زهرا عبدللهی با انتقاد از عملکرد رسانه ملی در دعوت از افرادی با نام متخصصین که به اظهار نظر پیرامون بهداشت، سلامت و تغذیه می‌پردازند، گفت: اخیرا فردی در یکی از شبکه های سیما در مورد مضرات مصرف شیر و لبنیات و فواید مصرف کله‌پاچه صحبت کرده است. این حرف‌های غیرکارشناسی و غلط کاملا مغایر با سیاست‌های نظام سلامت کشور است.

توصیه بر مصرف روزانه شیر و لبنیات طبق تمام مستندات علمی

وی افزود: در بحث تغذیه تمام تلاشمان را در نظام سلامت بر این گذاشتیم که مردم را به مصرف شیر و لبنیات تشویق کنیم؛ زیرا این مواد منبع غنی کلسیم و پروتئین هستند. بر اساس تمام مستندات علمی توصیه ما مصرف روزانه شیر و لبنیات است، اما وقتی فردی نا آگاه تحت لوای طب سنتی در تلویزیون اعلام می‌کند لبنیات مصرف نکنید، چون طبع سرد دارد، سیاست‌های ما به مشکل می‌خورد. این در حالی است این اظهارات سبب ایجاد مشکل برای طب سنتی واقعی هم خواهد شد.

مصرف شیر در ایران نصف مصرف دنیا

وی با تاکید بر اینکه حتی در شرایط فعلی مصرف شیر و لبنیات در کشور پایین است، خاطرنشان کرد: میزان مصرف شیر در کشور ما نصف میزانی است که در دنیا مصرف می‌شود؛ یعنی مردم در ایران شاید سالانه حدود ۶۰ تا ۷۰ کیلوگرم شیر و لبنیات مصرف می‌کنند؛ در حالی که متوسط مصرف جهانی ۱۶۵ کیلوگرم در سال است. حتی در کشورهای غربی و اروپایی تا ۳۰۰ کیلوگرم در سال مردم شیر و لبنیات می‌خورند و اگر این حرف‌های افراد ناآگاه مبنی بر مصرف لبنیات درست بود، پس اکنون باید تمام انسان‌ها در سایر کشورها پوکی استخوان می‌گرفتند. این‌ سخنان نا آگاهانه جز آنکه تلاش‌های ما در وزارت بهداشت در راستای ارتقای سلامت مردم را تضعیف می‌کند، آورده دیگری نخواهد داشت.

عبدللهی با این پرسش که چرا صلاحیت علمی کسانی که به صدا و سیما دعوت می‌شوند از قبل بررسی نمی‌شود؟، ادامه داد: حضور افراد فاقد صلاحیت در رسانه ملی سبب گمراهی مردم می‌شود، زیرا برخی به واسطه اعلام این سخنان از تلویزیون آن را باور می‌کنند و وقتی چنین اظهاراتی از شبکه‌های صدا و سیما اعلام می‌شود سلامت مردم به خطر می‌افتد.

وی درباره روند پیگیری چنین موضوعاتی توسط وزارت بهداشت، گفت: اینگونه اظهارات یکی و دوتا نیستند؛ ما مکررا با سازمان صدا و سیما مکاتبه کرده‌ایم که برنامه‌های کارشناسی توسط افراد دارای صلاحیت اجرا شود. اینگونه‌ اظهار نظرها موضوع تازه‌ای نیست، زمانی که بسیج ملی کنترل فشارخون بالا در کشور در حال اجرا بود، فردی در یکی از شبکه‌ها در یک برنامه زنده تلویزیونی به مردم می‌گفت نمک بخورید تا فشارخون نگیرید! این در حالی بود که با این بسیج ما در تلاش بودیم به مردم بگوییم مصرف نمک را کاهش دهند. این از همگسیختگی در بحث رسانه باید مورد رسیدگی قرار گیرد. وزارت بهداشت بارها تذکرات خود را به صدا و سیما اعلام کرده است، اما همچنان شاهد اظهارنظرهای غیرکارشناسی در برخی برنامه‌ها هستیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.