درحالی که با آمدن فردی به نام دکتر «اسکات اطلس» (. Scott Atlas) به کاخ سفید بعنوان مشاور جدید در امور بیماری کووید-۱۹ که به گزارش شبکه خبری سی ان ان، کارشناسان پزشکی توصیه های وی به دونالد ترامپ را نادرست و در راستای نظرات شخص رئیس جمهوری آمریکا می دانند، این همه گیری به وضعیت وخیم بار خود ادامه می دهد و تاکنون منجر به جان باختن ۱۸۸هزار و ۹۰۰ نفر در آمریکا شده است، حال با کشته شدن سومین شهروند سیاهپوست به دست نیروهای پلیس اینبار در لس آنجلس، اعتراض های سراسری نیز بحرانی تر شده است، وضعیتی که سیساستمداران و کارشناسان آنرا متوجه عملکرد نادرست دونالد ترامپ می دانند، فردی که  ۶۲ روز دیگر تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا زمان دارد.

التهاب جامعه آمریکا و ادامه کشتار و رفتار نژادپرستانه دست پلیس سفید پوست آمریکا علیه  سیاهپوستان

در حالی که جامعه آمریکا در التهاب  ناشی از اقدام خشونت بار توام با نژادپرستانه پلیس این کشور علیه «جرج فلوید» شهروند سیاه پوست ایالت مینه سوتا که منجر به مرگ وی در پنجم  خردادماه شد و پس از آن در دوم شهریورماه، «جیکوب بلیک» دیگر شهروند سیاهپوست در شهر «کنوشای» ایالت ویسکانسین با شلیک ۷ گلوله که منجر به فلج شدن وی گردید، به سر می برد؛ بار دیگر در دهم شهریورماه  شاهد قتل یک شهروند سیاهپوست آمریکایی به نام «دیجون کیزی» ۲۹ ساله را در به دست پلیس لس آنجلس بود.

این اتفاقات منجر به شدت گرفتن اعتراض های عدالتخانه و ضد نژاد پرستی در آمریکا شده است، افکار عمومی و رای دهندگان  آمریکایی نیز، نسبت به آنچه در این کشور می گذرد و آنچه ترامپ در توجیح آن به کار می برد، سردرگم و مردد هستند.

فرافکنی ترامپ؛ هواخواهان عدالتخواهی تروریست هستند

کارشناسان و تحلیلگران بر این باورند، ترامپ با تصمیماتی نادرست همچون اعزام نیروهای گارد ملی به شهرهای مختلف و حتی قرار دادن کاخ سفید در میان پوشش نظامیان در برابر معترضان، کنترل اوضاع را  در آمریکا به واقع از دست داده است، تظاهرات کنندگان و افرادی که در اعتراض  های مسالمت آمیز علیه رفتار خشونت بار و نژاد پرستانه پلیس آمریکا به خیابان ها آمده و اکنون نیز با سرکوب های آشکار ترامپ مواجه اند، وی آنها را تروریست می خواند.

تحلیلگران مسائل داخلی آمریکا معتقدند که ترامپ برای انحراف افکار عمومی و فرافکنی از آنچه وی قادر به کنترل و آرام کردن جامعه ملتهت آمریکا ندارد، از بحرانی که ناشی از عملکرد نادرست وی بوده، تلاش دارد تا با برچسب زدن بر معترضان عدالتخواهی آنها را افرادی نادرست قلمداد کند تا بدین گونه نظر رای دهندگان آمریکایی را نسبت به این موضوع بدبین و آنها را به سمت خود جلب کند.

ترامپ ۱۵ تیرماه گذشته و در روز استقلال آمریکا بدون اشاره به همه گیری ویروس کرونا، معترضان علیه نژادپرستی و هواخواهان عدالت اجتماعی را گروهی هرج و مرج طلب، چپ گرا، کسانی که قصد براندازی نظامی جمهوری در آمریکا را دارند و بالاتر از آن، افرادی تروریست خواند.

وی باردیگر این ادعا را در بازدید روز گذشته (سه شنبه ۱۱ شهریورماه) از «کنوشا» ایالت ویسکانسین که در آن جیکوب بلیک مورد خشونت پلیس آمریکا واقع شده بود، بیان کرد.

ترامپ با وجود مخالفت مقامات ایالت ویسکانسین و شهر کنوشا، به این شهر سفر کرد  درجریان این دیدار، ناآرامی‌های چند روزه اخیر در این شهر را «تروریسم داخلی» توصیف کرد.

وی دراین فرافکنی دموکرات ها را که طی این مدت از اعتراض های عدالتخواهانه حمایت می کنند، را حامیان تروریست داخلی دانست و گفت «این‌ها کار اعتراض مسالمت‌آمیز نیست، بلکه واقعا تروریسم داخلی است» وی  مقام‌های دموکرات ایالت ویسکانسین را به خاطر رد پیشنهاد او برای ارسال نیروهای فدرال برای سرکوب اعتراض‌ها مورد انتقاد قرار داد.

خوی نهفته نژادپرستی ترامپ نمایان شد

تحلیلگران و کارشناسان که درباره ناآرامی و خشونت های بی سابقه در آمریکا که از زمان بر روی کار آمدن دونالدت ترامپ رخ داده وی را دارای خوی نهفته نژادپرستی می دانند، نخستین بار در جمله ای که در سال ۲۰۱۷ در امتناع از محکوم کردن سفیدپوستان تندرو بر زبان راند، این خوی نهفته نمایان شد.

ترامپ در ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ و درست سه روز پس از واقعه شهر «شارلوت ویل» که تقابل سفید پوستان برتری جو به اعتراض های نژاد پرستانه صورت گرفت، با خودداری از محکوم کردن برتری جویان سفید پوست در  این کنفرانس خبری گفته بود: شما در هردو طرف ماجرا آدم های خیلی خوبی را داشتید.

تحلیلگران و کارشناسان این اظهار که بهت رسانه ها و جامعه آمریکا را به دنبال داشت را به نوعی حمایت و چراغ سبزی به گروه های سفید پوست نژادپرست دانستند؛ ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ یک راننده سفیدپوست با خودرو خود به گروهی از معترضان به نژادپرستی به عمد برخورد کرد که منجر به کشته شدن یک نفر و مجروح شدن ۲۸ تن دیگر گردید.

ترامپ نژاد پرستی سیستماتیک در آمریکا را رد کرد

ترامپ با توجه به رفتارهای خشونت بار توام با نژادپرستی نیروهای پلیس آمریکا علیه شهروندان رنگینپوست، وجود چنین موضوعی را رد کرد.

شبکه خبری سی ان ان روز  چهارشنبه درگزارشی عنوان کرد: ترامپ در دیدار روز سه شنبه (روز گذشته) خود از شهر کنوشای ایالت ویسکانسین در جمع خبرنگاران وجود نژادپرستی سیستماتیک در آمریکا را رد کرد.

وی در اصرار پرسش خبرنگاران که وجود نژادپرستی یک مشکل برای آمریکا است گفت: نه اینطور فکر نمی کنم و برعکس باید به وقایع خشونت بار که ناشی از اعتراض ها در پورتلند ودیگر نقاط آمریکا رخ داده توجه کرد.

بیم  باخت در انتخابات و اطمینان از آشوب در آمریکا

ترامپ که تا پیش از همه گیری ویروس کرونا، خود را پیشاپیش برنده انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا می دانست، اما وخامت همه گیری کووید-۱۹ در آمریکا که کارشناسان آنرا متوجه سو مدیریت وی می دانند، بر بسیاری از جوانب آمریکا بویژه بر اقتصاد که وی به شدت برآن تاکید می ورزید، تاثیر گذارد، همه چیز را بر علیه خود یافت.

تا روزهای اخیر بسیاری از نظرسنجی ها بر پیش بودن جو بایدن رقیب دموکرات وی در انتخابات پیش رو خبر می دادند، ترامپ که فرصت چندانی تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ۱۳ آبان را ندارد، بهترین گزینه را در ایجاد بحران و هرج و مرج آفرینی می بیند.

«پُل والدمن» (Paul Waldman) تحلیلگر واشنگتن پست در تحلیلی  دراین باره معتقد است: در روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ادوار گذشته تامین امنیت همواره اوضاع نگران کننده ای را بوجود آورده اما انتخابات ۲۰۲۰ چالشی ترین انتخابات در تاریخ آمریکا خواهد بود چراکه ترامپ  می خواهد مطمئن شود آن روز یک روز پر هرج و مرجی باشد.

شهردار پورتلند: ترامپ عامل ناآرامی‌های آمریکا است

«تد ویلر» شهردار شهر پورتلند در پاسخ به اتهام های دونالد ترامپ علیه خود که او را فردی ناکارآمد و ضعیف در توقف ناآرامی‌هاخوانده بود، در یک کنفرانس خبری گفت: آقای رئیس جمهوری این شما هستید که مسبب ناآرامی های آمریکا شده اید.

پورتلند که بزرگترین شهر ایالت اورگن واقع در شمال غرب آمریکا است طی روزهای اخیر اکنون  شاهد درگیری حامیان و مخالفان دونالد ترامپ بود که درجریان این درگیری و به گفته مقامات پلیس یک نفر کشته شد.

ویلر در این کنفرانس خبری گفت: اقای رئیس جمهور،   برای ۴ سال ناگزیر به سر بردن با شما  و حمله نژادپرستانه شما علیه سیاهپوستان بودیم

شهردار پورتلند در ادامه گفت: آقای رئیس جمهوری! آیا شما واقا متعجب نیستید که چنین سطحی از خشونت و ناآرامی که طی چند دهه اخیر بی سابقه بوده است را شاهدید.

ویلر افزود: این شما هستید که  انزجار و اختلاف (در آمریکا) را باعث شدید و حال شما از من می خواهید که خشونتی که شما مسبب آن هستید را متوقف کنم.

رقیب دموکرات: ترامپ «رهبری اخلاقی این کشور» را از دست داده است

شرایط با توجه به نزدیک شدن انتخابات آمریکا و آنچه که  در این کشور روی می دهدتاثیر به سزایی بر روی رای دهندگان آمریکایی خواهد داشت، جو بایدن رقیب دموکرات ترامپ در مقابله با فرافکنی های ترامپ و تحت تاثیر قرار دادن افکا عمومی آمریکایی ها گفت: «دونالد ترامپ» مدتهاست که «رهبری اخلاقی این کشور» را از دست داده و رئیس جمهوری نمی‌تواند خشونت در شهرها را متوقف کند زیرا او سالهاست که به این خشونت‌ها دامن می‌زند.

بایدن دوشنبه شب گذشته  در سخنانی در شهر «پیتسبورگ» ایالت پنسیلوانیا اظهار کرد که ترامپ «قادر به بیان حقیقت و رویارویی با واقعیت نیست».

وی افزود: ترامپ معتقد است که به زبان آوردن واژه‌های نظم و قانون، او را قوی‌تر می‌کند اما او نمی‌تواند به هوادارانش بگوید که مثل گروه‌های شبه‌نظامی عمل نکنند و این مسأله او را ضعیف نشان می‌دهد.

بایدن این سؤال را مطرح کرد: آیا کسی هست که اعتقاد داشته باشد با انتخاب دوباره ترامپ به ریاست جمهوری، خشونت کمتری در آمریکا وجود خواهد داشت؟

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.