«دونالد ترامپ» رئیس‌جهور آمریکا در سفر روز چهارشنبه به کارولینای شمالی مردم را به دو بار رأی دادن یک بار از طریق پست و بار دیگر به صورت حضوری ترغیب کرد.

بنابر گزارش نشریه «پولیتیکو»، ترامپ در مصاحبه با شبکه محلی WECT  وابسته به شبکه «ان‌بی‌سی» از مردم خواست برای آزمودن رأی‌دهی به شیوه پستی که وی از مخالفان سرسخت آن است، بعد از رأی دادن به صورت پستی، پای صندوق‌های رأی هم بروند و اگر بتوانند رأی بدهند مشخص می‌شود که این شیوه از امنیت لازم برخوردار نیست.

او گفت: بگذارید رأی‌شان را بفرستند و بروند رأی هم بدهند. اگر سیستم آن‌ها (اشاره به دموکرات‌ها) آنقدر که می‌گویند خوب باشد، معلوم است که (مردم) نمی‌توانند دوباره رأی بدهند. اگر جدول‌بندی نشده باشد، آن‌ها می‌توانند رأی بدهند. پس این راهش است و آنها باید این کار را بکنند.

او این سخنان را در پاسخ به سوال خبرنگار که از وی پرسید «حدود ۶۰۰ هزار نفر در این ایالت به صورت غیابی رای خواهند داد، آیا شما به این سیستم اعتماد دارید؟» این اظهارات را بیان کرد.

طبق قوانین کارولینای شمالی، رأی دادن در بیش از یک حوزه یا بیش از یک بار جرم محسوب می‌شود. رأی دادن بیش از یک بار طبق قوانین فدرال هم غیرقانونی است.

اغلب ایالات آمریکا برگه‌های رأی به منظور رأی‌دهی داوطلبانه به شیوه پستی را برای رای‌دهندگان اراسال نمی‌کنند. در پنج ایالت کلرادو، یوتا، هاوایی، اورگن و واشنگتن، این روند به عنوان یک روش معمول انجام می‌شود. مقامات ۴ ایالت شامل کالیفرنیا، نوادا، نیوجرسی و ورمونت به اضافه ناحیه کلمبیا (واشینگتن دی سی)، قصد دارند به دلیل همه‌گیری کرونا رای‌گیری را به طور کلی به این شیوه برگزار کنند. ایالت مونتانا تصمیم‌گیری در این خصوص را به شهرستان‌ها واگذار کرده است.

کارزار انتخاباتی ترامپ و کمیته ملی حزب جمهوری‌خواه تقریباً از هر ایالتی که شیوه رای‌دهی پستی به دلیل بحران مرگبار کرونا در این کشور را در نظر دارد، شکایت کرده است.

در آمریکا نگرانی‌های زیادی از احتمال امتناع ترامپ برای کناره‌گیری از قدرت در صورت باخت در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر (آبان‌ماه) مطرح شده است. پیش از این «جو بایدن»، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا گفته بود چنانچه ترامپ نتیجه انتخابات را نپذیرد، ارتش او را از کاخ سفید خارج خواهد کرد.

دونالد ترامپ در نظرسنجی‌ها از رقیبش «جو بایدن» عقب است و مدت‌هاست تلاش‌هایی را برای تشکیک در نتیجه نهایی انتخابات آغاز کرده است. ترامپ بارها از برگزاری رأی‌گیری‌ها به صورت پستی انتقاد کرده و نوشته این رأی‌گیری‌ها به تقلب منجر می‌شود.

او به عنوان مثال ماه پیش در توئیتر نوشت: «با برگزاری انتخابات به صورت پستی (نه رأی‌گیری غیابی که خوب است)، انتخابات ۲۰۲۰، نادرست‌ترین و متقلبانه‌ترین انتخابات در تاریخ خواهد بود. شرم بزرگی برای ایالات متحده به بار خواهد آورد. انتخابات را تا روزی که مردم بتوانند به صورت مناسب، سالم و ایمن رأی بدهند به تأخیر بیندازیم؟».

ترامپ ساعاتی بعدتر در پیامی عجیب گفت که نتیجه انتخابات باید همان شب انتخابات اعلام شود. ترامپ نوشت: ««باید نتیجه انتخابات را شب انتخابات بدانیم، نه روزها، ماه‌ها یا حتی سال‌ها بعد». وی در پیام بعدی خود نوشت: «ما برنده انتخابات ۲۰۲۰ خواهیم بود. آمریکا را باعظمت کنیم».

یک سازمان غیرانتفاعی به نام «مپ‌لایت» اخیراً در گزارشی درباره احتمال تشکیک ترامپ در نتیجه انتخابات هشدار داد و از کنگره خواست تصمیمی در این خصوص بگیرد.

سازمان «مپ‌لایت» در این گزارش به بررسی مجموعه عواملی پرداخته که ممکن است بر انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر میان ترامپ و رقیبش اثر بگذارند. بیماری کووید-۱۹، تلاش‌های دونالد ترامپ برای اعتبارزدایی از رأی‌دهی پستی، امتناع کاندیدها از پذیرش نتیجه انتخابات و مسائل دیگر نظام انتخاباتی آمریکا از جمله عواملی هستند که در این گزارش درباره آنها ابراز نگرانی شده است.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.