دلیل وضع تولید برق دراستان خوزستان، مدیریت شرکت ملی نفت تصمیم گرفت به منظور به منظور پایداری تولید نفت، تاسیسات برق را احداث کرده و خود به تامین برق مورد نیاز بپردازد.

زنگنه با بیان اینکه شرکت نفت برق را از شرکت مپنا به قیمت ۲.۲۵ سنت یورو خریداری می‌کند، افزود: شرکت مپنا این نیروگاه را به صورت ساخت، بهره‌برداری و مالکیت (BOO) در غرب کارون احداث کرد و امروز ۲ واحد گازی آن به مدار آمده‌اند و واحد بخار آن هم در دست احداث است، شبکه انتقال و ایستگاه‌های آن هم از سوی شرکت ملی نفت ایران احداث شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.