حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز(چهارشنبه) در جلسه هیئت دولت اظهار کرد: مردم در ایام محرم محدودیت‌هایی داشتند اما عزاداری امسال از ابتکارات خوبی بهره‌مند شد و عزاداری‌ها در مجالس انجام می‌گرفت و به کمک فضای مجازی این مجالس برای اقوام و دوستان و حتی خارج از کشور پخش می‌شد.

روحانی افزود: عزاداری در خانه‌ها که در سال‌های اخیر کمرنگ شده بود امسال پررنگ شد. در اغلب مجالس ما در کشور یعنی در ۸۰ درصد مجالس، پروتکل‌ها مراعات شد. غالب نذورات به صورت مواد خشک به خانواده ها داده شد و عزاداری شکوهمند و استثنایی در تاریخ ایران ثبت شد.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از مهر بخوانید؛

* از رهبر انقلاب و مرجع تقلید تشکر می‌کنم که با بیانات و عملشان راه درست عزاداری را ترویج کردند. از همه افرادی که بر امر عزاداری نظارت کردند، چه بانیان و چه ناظران بهداشتی هم قدردانی می‌کنم. همچنین از همه واعظان و مداحانی که با ابتکارات جدید به کوچه و خیابان ها رفتند نیز تشکر می‌کنم.

* عزاداری امسال مردم در ماه محرم بهانه‌ای به دست دشمنان نداد.

*{با اشاره به آغاز سال تحصیلی}: برای ما مهم بود که در تمام مراحل بگوئیم فاصله جان و نان معنا ندارد و فاصله جان و کار، معیشت و سلامت، سلامت و دیانت معنا ندارد و در ماه محرم دیدیم که فاصله‌ای بین این دو نبود.

* از ۱۵ شهریور می‌خواهیم بگوئیم که فاصله‌ای بین جان و یادگیری و آموزش وجود ندارد و هم می‌شود درس خواند و هم می‌شود مراتب تحصیلی را ادامه داد و جوانان به آینده خود هم امیدوار باشند.

*باید نوجوانان و جوانان ما در سلامت باشند و تحصیل خود را انجام دهند، امسال آموزش به طور طبیعی آموزش مرکب خواهد بود،یعنی ترکیب شده از آموزش حضوری و غیر حضوری آنجایی که آموزش و پرورش با رعایت پروتکل های بهداشتی می‌تواند کلاس خود را تشکیل دهد فاصله‌ها هست معلمان سر کلاس می‌روند اولویت اول ما آموزش حضوری است و همه پروتکل های بهداشتی باید رعایت شود.

*آموزش و پرورش به همه مدارس و مدیران خود ابلاغ کرده هر دانش آموزی که وارد مدرسه می‌شود اعم از شستن دست‌ها ، داشتن ماسک، حرارت سنج، نحوه نشستن باید به دقت مراعات شود از خانواده های عزیز می خواهم آنها هم  مشارکت کنند و بدون مشارکت آن‌ها این کار امکان پذیر نیست

* آموزش و پرورش به همه مدارس و مدیران خود ابلاغ کرده هر دانش آموزی که وارد مدرسه می‌شود، اعم از شستن دست‌ها ، داشتن ماسک، حرارت سنج، نحوه نشستن باید به دقت مراعات شود از خانواده‌های عزیز می‌خواهم آنها هم مشارکت کنند و بدون مشارکت آن‌ها این کار امکان پذیر نیست.

* دانش آموزان باید پروتکل های بهداشتی را از زمان خروج از خانه رعایت کنند، این دستورالعمل‌ها از زمان خروج از خانه،‌ داخل سرویس مدرسه، در مدرسه و زمانی که از مدرسه خارج شده تا بازگشت به خانه  توسط معلمان و خانواده ها و همه آنهایی که می‌توانند در این زمینه یاری و کمک کنند، رعایت شود. 

* باید همه دست به دست هم بدهیم و تصمیم و  ابلاغ ما هم این است که هیچ کودک ایرانی از تحصیل محروم نماند، همه باید بتوانند از آموزش بهره مند شوند. البته علاوه بر آموزش حضوری، صدا و سیما هم با آموزش و پرورش همکاری می‌کند که این کار ‌با کمک صدا و سیما انجام شود و امسال باید تلاش بیشتری در این زمینه صورت بگیرد.

* البته طبق پروتکل‌های بهداشتی ممکن است آموزش برای بعضی از مدارس با توجه به شرایط مدرسه، جمعیت، هر روزه یا روز در میان باشد که این موارد ابلاغ خواهد شد اما آموزش از طریق  فضای مجازی فعال خواهد بود.

* مدارس مختلف از شبکه‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف در آموزش به دانش آموزان استفاده کردند مدارس خصوصی با شرایط خاصی به دانش‌آموزان در تماس بودند و در مدارس دولتی نیز وزارت آموزش و پرورش شبکه شاد را در اختیار دانش آموزان قرار داد.

* البته مردم برای استفاده از شبکه شاد متحمل پرداخت مالی و هزینه اینترنت می‌شدند اما به سازمان برنامه و بودجه، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزیر آموزش و پرورش دستور دادم که شبکه شاد برای مدارس دولتی و برای دانش‌آموزان بدون هزینه باشد و خانواده‌ها در این زمینه نباید هیچ پرداختی انجام بدهند.

* وزارت ارتباطات مدارس را به  شبکه ملی اطلاعات متصل کرده است، این کار بدون هزینه انجام شده و این کار بزرگی است که وزارت ارتباطات با کمک مالی سازمان برنامه و بودجه انجام داده و خانواده ها به ویژه آنهایی که از شرایط مالی خوبی برخوردار نیستند،  نباید هزینه ای برای شبکه شاد پرداخت کنند تا آموزش به معنای واقعی کلمه برای دانش آموزان به صورت رایگان انجام شود و ان شا الله رایگان انجام خواهد گرفت. 

*{ با اشاره به فشار اقتصادی و سیاسی آمریکایی ها از اوائل سال ۹۷ }: هدف آمریکایی‌ها این بود که دولت و مردم را در برابر خواسته‌های نامشروع و غلط خود تسلیم کنند اما برای آنها آشکار شد که این کار امکان پذیر نیست البته بار سنگینی از لحاظ اقتصادی به دوش مسئولان اقتصادی و معیشت مردم افتاد.

* البته مردم تحمل کردند و دولت و همه مقامات مسئول کشور اعم از قوای دیگر و سایر ارکان کشور همه این بار را تحمل کردند و واقعاً یک معجزه تاریخی اتفاق افتاد. زیرا هیچ کشوری فکر نمی‌کرد در چنین تحریم شدید سه ساله‌ای که اکنون دو سال و نیم آن گذشته، مردم بتوانند مقاومت و خم به ابرو نیاورند.

* هیچ کشوری فکر نمی کرد در چنین تحریم شدید سه ساله ای که اکنون دو سال و نیم آن گذشته و تا پایان سال  سه سال می شود، مردم و دولت بتوانند مقاومت کنند و خم به ابرو نیاورند، مردم سختی ها را تحمل می کنند و استقلال،  آزادی، اصول و حقوق آنها بر همه آن چیزهایی که آنها [یعنی دشمن] فکر می کند ترجیح دارد.

* یکی از مواد برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ این است که در اواخر مهر ماه، ایران از تحریم تسلیحاتی خارج می شود،  یعنی می تواند از لحاظ تسلیحاتی هر چه خواست بخرد و هر چه خواست بفروشد. این برای آمریکایی ها سنگین بود از این رو  قطعنامه ای را پیشنهاد داده‌اند. 

* مردم ما مطلع هستند که ۱۳ عضو شورای امنیت در برابر آمریکا ایستادند و این در تاریخ کم نظیر است که آمریکا بیاید قطعنامه ای را در شورای امنیت پیشنهاد بدهد و فقط یک رای داشته باشد، این یک شکست مفتضحانه ای برای آمریکا بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.