مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا روز گذشته (چهارشنبه) اعلام کرد: دیپلمات های چینی که در ایالات متحده کار می کنند از این به بعد باید قبل از بازدید از دانشگاه های محلی یا میزبانی رویدادهای فرهنگی با گروه های بیش از ۵۰ نفر، از وزارت امور خارجه آمریکا مجوز بگیرند.

این آخرین دور تحریم های آمریکا علیه مقامات چینی است که روابط دو کشور را به پایین ترین سطح خود می کشاند، ماه گذشته، واشنگتن محدودیت های ویزا را برای ۱۱ مقام منطقه ویژه اداری هنگ کنگ از جمله خانم «کری لم» رئیس اجرایی این منطقه اعلام کرد.

هفته ها پیش نیز ایالات متحده بدون اطلاع قبلی، دستور تعطیلی کنسولگری چین در هوستون را صادر کرد که پکن هم با تعطیلی کنسولگری آمریکا در چنگدو، این اقدام آمریکا را جبران کرد.

خانم «هوآ چون اینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز پنجشنبه در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که چین با توجه به محدودیت های جدید اعمال شده توسط ایالات متحده برای دیپلمات های چینی، «واکنش های قانونی و متقابل»  نشان خواهد داد.

آمریکا همچنین در ادامه محدودیت های سیاسی و دیپلماتیک علیه اتباع و شهروندان چین، ویزای خبرنگاران چینی در واشنگتن را از یک سال به سه ماه محدود کرده است.

واشنگتن همچنین پیشتر موسسه فرهنگی آموزشی کنفوسیوس را به عنوان یک نهاد دیپلماتیک معرفی کرده و از این نهاد خواسته بود گزارش عملکرد ارایه کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.